Gå til innhold

Fremkalling av 35mm film


Anbefalte innlegg

Hvordan er det med fremkalling av analog film i dag? Tenker på Vanlig C41 35mm film. Har tatt noe ruller med film i sommer og lurer på hvor det er "best" å fremkalle den? Får man negativer tilbake når man fremkaller C41 film slik som før? Er egentlig mest interessert i negativene da jeg kan digitalisere de selv i ettertid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Negativer følger med når man fremkaller filmen, da det er originalen. Noen steder kan man velge å kun få tilbake negativene eller negativer og bilder. Andre har pakkepriser på negativer, bilder og digitale filer.

Elite Foto, Japan Photo, Oslo Foto med flere tilbyr fremkalling av filmer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
TheOats skrev (På 3.10.2022 den 10.03):

Noen her som har erfaring med disse forskjellige butikkene? Er en bedre enn de andre på noen måte? Kanskje kunde service er bedre hos noen?

Største forskjellen er nok leveringstid og pris. Jeg har de siste årene kun erfaring med Japan Photo. De er ganske rimelige og inkluderer papirbilder og nedlastingslink for digitale filer, men har lang leveringstid. Men jeg er tålmodig, og for meg er litt av gleden med analoge bilder at man må vente på de, og jo lenger man venter, jo mindre husker man hva slags bilder man har tatt, og da er også overraskelsen større når du endelig får de tilbake 😉

Elite Foto tror jeg tilbyr timesfremkalling (vet ikke om det gjelder alle butikkene).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Cewe (Japan Photo) tilbyr ikke fremkalling av kun negativer. Men vil tro at enhver by kan tilby C41 fremkalling. Alt blir fremkalt i en stor maskin uansett, så jeg tror ikke kvaliteten varierer veldig så lenge de behandler filmen riktig.

Men en advarsel!  Jeg har nettopp begynt med analoge foto igjen, og jeg vil anbefale å få de digitalisert hos butikken med mindre du har en negativscanner av høy kvalitet. Jeg har en Epson V700 som er ekstremt slitsom å få gode resultat ut av, så det kreves en god del innsats og kunnskap for å få like god kvalitet som du får fra lab'en. Tror jeg.

Lenke til kommentar
On 10/7/2022 at 9:38 PM, Nukleosid said:

Største forskjellen er nok leveringstid og pris. Jeg har de siste årene kun erfaring med Japan Photo. De er ganske rimelige og inkluderer papirbilder og nedlastingslink for digitale filer, men har lang leveringstid. Men jeg er tålmodig, og for meg er litt av gleden med analoge bilder at man må vente på de, og jo lenger man venter, jo mindre husker man hva slags bilder man har tatt, og da er også overraskelsen større når du endelig får de tilbake 😉

Elite Foto tror jeg tilbyr timesfremkalling (vet ikke om det gjelder alle butikkene).

Kanskje et dumt spørsmål, men får man negativene tilbake?

1 hour ago, kote said:

Cewe (Japan Photo) tilbyr ikke fremkalling av kun negativer. Men vil tro at enhver by kan tilby C41 fremkalling. Alt blir fremkalt i en stor maskin uansett, så jeg tror ikke kvaliteten varierer veldig så lenge de behandler filmen riktig.

Men en advarsel!  Jeg har nettopp begynt med analoge foto igjen, og jeg vil anbefale å få de digitalisert hos butikken med mindre du har en negativscanner av høy kvalitet. Jeg har en Epson V700 som er ekstremt slitsom å få gode resultat ut av, så det kreves en god del innsats og kunnskap for å få like god kvalitet som du får fra lab'en. Tror jeg.

Så min plan med å «scanne» med kameraet mitt er ikke en god ide? Jeg tenkte å legge filmen på min iPad Pro å så bruke macro objektivet mitt til å digitalisere dem. 
 

Det VAR planen, men jeg er ikke lengre sikker på om jeg vil begynne med film.

Lenke til kommentar

Ja, du får negativene tilbake. Jeg fikk mine som en hel rull i en filmboks (neste gang skal jeg spørre om de kan kutte dem i striper).

Jeg prøvde å scanne med speilreflekskamera i desperasjon mens jeg venta på negativscanneren min, og resultatene var grusomme :D

image.thumb.png.a2e1187f63a2d254266fac35b4163068.png

For det første er ikke skjermen lys nok, og for det andre blir pikslene på skjermen synlige som et rutenett.
Så prøvde jeg en arbeidslampe med papir over, men også der ble strukturen i papiret synlig.

image.thumb.png.d2cc314436767d9cd077278aabb39316.png


Men!

Hvis du har kamerahus og makroobjektiv så tror jeg ikke du trenger å bruke veldig mye penger på en skikkelig lysboks og stativ. Ut ifra det jeg har sett, så får du da faktisk bedre resultat enn med de fleste negativscannere. i forbruker-sjiktet.

Sjekk ut linken her: https://casualphotophile.com/2020/08/14/digitizing-negatives-at-home-a-comparison-of-methods-and-results-dslr-vs-flatbed-vs-lab-scans/

Men hvis du er usikker på om du vil fortsette med film, så vil jeg absolutt anbefale deg å få de digitalisert i butikken de første gangene. Det viktigste er at du får sett bildene du tar i god kvalitet, uten å bruke for mye tid og krefter på å gjøre det selv.  💖

 

Lenke til kommentar

Har brukt Oslo foto. Koster +- 200 kr for fremkalling + skanning i rundt 9mpx oppløsning. Koster en del mer hvis en skal ha 10x15cm kopier av alle bildene isteden eller i tillegg til scannede bilder. Tar maks 3 dager for fargefilm, og har timefremkalling.

Ikke prøvd Elite foto. Skriver ingenting om scannealternativer på siden sin, men merker meg at de skriver at de bruker våtlab for å lage papirkopier. Trodde ikke det var vanlig lenger, men at negativene bare ble skannet og skrevet ut digitalt uansett.

Japanfoto brukte jeg et par ganger da jeg startet å bruke film. Utrolig dårlig alternativ. Synes de kjørte på med alt for mye kontrast. Du blir også tvunget til å ha papirkopier, og får kun meningsløse scans på. Ca. 2mpx. På toppen tar det evigheter å få bildene (tror det var 2 uker). 3-4 år siden jeg brukte de sist, så det er mulig de er blitt bedre mtp. at filmfotografering har blitt så mye mer populært.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Skulle tro det som var igjen av tilgjengelig analog fremkalling og behandlingsutsyr var top notch siden de fleste kvittet seg med analogt utstyr for mange år siden og de som var interessert i slikt enkelt kunne få tak i det de ville før det ble skrotet. Det lønner vel seg å sjekke ut kvaliteten på de forskjellige før man velger samarbeidspartner.

Lenke til kommentar
g.i.r.l. skrev (9 minutter siden):

Ikke prøvd Elite foto. Skriver ingenting om scannealternativer på siden sin, men merker meg at de skriver at de bruker våtlab for å lage papirkopier. Trodde ikke det var vanlig lenger, men at negativene bare ble skannet og skrevet ut digitalt uansett.

Japanfoto brukte jeg et par ganger da jeg startet å bruke film. Utrolig dårlig alternativ. Synes de kjørte på med alt for mye kontrast. Du blir også tvunget til å ha papirkopier, og får kun meningsløse scans på. Ca. 2mpx. På toppen tar det evigheter å få bildene (tror det var 2 uker). 3-4 år siden jeg brukte de sist, så det er mulig de er blitt bedre mtp. at filmfotografering har blitt så mye mer populært.

Jobbet med dette for noen (ganske få) år siden, og selv om filmen ble scannet, så ble det brukt en laser til å belyse lyssensitivt papir som deretter gikk gjennom en kjemisk prosess, slik som før. Er nok det Elite Foto mener med våtlab. Til og med digitale bilder lages ofte på denne måten, for spesielt hvis man lager en viss mengde bilder, var (og er nok) det en mye rimeligere løsning enn blekk eller sublimeringsprint. Tror det fortsatt gjøres slik hos alle som printer ut en viss mengde.

Vet ikke angående CD'ene man får fra Japan Photo, men bildene som kan lastes ned har mye høyere oppløsning enn 2 megapixel. Har ikke noen filer her akkurat nå, så får ikke sjekket nøyaktig hvilken oppløsning. Men ja, det tar tid. Gjøres nok ikke i butikken, men på en sentral-lab et sted. Mener det står noe på tysk på CD'ene eller hvor det var.

Lenke til kommentar

Husker ikke om jeg kunne laste ned noe i tillegg. Husker bare jeg hentet de fra CD-en, og de er 2 megapixler. Burde vært god nok plass på CD-en til høyere oppløsning, så da har de endret dette da. Dette var i 2018. Uansett så gjør det jo tilbudet til Japan Photo bedre. Tror Japan Photo sender alt av print, fremkalling osv til Tyskland, til CEWE.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...