Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tidligere forsikringsoppgjør for bolig til salgs


Gjest 81841...0bf

Anbefalte innlegg

Gjest 81841...0bf

Hei. 

Vurderer å kjøpe en brukt bolig. Denne har skader som er åpenbart reparert dårlig av selger. Jeg mistenker at selger har mottatt et forsikringsoppgjør kontant heller enn å fått forsikringsselskapet til å utbedre skaden. 

Spørsmålet mitt er om det er noen måte å sjekke om dette er tilfelle? 

Anonymous poster hash: 81841...0bf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 81841...0bf skrev (20 minutter siden):

Hei. 

Vurderer å kjøpe en brukt bolig. Denne har skader som er åpenbart reparert dårlig av selger. Jeg mistenker at selger har mottatt et forsikringsoppgjør kontant heller enn å fått forsikringsselskapet til å utbedre skaden. 

Spørsmålet mitt er om det er noen måte å sjekke om dette er tilfelle? 

Anonymous poster hash: 81841...0bf

Kan du ikke bare spør megler? Om reperasjon ble gjort av fagfolk?

Lenke til kommentar
Gjest 81841...0bf
Salvesen. skrev (På 11.7.2022 den 19.57):

Kan du ikke bare spør megler? Om reperasjon ble gjort av fagfolk?

Som nevnt er reperasjon gjort dårlig av selger. Spørsmålet mitt omhandlet eventuell forsikringsak. 

Anonymous poster hash: 81841...0bf

Lenke til kommentar
Gjest 81841...0bf
Salvesen. skrev (På 13.7.2022 den 13.32):

Da vet du jo hva du kjøper.

Ja, men prisen på eiendommen tilsier at det ikke er noe galt i det hele tatt. Og den blir ikke solgt. Så jeg tenkte å legge inn et lavere bud med utgangspunkt i fratrekk av en eventuelt utbetalt forsikringsum da jeg tenker at de har foretatt en grundigere estimering. 

Skaden og utbedringen er dessverre av en slik art at det er vanskelig å anslå kostnadsestimat ut i fra visning alene. (Grunnmur og drenering). Takstmann/rapport er heller ikke til særlig hjelp 

Anonymous poster hash: 81841...0bf

Lenke til kommentar

Det skal ligge ved en takst. Ellers burde du ta høyde for at det er en utgiftspost du må påberegnes deg og som selvsagt vil spille inn bår du legger inn bud. Når det gjelder bolig forøvrig så er det slik at ting eldes fort og er gjerne ikke like moderne.

Lenke til kommentar

Du hører med megler om det er gjort noen takst på skadenbog hva denne evnt er.

Alternativt så tar du med deg en håndtverker på visning som kan ta en vurdering av skaden og hvor mye det vil komme på å fikse den. Så justerer du budet ditt i hennhold til det beløpet.

 

Lenke til kommentar

Spiller egentlig tidligere forsikringsoppgjør noen rolle? Når du kjøper en bolig så overtar du den med sine fordeler og ulemper. Hvis du kjøper en bolig med et kjent problem så har man priset det inn i kjøpet, og hva skal (din) boligforsikring da dekke? Hvis du oppdaget et nytt problem etter kjøpet så er det sak mellom deg og selger (eventuelt selgers salgsforsikring).

Hvis en tidligere håndverker har gjort en dårlig så kan du som ny eier ta det opp med håndverkeren, men uten dokumentasjon fra selger på hva som er gjort så ikke den farbar vei.

Vil tro at ditt beste valg er ta med egen sakkyndig på visning og gi et bud deretter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...