Gå til innhold

Tips til 3d program


Anbefalte innlegg

Jeg er rimelig amatør, men jeg vil tegne huset mitt i 3D for å visualisere endringer. Først og fremst utsiden, men gjerne innsiden også.

Hvilke programmer egner seg best? Og gjerne anerkjente programmer og ikke små nisjeprogrammer slik at filene ikke blir utdaterte som årene går.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blender er av mange ansett som det beste gratisprogrammet, mens 3ds Max anses som det beste betalte programmet (du kan få tilgang til prøveversjon i en begrenset periode før du må betale for det, litt usikker på hvordan du går frem).

Jeg har brukt begge (hovedsakelig Max), og hovedforskjellen er at Blender krever at man husker flere av snarveiene mens Max presenterer det meste visuelt. Styrker og svakheter med begge så til syvende og sist blir det å finne verktøyet som du synes gjør jobben lettest :) 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan nevne RoomSketcher som er veldig enkelt for amatører og laget nettopp for å tegne hus. Et minus er at du kun får sett èn etasje av gangen og at det koster noen kroner for å få med Live 3D. Du får heller ingen 3D filer som kan lagres for bruk med andre programmer.

RoomSketcher Pro - YouTube

Ellers er Sketchup Free også ganske greit.

Free 3D Modeling Software | 3D Design Online | SketchUp Free Subscription

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, fajensen said:

Takk, blender er nok tingen å prøve seg på. 24000,- for 3ds Max ble litt mye for en amatør 😀

Ja 3ds Max er dyrt som fan heh! Skal visstnok være en prøveversjon et sted, men kjenner jeg dem rett (Autodesk) har de gjemt dette vekk godt. Er visstnok også en indielissens-ordning for Max, som gjør at man betaler en tusenlapp eller to i året, men, nå skal jeg ikke være en salgsperson - du velger det som er best for deg :)
For Blender brukere kan det være en ide å sjekke ut kanalen CG Cookies på YouTube. Her har de steg for steg veiledere og prosjekter for alle typer brukere. Er det noen generelle 3d-ting du lurer på (ofte vet man ikke helt hva man skal søke etter, litt som programmering - har du det rette spørsmålet får du et bra svar), så er det bare å fyre det av i tråden her så kan jeg forsøke å svare (Har hatt dette som både hobby og noe profesjonelt arbeid). 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...