Gå til innhold

Fornuftig oppgradering? 8GB -> 16GB RAM? Evt 32GB?


Bentein

Anbefalte innlegg

Hei!   

På guttungens stasjonære vurderes en oppgradering av minne etter ønske fra han. Usikker på om det reelt er en flaskehals. 

PC spec i dag:

Intel Core i7-8700 Prosessor
ASUS TUF B360M-Plus Gaming, S-1151 hovedkort
Gainward GeForce GTX 1060 3GB skjermkort
Crucial DDR4 2400MHz 8GB ram. 


Prosessor holder vel godt tritt i dag også. 
Skjermkort vet jeg ikke helt hvordan holder seg. 
Og guttungen har selv utrykt ønske om mer RAM. 


Så kommer spørsmål 1. Er RAM her en flaskehals så det kan være greit å oppgradere?

Hvis ja så kommer spørsmål 2.  Har dag fått anbefalt disse: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 16GB - Minnebrikker - Komplett.no, er dette en grei oppgradering?  Eller bør man gå rett til 32GB med det samme? Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB - Minnebrikker - Komplett.no

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holder å sette til ett sett med 8GB til hvis det er 2 brikker og 2 ledig spor i dag. Sjekk at de står i spor 2 og 4 fra CPUen i dag, og ikke samlet tett inntil hverandre.

Har selv 32GB minne, og sjeldent jeg ser noe over 8 GB når jeg sjekker.

RAM gir ikke så mye oppgradering lenger som det gjorde i gamle dager. Viktigere å sjekke om det brukes SSD og ikke harddisk til Windows.

Skjermkortet er ok til medium spilling fortsatt, selv om det hadde vært en fordel med mer minne på skjermkortet, men da er det nytt skjermkort som gjelder. Ville ikke oppgradert det før 4050 kommer på for salg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jahnkare skrev (32 minutter siden):

Er det en eller to minnebrikker som utgjør de 8GB? Hvis det er en, så er det et greit hopp i ytelse ved å kjøpe en til av samme for å utnytte dual channel. Hovedkortet støtter uansett maks DDR4 2666MHz, så 3200 er det lite poeng i.

2 brikker som utgjør de 8GB i dag ja. 2x4GB.     Er så vidt jeg kunne se når jeg sjekket kabinettet tidligere i dag 3 slots for minnebrikker. 

Siden disse brikkene jeg har linket har høyere klokkefrekvens enn hovedkortet støtter, burde jeg da like så godt spart noen kroner og kjøpt brikker med 2666mhz klokkefrekvens mener du?

Men antar jeg ikke risikerer noen problemer med forskjellene i klokkefrekvens, og at det verste som vil skje er at guttungen ikke får brukt det fulle potensialet i minnebrikkene?

Endret av Bentein
Lenke til kommentar
Svein M skrev (Akkurat nå):

Men det er helt greit å kjøpe hvilken som helst 2x8 GB  med hastighet fra 2666 og oppover, og CL på 16 eller lavere.

https://www.prisjakt.no/c/ddr4-minner?1170=23580|26011|26013|26014|26016&6019=7988&direction=asc&r_1172=12-16&rg_1181=2-2&sort=price

Så disse er et bra kjøp? Kingston FURY Beast DDR4 2666MHz 16GB (sort) - Minnebrikker (komplett.no)   

Hva er evt bedre på de fra Proshop som du lenket?

Lenke til kommentar
Bentein skrev (3 minutter siden):

Så disse er et bra kjøp? Kingston FURY Beast DDR4 2666MHz 16GB (sort) - Minnebrikker (komplett.no)   

Hva er evt bedre på de fra Proshop som du lenket?

De har en ventetiming CL på 13 og de andre har CL på 16. Til lavere tallet CL er til raskere er minnet på den frekvensen det kjører på. (begge kjører på 2666 frekvens, men CL13 er raskere enn CL16)

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 minutt siden):

Vent til 14th gen er ute og bygg nytt.

Er ikke så high end bruk fra 11 åringen at det svarer seg.  Er snakk om at han ønsket seg mer ram i bursdagsgave og jeg var usikker på om det i det hele tatt er noe vits, og hvis vits hvilken som er et godt kjøp. 

Skal han bytte ut alt i pcn må han nok bare spare til det selv.

Men fått mange gode råd her, og lært litt mer om RAM.  Utrolig hvor fort man blir utdatert når man ikke har drevet med dette i det hele tatt siden ungdomstida selv. 👴

Lenke til kommentar

Det vil bli minimal forskjell med mindre det er samtidig livestreaming osv. 

Jeg tenker det er bedre å legge tusenlappen mot ny maskin om 2 år. Her snakker man om å bruke 1000 kr på noe som kanskje ikke gir målbar forskjell utenfor feilmargin. Hvis det er et spesifikt spill som kjører dårlig er det mulig å søke opp benchmarks for 8GB vs 16GB for dette spillet og se om det har noe for seg.

Hvis det virkelig er minne han ønsker seg til bursdagen, så kjør på. Da kan det være lurt å kjøpe et sett som er såpass at det kan brukes sammen med et nytt hovedkort og en ny CPU dersom dette blir neste trinn om for eksempel et år. Å bruke penger  på minne som kun vil fungere med det han har nå er baklengs selv om det er rimeligere.

Jeg bruker dette settet i flere maskiner.
https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-RGB-DDR4-3600-C16-DC-16GB/2580501q

Min tanke er å velge noe som åpner flere muligheter. Kjøper man 16 GB 2666 MHz åpner ikke det muligheter for nytt hovedkort og ny CPU senere.

Samme hva slags minne dere eventuelt kjøper. Sjekk at det går klar av kjølingen på CPU.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bentein skrev (2 timer siden):

Siden disse brikkene jeg har linket har høyere klokkefrekvens enn hovedkortet støtter, burde jeg da like så godt spart noen kroner og kjøpt brikker med 2666mhz klokkefrekvens mener du?

RAM vil bare klokke seg ned hvis du bruker RAM som er raskere enn det hovedkortet støtter. 3200 MHz CL16 RAM i et hovedkort som kun støtter 2666 MHz RAM vil leses som f.eks. 2666 MHz CL15.

Du betaler riktignok for ytelse du ikke får utnyttet, men RAM-brikkene kan evt. brukes i et annet bygg senere.

EDIT:
Angående lavprofil RAM (så brikkene går klar av evt. CPU-kjøleribber) så er Corsair SL et alternativ.
https://www.proshop.no/RAM/Corsair-Vengeance-RGB-PRO-SL-DDR4-3200-DC-C16-16GB/2920747

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt RAM til guttungen, og gikk for de som ble lenket tidligere her hos Proshop. 

Takk for hjelp fra alle som bidro med tanker. Jeg endte opp med et bedre og rimeligere produkt enn hva komplett.no sin kjøpshjelp anbefalte. Så hadde bra utbytte av å spørre her. Lærte også litt mer om RAM.

Er for så vidt enig med @BadCat at det kan være ganske lite ytelse å hente pr krone på dette. Men samtidig øker hastigheten i RAM også med ca 15% (litt avhengig av hvor mye CL utgjør i forskjell.) Og mengden minne dobles, så skal jo kunne merkes noe. 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (På 15.7.2022 den 15.46):

Hvis det virkelig er minne han ønsker seg til bursdagen, så kjør på. Da kan det være lurt å kjøpe et sett som er såpass at det kan brukes sammen med et nytt hovedkort og en ny CPU dersom dette blir neste trinn om for eksempel et år. Å bruke penger  på minne som kun vil fungere med det han har nå er baklengs selv om det er rimeligere.

 

Normalt så er det ett godt forslag, men akkurat nå så er det ikke det, siden vi er i overgangen mellom DDR4 og DDR5 minne. Da får man ikke med seg minne over i ny maskin om 1-2 år.

Lenke til kommentar
5 hours ago, AndersT2 said:

Normalt så er det ett godt forslag, men akkurat nå så er det ikke det, siden vi er i overgangen mellom DDR4 og DDR5 minne. Da får man ikke med seg minne over i ny maskin om 1-2 år.

Man får bruke DDR4 på neste generasjon fra Intel og mest sannsynlig den etter det. Intel legger garantert vekt på at folk som allerede har gode DDR4-kit får en raskere vei til oppgradering samtidig som ytelsen er adekvat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...