Gå til innhold

Havarirapport etter batteribrannen i passasjerskipet Brim: Samme feil kan skje igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok Kina-kvalitet som står i høysetet. Hvor mange garasjeanlegg er forsvarlig sikret mot brann? Med stadig økende mengde elbiler og sparkesykler, så øker risikoen for hver dag som går. Hva gjorde Erna og Co etter brannen på Sola, som ironisk nok startet i det hun landet. Der var det bare snakk om en dieselbil (som, antente) og noen hundre flere som tok fyr.  

For ikke å snakke om solceller. Hva konkret gjøres for som risikoreduserende tiltak? Det er jo særlig aktuelt nå som regjeringen skal lokke folk til å investere i galskapen.

Walmart saksøker Tesla etter sju solcelle-branner - Tu.no

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Roger Dyrøy said:

Det er nok Kina-kvalitet som står i høysetet. Hvor mange garasjeanlegg er forsvarlig sikret mot brann? Med stadig økende mengde elbiler og sparkesykler, så øker risikoen for hver dag som går. Hva gjorde Erna og Co etter brannen på Sola, som ironisk nok startet i det hun landet. Der var det bare snakk om en dieselbil (som, antente) og noen hundre flere som tok fyr.  

For ikke å snakke om solceller. Hva konkret gjøres for som risikoreduserende tiltak? Det er jo særlig aktuelt nå som regjeringen skal lokke folk til å investere i galskapen.

Walmart saksøker Tesla etter sju solcelle-branner - Tu.no

Snakk sak.

Hva har garasjeanlegg, Tesla og Erna med denne konkrete saken å gjøre? 

Endret av The Very End
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, The Very End said:

Snakk sak.

Hva har garasjeanlegg, Tesla og Erna med denne konkrete saken å gjøre? 

Var det ditt saklige innspill? Transport, batteri, brann, risiko, kvalitet sikkerhet og valg av produksjonsland for å nevne noe. Vet ikke om du husker det, men Erna Solberg var faktisk statsminister da garasjen kollapset etter 15 minutter. Vi har altså en infrastruktur som ikke er beregnet på å tåle belastningen/risikoen den utsettes for. Dessuten setter dette igjen, redningsmannskap i fare. Sekundære effekter enhver ingeniør burde være bevisst på. Knapt noe er mer relevant å diskutere enn disse tingene. In the very end you will understand. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Roger Dyrøy said:

Var det ditt saklige innspill? Transport, batteri, brann, risiko, kvalitet sikkerhet og valg av produksjonsland for å nevne noe. Vet ikke om du husker det, men Erna Solberg var faktisk statsminister da garasjen kollapset etter 15 minutter. Vi har altså en infrastruktur som ikke er beregnet på å tåle belastningen/risikoen den utsettes for. Dessuten setter dette igjen, redningsmannskap i fare. Sekundære effekter enhver ingeniør burde være bevisst på. Knapt noe er mer relevant å diskutere enn disse tingene. In the very end you will understand. 

Det snakkes her om ferje, ikke parkeringshus eller Erna. Hvis du vil diskutere politiske beslutninger finner du en eksisterende eller lager ny tråd på dette under politikk, og om det er generell brannsikkerhetsdimensjonering av infrastruktur som parkeringshus, ja da gjør du tilsvarende under et av de andre underforumene. Det er uansett av lite relevans i denne konkrete tråden. For å sitere oppsummeringen i artikkelen:

Quote

Havarikommisjonen anbefaler å stille krav om at alle norske fartøy bygges til en definert standard som ivaretar batterisikkerhet.

 

Endret av The Very End
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Ser den, men teori og praksis er fremdeles to forskjellige ting. Det er fint med krav, men det hjelper lite når det er økonomi eller andre forhold som styrer. Debatt og bevissthet i befolkningen er vel så viktig som krav. For å sitere en av fagfolkene på Sintef; Funktsjonalitet går som regel forran sikkerhet.

Dette var en som åpenbart ikke fant seg tilrette med rådende krav eller kultur. Men så det som nødvendig å advare mot det som la grunnlaget for en av krisene vi nå står midt oppe i dag.   

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Slukkingen av branner i slike batterier er det som er krevende, det er serdeles utfordrende branner å slukke.

Etter det jeg har oppfattet kan de ikke kveles, men det må skje ved avkjøling.

Det kan vere problemer med å komme til godt nok. Batteriene er jo vanligvis montert inne i en boks, og under kjøretøyet.

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er 3 stk som har skylden for dette. Dnv, sdir og det selskapet som designet dette(nå en del av corvus. De to første har absolutt null kompetanse på området. Det er skremmende. 

 

Har flere ganger tipset TU om at de bør undersøke hva som har skjedd med de skipene som har hatt batteripakke av samme type, men det ser ikke ut som at de er interessert. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Roger Dyrøy skrev (21 timer siden):

Det er nok Kina-kvalitet som står i høysetet. Hvor mange garasjeanlegg er forsvarlig sikret mot brann? Med stadig økende mengde elbiler og sparkesykler, så øker risikoen for hver dag som går. Hva gjorde Erna og Co etter brannen på Sola, som ironisk nok startet i det hun landet. Der var det bare snakk om en dieselbil (som, antente) og noen hundre flere som tok fyr.  

For ikke å snakke om solceller. Hva konkret gjøres for som risikoreduserende tiltak? Det er jo særlig aktuelt nå som regjeringen skal lokke folk til å investere i galskapen.

Walmart saksøker Tesla etter sju solcelle-branner - Tu.no

Off topic

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ikke bare å fylle batterirommet med vann hurtig? Jeg snakker ikke om å dusje batteriene med sprinkler, men fylle rommet med saltvann fullstendig. Jeg gjør det med modellflybatterier som jeg skal kvitte meg med. Har ikke opplevd reaksjoner verken når jeg punkterer batteriene før jeg legger de oppi eller mens de ligger under saltvann annet enn noen bobler. Har flydd med li-po i 18 år og har destruert en del. Har hakka opp batterier med øks, slått spiker gjennom, most med stein og spidda med kniver over og under saltvann.

Burde kanskje også være mulig å lage et system som kaster batteriet over bord. Kan lett hentes opp etter at de er nøytralisert av havet. Batteriene er ikke integrert i skroget og båten er omriget av kjøle/slukkemiddel.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar
Roger Dyrøy skrev (På 15.7.2022 den 12.01):

Det er nok Kina-kvalitet som står i høysetet. Hvor mange garasjeanlegg er forsvarlig sikret mot brann? Med stadig økende mengde elbiler og sparkesykler, så øker risikoen for hver dag som går.
<snipp>

For ikke å snakke om solceller. Hva konkret gjøres for som risikoreduserende tiltak? <snip>

Her var det mye off topic og samrøre på en gang, men for å svare på noe av det du spør om:
Solcelleanlegg og batterier for fastmonterte anlegg er nå tatt inn i siste utgave av NEK400. (NEC486 for lithium batterier) og det er sånn sett satt en standard og forskriftskrav om hvordan dette skal utføres. Ladeanlegg for elbiler er også med i siste utgave av NEK400. Dette er standarder som ganske nylig er kommet ut og formalisert. Denne er samkjørt med tilsvarende europeiske normer.

Det havarikommisjonen etterlyser i artikkelen er vel at det etableres en tilsvarende samkjørt standard for skipsbygging med batteribanker, i steden for dagens ordning hvor det tydeligvis er flere og litt uklare krav ute å går fra de forskjellige instansene.

Samtidig må vi ikke glemme at dette er teknologi som enda ikke har funnet sin endelige form, og utviklingen går fort. Vi bør ikke sette for snevre rammer enda, slik at utviklingen stanser opp.

Elbilbatterier og sparkesykkler:
Elbilbatterier har allerede ganske rigide sikkerhetskrav i bransjestandarder, og det er svært skjelden det faktisk tar fyr i de selv ved betydelig fysisk påvirkning som kollisjon eller brann.
Elsykkler, sparkesykkler og lignende utstyr med litium batterier derimot stilles det lavere krav til, og der er nok ofte Kina-kvaliteten gjeldende også. De fleste brannene vi har sett det siste året har vært i nettopp denne kategorien, og det gjerne mens de står til lading i garasje eller bod. Tross det hører nok diskusjonen om det trengs endringer i byggeforskriftene i forbindelse med lading til et annet sted.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (På 16.7.2022 den 20.50):

Er det ikke bare å fylle batterirommet med vann hurtig? Jeg snakker ikke om å dusje batteriene med sprinkler, men fylle rommet med saltvann fullstendig.

Den tanken har jeg tenkt også. Det vil jo være totalt ødeleggende for alt som er i rommet, men alternativet med en fri brann kan til gjengjeld være totalt ødeleggende for hele skipet. Å bygge et eller flere batterirom som kan fylles som siste utvei byr på enkelte designmessige og praktiske utfordringer, men bør absolutt være gjennomførbart. Det må i så fall tas hensyn til stabilitet for skipet med disse rommene fylt, div tettningsløsninger for dører, ventilasjon osv, rømningsmulighet for mannskap i nærheten og sikkring mot at oversvømning ikke kan skje i vannvare.

Lenke til kommentar
Lynxman skrev (På 16.7.2022 den 20.50):

Er det ikke bare å fylle batterirommet med vann hurtig? Jeg snakker ikke om å dusje batteriene med sprinkler, men fylle rommet med saltvann fullstendig.

En meget dårlig ide.

Da produseres det store mengder Hydrogen og Klorgass som ikke er å spøke med 🙂
Det hele ville trolig eksplodere før man rakk å fylle rommet helt med vann.

(231) Lithium Batteries Dropped in Water! TKOR Exploding Lithium Battery Experiment! - YouTube

Endret av Frank Olsen
Lenke til kommentar
17 hours ago, Frank Olsen said:

En meget dårlig ide.

Da produseres det store mengder Hydrogen og Klorgass som ikke er å spøke med 🙂
Det hele ville trolig eksplodere før man rakk å fylle rommet helt med vann.

(231) Lithium Batteries Dropped in Water! TKOR Exploding Lithium Battery Experiment! - YouTube

Ja, men de gjør ikke dette under vann. :)

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar
19 hours ago, Frank Olsen said:

Det vil jo nødvendigvis ta noen minutter å fylle et rom på 100 - 200 kubikkmeter med vann og da er jeg redd det smeller før rommet er fullt 🙂

 

Samtidig er det usannsynlig at en brann har eksponert enorme mengder litium før alarmen går.

Lenke til kommentar

Eit system som dumper batteria i sjøvatn burde nok være løysinga. Eventuelt at batterirommet blir oversvømt av sjøvatn ved brann. 

Utfordringa i dag er at ved kjøling med vatn så fyller ein også skipet med vatn og ein risikerer då at skipet går ned på grunn av vekta. Hadde ein designa batterirommet slik at det toler å bli fylt med vatn så hadde brannvesenet hatt muligheit til å sløkke utan å senke skipet. 

Eit tredje alternativ er å designe batterirommet med nok utlufting til at dei farlege gassane ikkje får samle seg opp, men heller får gå upåvirka ut i det fri utan å kome i kontakt med tennkilder. På grunn av vektbalansen er der nok upraktisk å legge batteria over øvste dekk, men det kunne også vært ei løysning. 

Eg trur kanskje at mykje av problemet med batteridrift er at skipa fortsatt blir designa med motorrom, berre at i staden for ein dieselmotor så plasserer ein batteria i det same rommet utan å tilpasse designen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...