Gå til innhold

Telenors kobbernett bruker like mye støm som en norsk by: – Bør legges ned


Anbefalte innlegg

22 minutes ago, Theo343 (takk for meg) said:

ADSL og SDSL brukes fortsatt som backup/failover linje i SMB sjiktet og kanskje en del større bedrifter også.

Men kan erstattes på flere vis - f.eks. fiber fra alternativ leverandør en del steder eller 4G/5G de aller fleste steder. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kunne vel da vært interessant å sammenlikne med strømbruken til mobilnett og annet nett? Tror ikke det bruker mindre strøm gitt.

Forøvrig er det vel ikke så rart at folk ikke lenger har fasttelefon når det prises så vanvittig høyt. Telenor og andre har jo tvunget folk over på andre løsninger i mange tiår.

P.s.: bildet i artikkelen viser jo en bordtelefon som bruker mobilnett!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, kjetilkl said:

Du må være spesielt heldig.

DAB faller stadig ut i min ganske nye bil med Originalradio, og har du "dab-adapter" (lol) så er det enda sørgeligere. På vei til hytta er det vel kun dekning ca 50% av veien, og skal ikke kjøre lengere hjemmefra enn noen kilometer før det kan være utfall noe steder. - Når jeg kjørte til vestlandet tidligere i sommer var dte også lange strekninger uten dekning.

Jeg har en Mitsubishi ASX fra November 2013, mulig den har en bra kombinasjon av antenne/forsterker/radiodel?
Nå har den gått 220.000 km, har selvsagt ikke kjørt overalt, men Drevsjø, Flåm, Kristiansund og Grimstad med utgangspunkt rett utenfor Fredrikstad, så har det vært ingen problemer med Nrk, litt utfall med f.eks Vinyl opp og ned Trollstigen, et par steder etter Oppdal, og helt ytterst på Atlanterhavsveien, et sted som heter Bud. Nrk har ca. 1000 sendere, de kommersielle litt over 200.

Radio Metro, som er en lokal aktør, har begrenset dekning, så klart.

De kommersielle sender alle kanaler på samme frekvens over hele landet. Nrk er delt opp i regioner, og sender alle kanaler på samme frekvens innenfor hver region. På tur må man ha aktivert RDS hos DAB, som heter service following, eller på min bil DAB link.

Hva slags bil, hvilke kanaler har du problemer med, og hvor?
Lønner seg alltid å ta en oppdatering av kanalene på DAB og FM radioen med jevne mellomrom.

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, NULL said:

Men kan erstattes på flere vis - f.eks. fiber fra alternativ leverandør en del steder eller 4G/5G de aller fleste steder. 

beklager at stoppe dig der, men hva tenker du nødnett har som primær samband ?

2 Mbit på ... rigtig gættet.

Hvilke sentraler ligger nødnummer på ? ... rigtig gættet

Du er flink, så har du vel også en løsning ?

Og hvem ska så betale for det ?

Det er nok ikke så enkelt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, 353HCKVA said:

beklager at stoppe dig der, men hva tenker du nødnett har som primær samband ?

2 Mbit på ... rigtig gættet.

Hvilke sentraler ligger nødnummer på ? ... rigtig gættet

Du er flink, så har du vel også en løsning ?

Og hvem ska så betale for det ?

Det er nok ikke så enkelt.

Usikker på om jeg forstår hva du mener her. 

Nødnummer? Du mener mener gjennom å legge ned kobbernettet vil legge ned nødnummerene? 

Hvilke avhengigheter har nødnettet til dette? Hvis nødnettet har en backhaul som går over POTS, regner jeg med det er en plan om "noe".

Betale for hva da?

Hva er ikke enkelt?

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Dubious said:

Hvor mye strøm bruker antennene til Telenor, ICE og Telia?
Hadde holdt lenge med 1 antenne i hvert område, så kunne de ha samarbeidet om utbygging og plutselig hadde vi hatt 100% dekning i Norge.

Muligens en måte å se det på. Samtidig ingen gulrot for å modernisere det og gjøre det bedre? Og alle eggene i én kurv?

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...