Gå til innhold

kjøp av lett mc


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 15 år og blir 16 nå i slutten av august. Jeg har stor interesse for å kjøre opp til lett mc og skal starte timer så fort sommerferien er over og jeg har skaffet meg sykkelen. Skal ikke legge skjul på at jeg ikke er verdensmester i dette med lett mc, kan en del men ikke så alt for mye. 

Jeg er ganske lav, som jo kanskje vil bli et problem ved visse sykler, er typ 159-160cm høy. 

Jeg har sett på en god del sykler, men Yamaha YZF R125 skiller seg veldig ut for meg. Som sagt har jeg og sett på mange sykler, men er blitt ganske oppslukt av YZF. Mange av folk på min alder har Yamaha MT125, noe jeg synes er en utrolig fin og god sykkel, men synes den blir litt for "naken" for meg. Jeg vil helst ha en type racing sykkel, hvert fall en med typ kåper på siden, men er så klart åpen for å ta en titt på andre sykler.

Også sett en del på Kawazaki Ninja-125, den også synes jeg er utrolig pen. 

Pris er ikke et stort problem, vil helst bare ha best mulig sykkel. 

Tar gjerne imot tips og personlige erfaringer, da jeg begynner og bli litt desperat etter og få skaffet en god sykkel.

Takk på forhånd:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, etter å ha gjort meg erfaringer på både kjøreskole og impulskjøp av sykler, vil jeg si ikke gå i fella å velge sykkel utifra utseendet. R-sykler er tøffe de, men vil anbefale å prøvesitte flere modeller og finne den som passer best for deg. Sittestilling, komfort og trygghet bør komme først når skal investere i en sykkel.

Riktignok brukte jeg mest tyngre sykler under opplæringen (A-klassen, 650-800cc), og i starten fikk starte  på en A2 for å bli kjent. Var en Honda CBF500 som var helt digg å kjøre med og senere investerte i en CB125F til bruk til øvelseskjøring, fordi for meg personlig er høyt styre og sittestilling mer komfortabelt. Fikk ikke fullført opplæringen og nå er den til salgs.

Så ja, det er mitt tips. Dra innom flere butikker og prøv flere modeller. Noen modeller kan også senkes hvis høyden skulle bli en utfordring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

R-sykler vil fort kunne falle i smak hos deg på grunn av lav setehøyde. Vil uansett anbefale deg å prøvesitte, for enkelte sykler kan gi deg utfordringer. Du ønsker å kunne omtrent ha føttene flatt på bakken når du sitter på sykkelen.

Yamaha sin R125 er lett å omsette og meget populær, så vil uansett være et godt valg. Det er nok en sykkel du kan kjøpe fabrikkny, og fortsatt få minimalt med pristap. Ville uansett kjøpt brukt forøvrig.

Nesten alle kjøreskoler her til lands bruker nå Yamaha sine MT-sykler i kjøreopplæring, så du vil trolig kunne oppleve å kjøre på en slik uansett :) Du rekker uansett ikke kjøresesongen i år, så ville sett på Finn utover høsten og vinteren om du kan finne noen bra deals.

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (5 timer siden):

R-sykler vil fort kunne falle i smak hos deg på grunn av lav setehøyde. Vil uansett anbefale deg å prøvesitte, for enkelte sykler kan gi deg utfordringer. Du ønsker å kunne omtrent ha føttene flatt på bakken når du sitter på sykkelen.

Yamaha sin R125 er lett å omsette og meget populær, så vil uansett være et godt valg. Det er nok en sykkel du kan kjøpe fabrikkny, og fortsatt få minimalt med pristap. Ville uansett kjøpt brukt forøvrig.

Nesten alle kjøreskoler her til lands bruker nå Yamaha sine MT-sykler i kjøreopplæring, så du vil trolig kunne oppleve å kjøre på en slik uansett :) Du rekker uansett ikke kjøresesongen i år, så ville sett på Finn utover høsten og vinteren om du kan finne noen bra deals.

Takk for svar! Ja, kjøre skolen jeg bruker har MtT til oppkjøring og øving, så det er noe jeg får erfaring med. Synes MT er utrolig behagelig og bra sykkel, men er mer interessert i ligge sykkel. Har sett på en del sykler, både brukte og nye, men når det kommer til brukt sykkel, hva vil du si er typ Max grensen på hvor mange km den har gått fra før? Har fått hørt fra mange at jeg ikke burde kjøpe en med over 25000km fordi da er sykkelen en "dau sykkel" som de kaller det, men stemmer dette? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...