Gå til innhold

Hundre ganger høyere strømpris i sør


Anbefalte innlegg

13 minutes ago, Simen1 said:

Aha - ennå en som higer etter å henge ut kun den ene faktoren som hen har lagt for hat.. Absolutt ingen andre forklaringer spiller inn. At det har regnet 7 TWh mindre enn normalt i Sør-Norge det siste 1,5 året har sikkert ingenting med saken å gjøre? :whistle: Ei heller hva som skjer med energimarkedene på andre siden av sjøkablene og luftlinjene. En krig med gassressurser som våpen/utpressingsmiddel og systematisk nedleggelse av kjernekraft har sikkert ingenting med saken å gjøre .. :whistle: Eller at UK har påbegynt et grønt skifte som er forventet å gi høyere priser i Norge på kort sikt, men lavere på lang sikt. En voldsom omlegging av energiproduksjon i en hel verdensdel har sikkert ingenting med saken å gjøre det heller... :whistle: Snakk om ensportet forklaring!

Neidu, det er nok litt mer sammensatt enn å bare skylde på utenlandskablene alene.

Er ikke grafen jeg fremstiller godt nok bevis på at dette dette har alt med kabelene å gjøre? :) 

Kan du også forklare hvorfor jeg i Sør-Norge skal betale for Europas disfunksjonelle energipolitikk? Først og fremst Tyskland med de grønne og Merkel som bestemte seg for å stenge ned kjernekraftverk i 2011.

Endret av Alkan
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Selvsagt har det noe å si - hva ville NO2 gjort om de ikke var koblet til resten av landet? 

Det har også noe å si om vann ikke var vått og om Norge ikke hadde vannkraft, osv. osv. For meg virker det som du er tilhenger av dyr strøm som botsøvelse for å være et syndig, forurensende menneske og derfor forsøker å selge inn dyre strømpriser til oss andre. Så langt er jeg lite imponert over øvelsen.

 

 

Simen1 skrev (11 minutter siden):

Å påstå at andre landsdeler ikke har bidratt med kraft til f.eks UK, Tyskland og Danmark er bare kunnskapsløst.

Nå begynner det å bli litt mange stråmenn her, skjønner ikke helt hva du får ut av å diskutere på denne måten. Det bringer oss ikke nærmere noe konklusjon.

 

Simen1 skrev (11 minutter siden):

NO2 har ikke bare vært transittområde for kraften som er produsert i NO5, NO3 og NO4, men de har også tappet noe av energien som de andre landsdelene har "eksportert".

NO2 har brukt strøm fra NO5 siden vi fikk vannkraft her i landet. At du bringer dette til torgs som om det var revolusjonerende ny kunnskap er nokså merkelig. Hvis du mener dette er relevant for de høye strømprisene bør du argumentere for hvorfor du mener dette er relevant, med tanke på at det er hundre år gamle nyheter.
 

Simen1 skrev (11 minutter siden):

NO2 har produsert mindre strøm selv enn de har forbrukt. Dette har jeg lagt fram dokumentasjon på - nettopp for å tilføre litt fakta til diskusjonen.

Fakta irrelevant for konteksten er ikke annet enn støy.

 

Simen1 skrev (11 minutter siden):

Det er direkte feil å påstå at visse landsdeler alene må bære hele byrden av eksporten - når den insinuerte "eksportøren" har vært netto importør eller "impørtør" om jeg skal formulere det slik folk her vil med tanke på at "importen" kommer fra andre prisområder innenlands.

Som jeg allerede har påpekt er NO1,2 og 5 effektivt sett én sone, i alle fall med tanke på dagens prisnivå, som er trådens tema.
 

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Alkan skrev (3 minutter siden):

Er ikke grafen jeg fremstiller godt nok bevis på at dette dette har alt med kabelene å gjøre? :) 

Grafen er et akkurat like godt bevis for at det er lite nedbør i Sør-Norge som er årsaken - og at det er krigen i Ukraina som er årsaken - og at det er nedleggelse av tyske kjernekraftverk som er årsaken - og at det er Putins nedstengning av Nord Stream som er årsaken - og at det er Saudi-Arabias manglende evne til å erstatte russisk gass som er årsaken - osv osv osv.

Alt dette sammenfaller i tid og må derfor være like mye årsaker som den du har lagt for hat.

Og fortell meg gjerne om du er enig i at girkassen er en bils eneste viktige komponent..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simen1 said:

Grafen er et akkurat like godt bevis for at det er lite nedbør i Sør-Norge som er årsaken - og at det er krigen i Ukraina som er årsaken - og at det er nedleggelse av tyske kjernekraftverk som er årsaken - og at det er Putins nedstengning av Nord Stream som er årsaken - og at det er Saudi-Arabias manglende evne til å erstatte russisk gass som er årsaken - osv osv osv.

Alt dette sammenfaller i tid og må derfor være like mye årsaker som den du har lagt for hat.

Og fortell meg gjerne om du er enig i at girkassen er en bils eneste viktige komponent..

Selvfølgelig henger alt sammen, men hvis du husker så var prisen ganske syk før Ukrania, så igjen. Hvorfor drar du opp dette når det har ingenting med saken å gjøre? :) hva tror du prisen hadde vært uten England og Tyskland kabelen? Vesentlig mindre er et mitt tips. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (2 minutter siden):

Det har også noe å si om vann ikke var vått og om Norge ikke hadde vannkraft, osv. osv. For meg virker det som du er tilhenger av dyr strøm som botsøvelse for å være et syndig, forurensende menneske og derfor forsøker å selge inn dyre strømpriser til oss andre. Så langt er jeg lite imponert over øvelsen.

Utrolig hvor mye tøv man klarer å tolke inn i andres uttalelser når man har lagt noe for hat og er helt i blodtåka forbannet. Forsøk å pust rolig og forsøk å lese hva jeg egentlig skriver - uten å fantasere fram en hel masse horn i panna på meg. Jeg har ingen ondsinnet plan, hat, motiver eller selvstraffing. Alt jeg prøver å gjøre her er å bidra med fakta og et nyansert syn på det nokså komplekse problemet. Men folk går visstnok i fistel og mister all kritisk sans når det ikke støtter opp om deres hatobjekt nr 1 for tida. Her skal jammen den skyldige heksa brennes før man er fornøyd - samme om hun er skyldig eller ei - bare det blir en blodsutgydelse.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Alkan skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig henger alt sammen, men hvis du husker så var prisen ganske syk før Ukrania, så igjen. Hvorfor drar du opp dette når det har ingenting med saken å gjøre? :) hva tror du prisen hadde vært uten England og Tyskland kabelen? Vesentlig mindre er et mitt tips. 

Det tror jeg også, men nå har prisene steget også etter Ukraina ble angrepet og særlig etter at russisk gass tiltok som våpen så den forklaringen kan vel ikke helt avskrives bare fordi prisene steg også i forkant av det? Jeg vil også minne om at prisene steg før englandskabelen kom i drift - så i følge din logikk så burde ikke den heller ha noe med saken å gjøre..

Joda, dette er komplekst og du kan ikke avskrive hverken Putin, NSL, Merkel eller de andre forklaringene som bidrag til høye priser. De høye prisene har ikke bare en eneste forklaring - problemet er sammensatt.

Hadde vi hatt et kakediagram over årsaker så hadde de 15 utenlandskablene vært 15 av mange flere kakestykker. Det jeg forsøker å formidle her i tråden er at det er for snevert å bare skylde på utenlandskablene. Dette faller visstnok ikke i god jord - for her er man ikke mottagelig for nyanserte syn - her skal det hates og kun hatobjekt nr 1 er sosialt akseptert å brenne på bålet. Skriv de to hellige ordene "kutt utenlandskablene" i et eget innlegg og du vi høste tomler opp, lyspærer og hjerter over en lav sko..

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Utrolig hvor mye tøv man klarer å tolke inn i andres uttalelser når man har lagt noe for hat og er helt i blodtåka forbannet. Forsøk å pust rolig og forsøk å lese hva jeg egentlig skriver - uten å fantasere fram en hel masse horn i panna på meg. Jeg har ingen ondsinnet plan, hat, motiver eller selvstraffing. Alt jeg prøver å gjøre her er å bidra med fakta og et nyansert syn på det nokså komplekse problemet. Men folk går visstnok i fistel og mister all kritisk sans når det ikke støtter opp om deres hatobjekt nr 1 for tida. Her skal jammen den skyldige heksa brennes før man er fornøyd - samme om hun er skyldig eller ei - bare det blir en blodsutgydelse.

Nånå. Mulig jeg brukte litt harde ord, ønsker ikke å brenne noen som helst.

Jeg er ikke imot høye strømpriser av prinsipp, jeg kunne gått med på det dersom kraftbransjen ble holdt på myndighetenes hender og dermed fungerte som en slags ekstraskatt. Dessverre har de senere års kraftpolitikk gitt europeiske kraftselskaper et brohode i Norge.

Jeg er imot at politisk og økonomisk makt delegeres ut av Norge, som et resultat av at politikerne slipper rattet og lar Brussel ta over. Utviklingen de siste 30 åra har gått stadig mer i den retning og vi vil knapt ha noe selvstendig nasjon igjen om 30 år, om det fortsetter i samme utrettelige tempo. Bankvesenet styres av EU og kraftpolitikken styres av EU. Det er den større sammenhengen jeg ser.

Resultatet blir ikke bare fallitt for demokratiet, men også at norsk velstand normaliseres til et europeisk nivå. "Solidarisk" vil noen kanskje mene, men utviklingen i Europa går mot større forskjeller, de rike blir rike og de fattige blir fattigere.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

Det tror jeg også, men nå har prisene steget også etter Ukraina ble angrepet og særlig etter at russisk gass tiltok som våpen så den forklaringen kan vel ikke helt avskrives bare fordi prisene steg også i forkant av det? Jeg vil også minne om at prisene steg før englandskabelen kom i drift - så i følge din logikk så burde ikke den heller ha noe med saken å gjøre..

Joda, dette er komplekst og du kan ikke avskrive hverken Putin, NSL, Merkel eller de andre forklaringene som bidrag til høye priser. De høye prisene har ikke bare en eneste forklaring - problemet er sammensatt.

Hadde vi hatt et kakediagram over årsaker så hadde de 15 utenlandskablene vært 15 av mange flere kakestykker. Det jeg forsøker å formidle her i tråden er at det er for snevert å bare skylde på utenlandskablene. Dette faller visstnok i god jord - for her er man ikke mottagelig for nyanserte syn - her skal det hates og kun hatobjekt nr 1 er sosialt akseptert å brenne på bålet. Skriv de to hellige ordene "kutt utenlandskablene" i et eget innlegg og du vi høste tomler opp, lyspærer og hjerter over en lav sko..

Leser du i det hele tatt hva jeg skriver?

 

første eksporten til Tyskland i desember 2020. Dette tiltok utover våren og ble ytterligere forsterket med effekten av kabelen til Storbritannia fra oktober. Altså prisen begynte å stiget i det kabelen til Tyskland ble satt i drift. 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (3 minutter siden):

Resultatet blir ikke bare fallitt for demokratiet, men også at norsk velstand normaliseres til et europeisk nivå.

Vel, er det ikke det venstresiden ønsker? Altså både fallitt for demokratiet (folkets hånd på roret) og at velstanden normaliseres både på Europeisk nivå og mot globalt nivå..

Så et lite innskudd fra sidelinja her ettersom jeg sjekket dagbladet akkurat:

Spoiler

1328621843_Screenshot2022-07-27at19-35-48Dagbladet-frstmedsistenytt.png.de7e01abed72611d8c8e743e0b2038ef.png

Dagbladet mener hele Norge kan juble over mer tørt vær! Men nå er det jo ikke overraskende at de er litt enfoldige da. Jeg er ganske sikker på at ikke hele Norge jubler over akkurat det. Mange hadde nok heller håpt på noen uker med skikkelig fylling av magasinene..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

EUs hovedmål er å ha mest mulig like priser innad i unionen(og lønninger).
Strømmen skal flyte fra markeder med billig strøm til der strømmen er dyr for å utjevne prisforskjeller, hvis ikke dette er mulig så blir det kalt en "flaskehals".

Støre og Erna er overlykkelige på EUs vegne at flaskehalsen til Norge er fullstendig eliminert for evig og alltid, gjennom disse kablene med massiv overføringskapasitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Musefella said:

Støre og Erna er overlykkelige på EUs vegne at flaskehalsen til Norge er fullstendig eliminert for evig og alltid, gjennom disse kablene med massiv overføringskapasitet.

De er nok ikke fullt så lykkelige over at de ikke kan få strømmen ut fra Nord Norge.

Lenke til kommentar
Alkan skrev (30 minutter siden):

første eksporten til Tyskland i desember 2020. Dette tiltok utover våren og ble ytterligere forsterket med effekten av kabelen til Storbritannia fra oktober. Altså prisen begynte å stiget i det kabelen til Tyskland ble satt i drift. 

Og da er disse to kablene de eneste to utenlandskablene som har all skyld i prisnivået? Hva med kabelen fra Danmark da? Og alle kraftlinjene fra Sverige? Og den fra Nederland?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Musefella skrev (37 minutter siden):

Strømmen skal flyte fra markeder med billig strøm til der strømmen er dyr for å utjevne prisforskjeller, hvis ikke dette er mulig så blir det kalt en "flaskehals".

Støre og Erna er overlykkelige på EUs vegne at flaskehalsen til Norge er fullstendig eliminert for evig og alltid, gjennom disse kablene med massiv overføringskapasitet.

Det kan se ut som det ikke er fullstendig utjevnet for evig og alltid..

Spoiler

540473674_Screenshot2022-07-27at20-20-04Tallogdatafrakraftsystemet.thumb.png.8bf821fa8e0cffa2153658f9cd25de64.png

Søker du litt frem og tilbake i tid så ser du at regelen om at kraften strømmer fra områder med lav til høy pris stemmer, men at kablene er toveis. Noen ganger går det ene veien (import senker prisen i Norge) og andre ganger går det motsatt.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Simen1 said:

Og da er disse to kablene de eneste to utenlandskablene som har all skyld i prisnivået? Hva med kabelen fra Danmark da? Og alle kraftlinjene fra Sverige? Og den fra Nederland?

Kan du ikke lese eller er du bare vrang nå? Som sagt det har ingenting å si hvor mange kabler du har. Det eneste som har noe og si er overføringskapasitet, og når to kabler står nesten 45 % av overføringskapasitete så har det ingenting å si hvor mange andre utenlandskabler du har. Se eksempelet fra forrige side så skjønner du hvorfor kabelen mot Finland fra Nord-Norge har ingenting å si. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (49 minutter siden):

Det kan se ut som det ikke er fullstendig utjevnet for evig og alltid..

  Vis skjult innhold

540473674_Screenshot2022-07-27at20-20-04Tallogdatafrakraftsystemet.thumb.png.8bf821fa8e0cffa2153658f9cd25de64.png

Søker du litt frem og tilbake i tid så ser du at regelen om at kraften strømmer fra områder med lav til høy pris stemmer, men at kablene er toveis. Noen ganger går det ene veien (import senker prisen i Norge) og andre ganger går det motsatt.

 

Det eneste din post viser er at prisene i Tyskland og England presser prisene opp i Norge, Danmark hadde kanskje en time med mye vind. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Det kan se ut som det ikke er fullstendig utjevnet for evig og alltid..

  Vis skjult innhold

540473674_Screenshot2022-07-27at20-20-04Tallogdatafrakraftsystemet.thumb.png.8bf821fa8e0cffa2153658f9cd25de64.png

Søker du litt frem og tilbake i tid så ser du at regelen om at kraften strømmer fra områder med lav til høy pris stemmer, men at kablene er toveis. Noen ganger går det ene veien (import senker prisen i Norge) og andre ganger går det motsatt.

Mye forsøk på tåkelegging. 

Vi produserer mer enn tilsiget gir grunnlag for. Det kan få store konsekvenser. Bildet illustrerer det tydelig, skuta er lekk. 

20220727_231720.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, plankeby said:

Nå som flere i sør går en meget  tøff vinter i møte økonomisk og må fryse i eget hjem (vi har lite eldre hus på 80 kvm og kun noe varme i stua til fire personer vinteren som var), så må milliardstøtten vris fra nord mot sør.

Ingen fare! På nyåret, når det virkelig er kaldt og prisene går til himmels pga. tomme magasiner så har våre ærede herskere bestemt seg for å redusere støtten i sør.

Wait.... what?? :dontgetit:

https://e24.no/olje-og-energi/i/z7v6Q9/stroemstoetten-80-prosent-i-januar-februar-og-mars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...