Gå til innhold

Misbruk av prisøkningen på varer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er helt sikkert noen aktører som vil benytte sjansen - men særlig på matvarer har vel mellomleddene allerede en ganske stor avanse.

Et større problem er det at store selskaper IKKE kan sende kostnadene videre. F.eks sliter allerede Pepsi i USA og er nede på en profittmargin på noe slikt som 2% fordi kostnadene deres øker, men forbrukerne har dårligere råd.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Outlier616 said:

Et større problem er det at store selskaper IKKE kan sende kostnadene videre. F.eks sliter allerede Pepsi i USA og er nede på en profittmargin på noe slikt som 2% fordi kostnadene deres øker, men forbrukerne har dårligere råd.

Selskaper som Cola, Pepsi, Red Bull, KFC, McD, BK, Dominos etc er det overhodet ikke synd på. Det er komplekse og utspekulerte selskaper som bruker sport til å spre sitt navn og som retter sin reklame mot barn og ungdom på veldig sleipe måter. Både sukker og sukkerfrie slike drikker har betydelige effekter på kroppen over tid. De kjøper undersøkelser som sier at det og det er ufarlig og bruker hinsides med summer på lobbyisme og PR kampanjer. Big soda og big fast food er langt mer onde enn du kommer til å forstå, dette ser man på helsen til mange unge i dag hvor de blir avhengig av en viss type mat og drikke som ødelegger kroppen deres over tid. Om 20-30 år vil Norge se mer og mer likt ut som USA med mer fastfood, soda, overvekt og fedme.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (10 minutter siden):

I en markedsøkonomi så er det vanligvis ingen regler mot slikt, men disse svingningene har en tendens til å jevne seg ut i et friskt marked uten prissamarbeid.

Det jeg også tenker. Så lenge konkurransen i markedet er sunn.
Skal jeg tippe, når alt dette er over - kommer vi til å se ekstremt mye tilbud fra de ulike aktørene, der særlig dagligvarebransjen vil profilere seg som billigst. Kanskje får vi reprise av det som skjedde i 2016 med kunstig lave priser på enkelte varer. Sannsynligvis ikke. Men når bransjen har spillerom til å justere prisene, vil dette garantert bli brukt i markedsføringen.

Jeg tenker også at journalister og andre følger veldig godt med når regnskapet for 2022 blir offentlige. Er det en bransje som åpenbart har et vanvittig hopp i overskuddet. Ser ikke dette særlig bra ut.

Lenke til kommentar

Er det ikke litt sånn at man ikke kan gå med tap? Så hvis sukkerprodusenten må øke sine priser, så må de som kjøper sukker også øke prisene for å bare være sikker, men kan ende opp med et enda større overskudd og så ser de ut som den store stygge ulven? 

Det er vel litt sånn, at dersom store firmaer begynner å gå med tap, så må de gjøre justeringer, altså kutte bemanningen, noe som heller ikke er særlig optimalt? 

Jeg tror ikke nødvendigvis at firmaer er slue og øker prisene for å tjene mer,  men de øker de pga den enorme usikkerheten i økonomien og tilgang på varer. 

Lenke til kommentar

Virker desverre som de fleste forsåker å sko seg på prisveksten. Det vil jo bare bit oss alle i ettertid. Det er kortsiktige penger og forstår det er fristendes å tjene pengerpå en slik måte, men bra er det ikke mtp årsakene og verdenssituasjonen.

Det er på en måte et slags speilbilde av etikk og verdier i samfundet vi lever i, den er definitivt fallende.

Lenke til kommentar
neglesprett skrev (16 minutter siden):

Virker desverre som de fleste forsåker å sko seg på prisveksten. Det vil jo bare bit oss alle i ettertid. Det er kortsiktige penger og forstår det er fristendes å tjene pengerpå en slik måte, men bra er det ikke mtp årsakene og verdenssituasjonen.

Det er på en måte et slags speilbilde av etikk og verdier i samfundet vi lever i, den er definitivt fallende.

Kanskje, men hvilke bransjer er det som ikke har fått unormalt store økte utgifter den siste tiden? dette må jo hentes inn ett sted? 
Lønnsvekt, energipriser, transportutgifter og råvarepriser, alt har økt pga krisene de siste årene. 

Det er dessverre ekstremt lite vi selv kan produsere og selge helt uten å få tak i varer utenifra, og da blir ting dyrere når feks fraktpriser øker voldsomt. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Helt klart misbrukes det. I større eller mindre grad. Men å avdekke det kan være vanskelig.

Ikke en tradisjonell butikk, men Internettleverandøren min sendte ut en SMS om at de pga. økning i konsumprisindeksen økte prisen på bredbånd tilsvarende. Ikke godt å si enda om det er en reell kostnadsøkning for dem. Men jeg tviler på at det er så mye som 5,4%. Dette kom også rett etter de "oppgraderte" alle kundene som hadde under 70 Mbps til 70 (med tilhørende prisøkning).

Forøvrig vil en del varer være berørt av lavere råvarekostnader framover, men høyere energipriser. Jeg har sett meg ut rapsolje som en vare jeg følger med på. Den kosta 24 kr på butikken i vinter. Etter prisøkning i februar og juli koster den nå over 40. Prisen for raps har derimot falt fra over 1200 CAD/T i mai til 850 CAD/T nå, i råvaremarkedene. Burde tilsi at det igjen skal bli billigere i butikken i februar.

 

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 16.7.2022 den 13.58):

Med litt planlegging så kan alle kjøpe varer som er på tilbud, og lage middag basert på tilbudene.
Svært sjeldent jeg kjøper varer til fullpris. (Eksludert alkohol) 

Nei, det er helt umulig. Om alle bare kjøpte tilbudsvarer så hadde det i første omgang ikke vært nok til alle i tillegg hadde det blitt slutt på tilbudene da butikkene hadde tapt penger.

Lenke til kommentar

Under koronaen fikk den lokale Rema 1000 eieren en inntekt på over 3 mill. Et resultat av mindre svenskehandel og økte priser. Uten svenskehandel kunne matvare mafiaen økt prisene enda mer. Men det er som bensinstasjonene, prissamarbeid og ingen reell konkurranse. Lidl ble massakrert i media takket være mafiaen heri Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BIGG skrev (1 time siden):

Butikkene kan vel øke/senke prisene som de vil? Leverandørene til dagligvare har prisjustering to ganger i året, 1. februar og 1. juli.

 

De kan, men litt konkurranse er det, men når leverandøren øker prisene så må butikkene øke, deretter setter de ned prisene etterhvert. 

Lenke til kommentar

Bremykt koster nå 46-47 kr for 500g  - var vel 34 eller no' sånt for et år siden.

Greit nok med prisøkninger men hvorfor skal kiloprisen for Bremykt 500g være 2-3 kr høyere  enn i 390g pakke ?

Det er jo lite miljø-smart å prise den varen (390g pakke) som gir ca 20% mer emballasje-søppel billigere - eller hva?

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (11 minutter siden):

Bremykt koster nå 46-47 kr for 500g  - var vel 34 eller no' sånt for et år siden.

Greit nok med prisøkninger men hvorfor skal kiloprisen for Bremykt 500g være 2-3 kr høyere  enn i 390g pakke ?

Det er jo lite miljø-smart å prise den varen (390g pakke) som gir ca 20% mer emballasje-søppel billigere - eller hva?

Gi beskjed. Det virker litt rart. Jeg ser ikke på noe annet enn kilopris når jeg handler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...