Gå til innhold

Vi kjørte elektrisk fritidsbåt i over 20 knop – her er dommen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg regner kjapt om til 0,486 kWh/km for å sammenligne enklere med elbil. Røffly 3 ganger høyere forbruk enn elbiler, men det er jo selvsagt et helt annet kjøretøy.

Fasinerende at tommelfingerreglene om skroglengde vs maksfart forsvinner og at forbruket er lavere i 20 knop enn i 6 knop. Liten tvil om at hydrofoil er en utrolig energieffektiv skrogform - uansett drivstoff. Og at elektrisk er stllegående - uansett skrogform. Jeg skulle gjerne hatt en hybrid for å få ned prisen fra ren el.

Endret av Simen1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Odd Richard Valmot skriver dette om seg selv:
"...Selv om utgangspunktet mitt i TU en gang var IT har jeg nå breiet meg utover det meste som står i fysikk, kjemi, biologi og de andre lærebøkene."

Men han har nok ikke fått med seg den siden i fysikkboken som handler om effekt (kW) , energi (kWh) og kraft (kN):

"Kraftforbruket var, om ikke naturstridig, så et godt eksempel på fysikkens glade side. I 20 knop brukte C-7 ned mot 0,9 kW per nautisk mil, og den var ikke over 1,1 kW per nautisk mil."

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 7/16/2022 at 8:25 PM, J-Å said:

Odd Richard Valmot skriver dette om seg selv:
"...Selv om utgangspunktet mitt i TU en gang var IT har jeg nå breiet meg utover det meste som står i fysikk, kjemi, biologi og de andre lærebøkene."

Men han har nok ikke fått med seg den siden i fysikkboken som handler om effekt (kW) , energi (kWh) og kraft (kN):

"Kraftforbruket var, om ikke naturstridig, så et godt eksempel på fysikkens glade side. I 20 knop brukte C-7 ned mot 0,9 kW per nautisk mil, og den var ikke over 1,1 kW per nautisk mil."

 

Du har så rett så rett. Imidlertid er manglende teknologisk forståelse mangelvare ikke bare i TU,  men i alle norske media, ikke minst i NRK. Som eksportør av energi er Norge en stormakt - det er energi, mer enn noe annet, vi lever (godt) av og som påvirker alle deler av våre liv. Da burde det være lov å håpe på at folk får et minimum av innsiktsfull opplysning om dette temaet. Istedenfor blir vi foret på søppel om "fotballhelter", milliardærdøtre, at grønn energi betyr vindmøller, og at vi er klimaverstinger selv om vi lever i verdens mest elektrifiserte land forsynt av vår vannkraft. Hvor toppen av vellykkethet er å gjøre en "kule" på børsen, eller enda bedre å bli Lottomillionær, og så ende opp med hytte på Hafjell og villa i Spania, helt uten peiling på hva reell verdiskaping er. 

Endret av Proton1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...