Gå til innhold

Halvparten støtter kutt i elbilfordeler for biler over 500.000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De gikk til valg på et forslag om grense ved 600 K. Jeg mener det er et riktigere innslagspunkt. De biler som er mer luksusbiler, starter i realiteten noe høyere, så her blir det noe moms på relativt normale biler, og dette kan gjøre at flere kutter på tilvalgene, inkludert sikkerhetsutstyr. Det kan derfor faller noe uheldig ut.

De har riktignok gått tilbake på forslaget om at man må dekke momsen fra første krone, og så få tilbake tilskudd for mva på det som er under 500 K. Tilskuddsordninger fungerer langt dårligere enn rent frafall av avgiftene ved kjøpstidspunktet, og at man kun må betale momsen for den summen so går over grensesummen.

Samtidig har de tilsynelatende fredet dette for ytterligere reduksjon av grensesummen, frem til 2025 (dog ikke "til og med", om jeg har fått det med meg korrekt.

Er forsåvidt enig i at en forsiktig innføring av moms, er helt greit, selv om jeg som sagt reagerer på at de går lavere enn den summen de gikk til valg på.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Null moms på bilen, full moms på ekstrautstyr, inkludert ekstra sett med dekk. 

Mange som har lange lister med ekstrautstyr for at bilen skal virke billigere, men masse av utstyret er ting de fleste velger.
På denne måten så får vi mer realistiske priser på biler, og det blir lettere å sammenligne når utstyret er inkludert.

Det er 100k i ekstrautstyr på min diesel bil. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (21 minutter siden):

Null moms på bilen, full moms på ekstrautstyr, inkludert ekstra sett med dekk. 

Mange som har lange lister med ekstrautstyr for at bilen skal virke billigere, men masse av utstyret er ting de fleste velger.
På denne måten så får vi mer realistiske priser på biler, og det blir lettere å sammenligne når utstyret er inkludert.

Det er 100k i ekstrautstyr på min diesel bil. 

alltid morsomt når biler markedsføres med en fra-pris rundt 400-500k, og ratt, blinklys og hjul er ekstrautstyr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (31 minutter siden):

Null moms på bilen, full moms på ekstrautstyr, inkludert ekstra sett med dekk. 

Problemet med den ordninga er at vi vil at bilistane har litt ekstrautstyr med tanke på trafikksikkerheita. Gode kvalitetsdekk bør bli billegare for alle sin sikkerheit. 

Det sagt så er det ein del ekstrautstyr som er rein luksus som godt kunne hatt full moms, som f.eks interiør i eksklusive materialar. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 minutter siden):

Sikkerhetsutstyr er påbudt, og alle biler leveres med det som standard.

Det finnes en mengde med sikkerhetsutstyr som p.t. ikke er påbudt -- og som ofte er ekstrautstyr. 

Kan nevne ryggekamera/-sensor, blindsonevarsler, tretthetsovervåkning og varsling av sjåfør, filholder, nødbrems, diverse kjøreassistenter, etc. 

Samtidig er mye ekstrautstyr også ren unødvendig luksus. Men jeg liker ikke at andre skal definere hva som er luksus for meg, eller ei. 

Noen mener biler til over 300 000 automatisk kvalifiserer til luksus («kunne jo ha kjøpt brukt»?), andre ser på biler til det dobbelte som en ren nødvendighet for at familiehverdagen skal gå rundt. 

Det er neppe konstruktivt å skulle definere hvert minste tillegg som "nødvendig" vs. "luksus", så dersom man i det hele tatt må innføre avgifter (noe jeg ikke mener vi bør allerede nå), så sett nå hvertfall taket til minst 600 000 før første avgiftskrone skal beregnes. Kanskje vil noen oppleve billig tilgang på luksus. Men langt fler vil kunne kjøpe en bedre bil enn de ellers kunne, da lommeboken til syvende og sist styrer utvalget. Det gir igjen bedre elektriske biler på bruktmarkedet om en del år - som virkelig kommer allmennheten til gode!

(Uten avgiftsfritak ville det neppe vært noe annet elektrisk enn en og annen forhistorisk Think ute på Finn.no i dag ...)

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (55 minutter siden):

Det er dyrt å være høy. Jeg er 5 cm over deg, og du kan gjerne få dem. Endelig har det begynt å bli litt mer plass i bussene, i Norge. For noen år siden måtte jeg sitte sammenkrøllet i setene.

Tipper du elsker å fly. Vi kjører en Tesla model X, det er en buss. Jeg må fortsatt sitte trangere enn ønskelig med bilstol bak meg (trangt til føttene). Med barnevogn, og bagasje, så er bagasjerommet så å si fullt. På tidspunktet vi kjøpte bilen, så var den det eneste reelle valget på markedet (e-tron har for lite plass). Jeg er ikke 100% oppdatert på elbil-markedet i dag, ettersom det er uaktuelt å bytte bil. Men det finnes ingen familiebil med tilsvarende plass som model X til under 500k. Det rimeligste alternativet med ok plass blir vel tesla model Y? Andre alternativer som Hongqi koster vel rundt milionen(?) 

Man må da evt gå for en mindre bil, og belage seg på skiboks på langturer for å få tilstrekkelig med plass til under 500k, og sitte trangere, og til og med da er jeg usikker på om det vil være nok plass. 
 

Hovedkriteriene våre var plass og rekkevidde. Jeg vil gjerne bruke minst mulig på bil, ettersom det er et stort pengesluk, men det må være tilstrekkelig med plass for en familie på fire, med to små barn. 
 

Et annet moment er at vi gikk fra to biler, til en, da vi kjøpte TMX. Vi måtte ha plassen, og jeg busser til/fra jobb som et kompromiss for å kunne kjøpe en bil med nok plass. Standarden i dag er vel å ha 2 biler per husholdning. 

Endret av iblazeqt
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, iblazeqt said:

Hvilken familiebil får jeg til under 500k i dag? Ingen luksus, bare tilstrekkelig med plass til 2x isofix barnestoler, barnevogn og bagasje for 4stk på langturer. Jeg er 185cm høy, så må kunne sitte behagelig med barnestol bak meg. 

Får noen kinabiler. Maxus f.eks:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=261472483

Og MG:

https://www.mgmotor.eu/nn-NO/model/mg5

Prisene er meget stive på elbiler om dagen da alle skal ha og alle sliter med produksjonen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Får noen kinabiler. Maxus f.eks:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=261472483

Og MG:

https://www.mgmotor.eu/nn-NO/model/mg5

Prisene er meget stive på elbiler om dagen da alle skal ha og alle sliter med produksjonen.

Ja, Maxusen har jeg sett litt på. Mg’en har jeg ikke sett før. Da er det håp - måtte uansett ha sett de i virkeligheten. Flere cross-overs/suv’er som ser store ut, men som i realiteten har lite plass. Nå kommer jeg uansett ikke til å bytte bil på noen år, men når den tid kommer, så håper jeg utvalget, og annenhånds-markedet er bedre i familie-segmentet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig hvordan folk ser på hva ordet støtte betyr.

Hvis jeg selger en vare og tar dobbel betaling for å finansiere et palass for megselv, men etter hvert velger å gå tilbake på det og selge varen for normal pris (inbefattet en liten fortjeneste), gir jeg da støtte til dem som kjøper?

Staten tar in ekstreme avgifter på fossilbiler for å finansiere kultur, sykehus, samt alt annet velferdsstaten bruker penger på. Alternativt kunne staten velge bort disse avgiftene og tatt dem inn over skatteseddelen.

Nå ser folk på disse avgiftene som det helt normale og ønsker dem mer eller mindre tilbake på elbiler som har blitt fritatt for dem inntil nå.
Alternativet er der fortsatt: Staten kan velge å ta avgiftene inn over skatteseddelen, akkurat som med NRK-avgiften. Det ville medført bedre økonomi, spesielt for barnefamilier som er avhengig av større, og dermed svært mye dyrere biler.

Spørmålet er om folk mener det er rettferdig at bileiere skal finansiere en stor del av velferdsstaten. Med andre ord subsidiere de som ikke har bruk for bil. (Folk på landsbygda subsidierer folk i byene?)

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, iblazeqt said:

Ja, Maxusen har jeg sett litt på. Mg’en har jeg ikke sett før. Da er det håp - måtte uansett ha sett de i virkeligheten. Flere cross-overs/suv’er som ser store ut, men som i realiteten har lite plass. Nå kommer jeg uansett ikke til å bytte bil på noen år, men når den tid kommer, så håper jeg utvalget, og annenhånds-markedet er bedre i familie-segmentet. 

Som noen andre skrev når jeg anbefalte Euniq 6, så må man være obs på nyttelasten.

bilde.png.682d31eb5d857786ea21567744a50c60.png

Altså, ikke rare familiebilen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (10 timer siden):

Det finnes en mengde med sikkerhetsutstyr som p.t. ikke er påbudt -- og som ofte er ekstrautstyr. 

Kan nevne ryggekamera/-sensor, blindsonevarsler, tretthetsovervåkning og varsling av sjåfør, filholder, nødbrems, diverse kjøreassistenter, etc. 

 

Ryggekamera og en del andre sikkerhetsutstyr, tror det var tretthet og filholder blir det krav til på nye biler fra 2023 tror jeg det var. 

Kjøreassistenter er ikke sikkerhetsutstyr, det er hjelpemidler.

Det blir vel krav til "sort boks" også fra 2023, alt det drar prisene uansett opp slik at 500.000,- grensen blir enda vanskeligere å holde annet enn de minste bilene under.

Lenke til kommentar

Ikke bare er gebyrgrensa på 500K satt for lavt for familiebiler, med inflasjonen vi har nå senkes realverdien på dette beløpet kraftig hvert år. Akkurat nå er inflasjonen i USA 9,1% på årsbasis, og EU ligger like etter. En kan regne med at inflasjonen stiger videre i Norge også de neste månedene. Når miljøpolitikken i tillegg har satt en brem på investeringer i råvarutvinning kan vi regne med moderat til høy inflasjon i flere år fremmover. Ikke bare investeres det en milliard dollar for lite i råvarer hver eneste dag for å opprettholde forsyningene, det er også planlagt å bruke enorme resurser på å bygge om hele energiforsyningen. Det er dermed rimelig å anta at vi vil ha en moderat høy inflasjon i flere år. Med 5% i året i snitt vil fritaksgrensen for elbiler ligge på 338K i 2030 regnet i dagens krone.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, xyzæøå said:

Ikke bare er gebyrgrensa på 500K satt for lavt for familiebiler, med inflasjonen vi har nå senkes realverdien på dette beløpet kraftig hvert år. Akkurat nå er inflasjonen i USA 9,1% på årsbasis, og EU ligger like etter. En kan regne med at inflasjonen stiger videre i Norge også de neste månedene.

Det er bare å sette opp renta så skal du se at prisene kommer ned etterhvert. Penger er altfor billig og har det vært det veldig lenge. Da blir verdien på de pengene også svært lav. Det er ingen gratis lunch her. Gjeldsberget man har bygget opp er en enorm byrde og i praksis vil man ikke kunne sette boliglånsrente ut fra banker til over 5-6 % uten at folk blir ute av stand til å betale tilbake og tvangssalgene vil starte etterhvert. Man kan inflatere bort denne gjelda men det har også sin pris, man vil måtte ta opp bare mer og mer og mer gjeld for å betale det man skal kjøpe, lønna blir tilslutt nesten verdiløs og man bruker alt man tjener på å betale renter.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 timer siden):

Får noen kinabiler. Maxus f.eks:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=261472483

Og MG:

https://www.mgmotor.eu/nn-NO/model/mg5

Prisene er meget stive på elbiler om dagen da alle skal ha og alle sliter med produksjonen.

Der har du òg ein sak. Ved å legge lista på 500k kan mange fleire vurdere kinabilar, i staden for bilar produsert i demokratiske land med stort sett gode arbeidsforhold. Hadde grensa gått ved 600k så ville den fått med seg dei fleste populære familiebilane (ID.4, Enyaq, TMY osv.) med eit greit utstyrsnivå.

Skal dei først ha moms frå ein grensesum så legg den heller eit stykke over bilane folk flest kjøper, til eit segment der du kan doble prisen med ekstrautstyr (BMW, Mercedes, Audi). Hjelper ikkje at prisane har stige ganske kraftig dei siste åra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...