Gå til innhold

Strømprisene - meningsmåling


Hva bør strømselskapene gjøre?  

79 stemmer

  1. 1. Hva mener du kraftprodusentene i de områdene med vedvarende høye priser bør gjøre?

    • Produsere mindre nå, for å øke forsyningssikkerheten til vinteren - med høye priser nå som bieffekt
      75
    • Produsere mer nå, for å presse de ekstreme prisene ned - med dårligere forsyningssikkerhet til vinteren som bieffekt
      5
  2. 2. Hvem eller hva har skylda for de høye strømprisene i de områdene med vedvarende høye priser?

    • Utenlandskablene
      57
    • Politikerne som selger vår kraft ut av landet til høystbydende
      55
    • Statnett som ikke har gode nok kraftlinjer mellom nord og sør
      26
    • Tyskland (nedleggelse av mye kraftproduksjon + for høy avhengighet av russisk gass)
      40
    • Vladimir Putin
      29
    • Alt for stor økning i norsk strømforbruk (industri, elbiler, batterifabrikker osv)
      5
    • Uflaks med nedbørsmengden i 2021-2022
      22
    • Klimaendringer
      11
    • Elektrifisering av sokkelen
      13
    • Inflasjon
      2
    • EØS og ACER
      33
  3. 3. Hva føler du når du tenker på kraftprisene i de områdene med vedvarende høye priser?

    • Ingenting
      10
    • Fasinasjon
      9
    • Engasjement
      11
    • Irritasjon
      35
    • Frustrasjon
      38
    • Sinne
      23
  4. 4. Hva gjør du for å redusere strømutgiftene, hvis du bor i de områdene med vedvarende høye priser?

    • Ingenting
      13
    • Noen enkle tiltak her og der
      33
    • Går moderat til verks med enkle + noen større tiltak
      25
    • Går hardt til verks med små og store tiltak
      9

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 14. aug. 2022, 18:07

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
oddeh skrev (1 minutt siden):

Hvilken geografisk målgruppe sikter du til? 3 av 4 spørsmål retter seg også mot 2 soner hvor strømmen er rekordbillig.

Jeg retter meg både mot de som er rammet av høye kraftpriser selv (NO1, NO2 og NO5) og de som har lest og hørt om situasjonen i sør og har sympati eller tanker om det, selv om de bor i NO3 og NO4. Regner med at folk klarer å sette seg inn i andres situasjon og har medfølelse eller tanker om det.

Lenke til kommentar

Angående dette alternativet (men her er så mye å ta tak i)
 

Sitat

Statnett som ikke har gode nok kraftlinjer mellom nord og sør

Lille Norge fyller ikke Tysklands sorte hull. Selv om jeg bor i Sør-Norge, ønsker jeg ikke en kabel til Nord.
Det blir ikke billigere her nede. Det blir bare dyrere der oppe. Hvorfor skulle jeg ønske landsmenn så vond? Men jeg er sikker på at det kommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Jeg retter meg både mot de som er rammet av høye kraftpriser selv (NO1, NO2 og NO5) og de som har lest og hørt om situasjonen i sør og har sympati eller tanker om det, selv om de bor i NO3 og NO4. Regner med at folk klarer å sette seg inn i andres situasjon og har medfølelse eller tanker om det.

Har full sympati med de i sør, men når bare ett spørsmål og ikke flere/de andre formuleres med "i de områdene med vedvarende høye priser" så blir avstemningen feil i mine øyne.

Endret av oddeh
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Samlet "EØS og ACER" eller separat?

Jeg håper tråden hjelper til med å sortere tankene og se om man tenker mye likt eller ulikt andre.

Vel, det er for så vidt to ulike ting. Men greit nok å sette dem i samme bås. Jeg har tidligere fått "pes" for å skylde på EØS-avtalen som begrenser handlingsfriheten til Norge - ved å for eksempel sette makspris på strømmen, eller en flat nasjonal sats. Samtidig som Norge har forpliktet seg til å "smelte oss sammen" med Europa energimessig gjennom EØS og ACER. Norge har historisk sett alltid vært billigst på strøm sammenliknet med Europa. Mye grunnet rimelig produksjon og nærmest utømmelige (nåja) vannmagasin. Men hva hjelper vel det når vi pøser på med energi og vann til utlandet.
Jeg ser det er uenigheter om hvor mye strømkablene har å si for de høye strømprisene. Mange såkalte "eksperter" sier det ikke har noe betydning. Men det er vel bare å legge sammen 2+2. Se på åpningen av den nye kabelen, samt hva som skjedde med prisen kort tid etter dette. Så joda; så har jo Kina støvsugd gassmarkedet. Men hvorfor skal gassprisen påvirke strømmen?

Jeg syns det er helt tullerusk med slike fjollete priser - når strømmen koster det samme å produsere i går som i dag. I nord som i sør. Men allikevel skal jeg som bor i N02 måtte betale 100 ganger det tanta mi i Trondheim må betale. Hvor er logikken her?

Strøm er en nødvendighet og bør derfor ikke ligge ute på et ellevilt "uregulert" markedet - med såpass mange komplekse, ukontrollerbare faktorer - knutet sammen av en smørje av rare internasjonale avtaler, et stort politisk energispill... og mer til. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

Hva med ingen av delene?

Fordi jeg skapte bevisst et ultimatum. Det er ikke mulig å bombe eller "klippe" kablene eller bare skru de av med en knapp. Vi har gjensidige avtaler å holde. Avtalene er der for å gi gjensidig nytte til fordel for begge parter. Langsiktigheten er der for å skape sikkerhet og trygghet, noe som også har en verdi i seg selv. Avtalene kan ikke bare brytes etter eget forgodtbefinnende uten at vi får konsekvenser i retur fra de vi handler med. For ordens skyld: kablene brukes både til eksport OG import. Mengdene av hva kommer an på kraftoverskudd, underskudd og priser (som reflekterer våre handelspartneres kraftoverskudd eller underskudd). Med de prisene som er nå kan vi trygt si at begge sider av kablene og avtalene sliter, uten at det betyr at vi sliter mer enn dem, eller at de har mer skyld i situasjonen enn oss / været. Avtalene og kablene er der og forblir operative. Alternativet du skisserer finnes ikke. Derfor får man servert et ultimatum - over ting vi faktisk kan påvirke og velge.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne gjensidige nytten kan kysse meg i ræva. Vi har ikke overskudd før det renner over.
Vi tømmer vannmagasinene, skaper strømmangel, og må imortere til høyere priser.
Kablene KAN kuttes. Hvis Max Manus levde i dag, hadde han funnet en løsning.

Sitat

Avtalene kan ikke bare brytes etter eget forgodtbefinnende uten at vi får konsekvenser i retur fra de vi handler med

Høres dette ut som en avtale vi burde ha inngått?
I stedet for å forsvare jussen, burde du innse at avtalen ikke skulle vært inngått.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (14 minutter siden):

Denne gjensidige nytten kan kysse meg i ræva. Vi har ikke overskudd før det renner over.
Vi tømmer vannmagasinene, skaper strømmangel, og må imortere til høyere priser.
Kablene KAN kuttes. Hvis Max Manus levde i dag, hadde han funnet en løsning.

Høres dette ut som en avtale vi burde ha inngått?
I stedet for å forsvare jussen, burde du innse at avtalen ikke skulle vært inngått.

Terroraksjoner er jo teoretisk mulig - men jeg vil ikke ha sånne ting med blant seriøse og realistiske punkter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Myriad skrev (13 minutter siden):

Kraftprodusentene må produsere utifra det som er deres mandat mtp. forsyningssikkerhet. Myndighetene må refundere strømkundene (og bedriftene) langt bedre enn i dag.

Det er mange interessante standpunkt, ryggmargsreflekser og prinsipper inni dette. F.eks har Spanske myndigheter satt en makspris på gass. Jeg vet ikke hvordan systemet fungerer, men går ut fra at det ligner på den norske strømkompensasjonen, bare at staten dekker 100% over en viss terskel, i stedet for de 70% som i Norge. Nå er det jo litt spesielt at Norge ikke kjøper energien fra utlandet sånn som Spania, men prinsippet er uansett likt, at høye priser over X sponses av staten. Spania sponser produsenter i Algerie osv. Norge sponser sånn sett kraftprodusentene i Norge. Men er det statens oppgave å sponse private produsenter som lever fett? Er saken bedre om produsenten er 100% eid av en kommune? Myndighetene sponser jo gjerne bransjer som sliter med lavkonjunktur for å få de gjennom en krise og beholde arbeidsplassene og sånt, men kraftprodusentene sliter jo ikke akkurat økonomisk. Dette er en helt annen situasjon.

Og ikke minst, hvilken markedsmekanisme er det høye priser skal bringe fram? Jo - redusert forbruk, men får vi den ønskede markedsmekanismen når prisene sponses 70%? Nei, folk får ikke like mye panikk når de betaler effektivt 1 krone i stedet for 2 kroner per kWh. Da får man ikke like mye redusert forbruk og øker problemet med magasinstanden. Stikk motsatt av ønsket effekt. Så prisstøtte har også negativ konsekvens for forsyningssikkerheten. Jeg fascineres av hvor mange rare bieffekter som dukker opp av disse ad hoc tiltakene. Det er mye å diskutere her det er sikkert og visst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (49 minutter siden):

Angående dette alternativet (men her er så mye å ta tak i)
 

Lille Norge fyller ikke Tysklands sorte hull. Selv om jeg bor i Sør-Norge, ønsker jeg ikke en kabel til Nord.
Det blir ikke billigere her nede. Det blir bare dyrere der oppe. Hvorfor skulle jeg ønske landsmenn så vond? Men jeg er sikker på at det kommer.

Her i Sunnfjord har det stort sett bøtta ned i heile sommar. Det er trist å høyre at alt vatnet går forbi turbinane fordi det ikkje svarar seg å produsere straum ned mot 1 øre/kWh.

Mi meining er at overføringskapasitet er eit gode, og ein annan gong er det kanskje vi som har tørke og tomme vassmagasin. Straum frå Midt- og Nord-Norge ville heilt sikkert ha vore eit viktig bidrag, for overføringskapasiteten mot Europa er ikkje uendeleg den heller. Overføringskapasitet sikrar at straumen hamnar der det er mest bruk for den, noko som er samfunnsøkonomisk lønsamt.

Endret av torbjornen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...