Gå til innhold

Misbruk av prisøkningen på varer


Anbefalte innlegg

15 minutes ago, Rune_says said:

Bremykt koster nå 46-47 kr for 500g  - var vel 34 eller no' sånt for et år siden.

Greit nok med prisøkninger men hvorfor skal kiloprisen for Bremykt 500g være 2-3 kr høyere  enn i 390g pakke ?

Det er jo lite miljø-smart å prise den varen (390g pakke) som gir ca 20% mer emballasje-søppel billigere - eller hva?

I følge "Teknisk beregningsutvalg" før lønnsoppgjøret var inflasjon på 3.3 %, i april. Nå sies det at inflasjonen er 6.3 %, year-over-year. Her er det mye juks og bedrag for å skjule skyhøye prisøkninger og at valutaen mister verdien sin svært raskt. For å gjøre noe med dette burde man hatt boliglånsrente på 7-8 %, men da ville de fleste gått konkurs med gjeldsnivået vi har i dag. Resultatet blir enda større prisøkninger og valutaen og inntekten fortsetter å miste sin verdi mens man får betalt for å låne penger. Gjelden blir som doping, man må ha bare mer og mer av det. Nordmenn begynner å bli svært forgjeldet, både hus, hytter, biler, båter, campingbil osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

P.g.a måten kjedene velger å prise varer strategisk så kan det godt oppstå enkelttilfeller av litt rare pristilfeller.

Det er normalt en del overprisede småembalasjer. F.eks miniflaske med sennep og minipakker med syltetøy etc, men det hører til sjeldenhetene at småpakker har mindre kilopris en større pakker.

Lenke til kommentar
vidor skrev (4 timer siden):

P.g.a måten kjedene velger å prise varer strategisk så kan det godt oppstå enkelttilfeller av litt rare pristilfeller.

Det er normalt en del overprisede småembalasjer. F.eks miniflaske med sennep og minipakker med syltetøy etc, men det hører til sjeldenhetene at småpakker har mindre kilopris en større pakker.

Ja, når det gjelder Bremykt Original (får poengtere at det var den varianten) tror jeg det er en del av "sunnhets-tyranniet" - på en litt misforstått måte - at butikk-kjedene har tatt på seg en viss formynder-rolle ift å få oss til å spise sunnere - de prøvde jo å fjerne den til fordel for den med høyre rapsolje-innhold for noen år siden. Men "det ble ikke helt det samme" for å sitere VG.   

Morsomt nok har forsøk med mus vist at aldrende mus får mye større vektøkning med en diett med rapsolje eller maisolje... men logikk er som vanlig ikke en faktor i hva butikk-kjedene bestemmer seg for. (Link)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
vidor skrev (9 minutter siden):

Generelt bør en aktivt unngå de aller fleste vegetabilske oljer da de er alt annet enn sunne.

Det hadde vært nok for de aller fleste å se prosessen fra frø til olje, så hadde de ikke rørt oljen.

Kan du utdype dette?

Jeg er litt på tynn is. Men vegetabilsk olje er det samme som vegetabilsk fett, som igjen er umettet fett - og som er den type fett man blir anbefalt å spise, kontra mettet fett.

Mettet fett kommer kommer fra dyr og meieriprodukter?

Mettet fett fra f.eks. fisk skal være bra.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Bugle said:

Kan du utdype dette?

Jeg er litt på tynn is. Men vegetabilsk olje er det samme som vegetabilsk fett, som igjen er umettet fett - og som er den type fett man blir anbefalt å spise, kontra mettet fett.

Mettet fett kommer kommer fra dyr og meieriprodukter?

Mettet fett fra f.eks. fisk skal være bra.

Det er i utgangspunktet lite olje i frøene så det som skjer er en veldig unaturlig industriell oppkonsentrering av en olje som ikke ellers finnes naturlig og i alle fall ikke ville blitt konsumert i slike mengder. Vi er sånn sett ikke tilpasset å innta dette som næring evolusjonært. Rapsolje består av rundt 72% Omega-6 vs Omega-3, noe som gjør den betennelsesfremmende.

De eneste som tjener på disse oljene er de som lager og selger dem. Du tjener absolutt ingenting på dem helsemessig, heller det motsatte.

Økonomiske interesser betyr mer enn din helse for matindustrien, så ikke legg en ufortjent tillit til disse folkene som mest er ute etter pengene dine.

Alt annet enn mettet fett er reaktivt og vil harskne / oksidere over tid. Du trenger også nok antioksidanter bare for å vedlikeholde vegetabilske oljer selv om du spiser dem helt ferske.

Spis ren og helt mat minimalt tuklet med. Det er det du er designet for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos kreative metoder i butikken. Jeg var på Europris, hvor jeg rasket med meg en 3L flaske med rapsolje til 72.90. I kassa kostet den flaska plutselig 89.90. Jeg protesterte og fikk til svar at  da var prislappen på hylla var feil. Det er er greit nok, men Europris bruker disse papirlappene som ingen butikker bruker lengre.

Jeg begynner å lure på om det er bevist for å kunne slørve med prissetting og lure kunder til å tro det er billigere enn det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Nedward said:

Apropos kreative metoder i butikken. Jeg var på Europris, hvor jeg rasket med meg en 3L flaske med rapsolje til 72.90. I kassa kostet den flaska plutselig 89.90. Jeg protesterte og fikk til svar at  da var prislappen på hylla var feil. Det er er greit nok, men Europris bruker disse papirlappene som ingen butikker bruker lengre.

Jeg begynner å lure på om det er bevist for å kunne slørve med prissetting og lure kunder til å tro det er billigere enn det er.

Da er det heldigvis butikken sitt ansvar og du har krav på å få det til den prisen som står 🙂 (så lenge det ikke er en åpenbar feil, som en PS5 til 399,- )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...