Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dekktrykk på ny bil


Steo

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpt meg ny bil, min 2 bil i min levetid.

Nettopp blitt skiftet dekk på bilen til sommerdekk og skulle gjerne fylt på mer luft, men aner virkelig ikke hvor mye jeg skal fylle.
Det er ikke standarddekkene som vises i instruksjonsboken eller i bildøren, har prøvd Google og alt, men til ingen nytte. Noen som har mer erfaring enn Google på dette feltet? ;)

Bilen:
Volvo v40 2013 D2 115Hk

  • Dekk foran (standard):195/60R16
  • Innpress foran:50 mm
  • Dekk bak (standard):195/60R16
  • Innpress bak:50 mm
  • Lastindeks foran:85
  • Lastindeks bak:83
  • Hastighetsindeks:T (190 km/t)
     
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det ikke er i boken, på døren eller i "dørkarmen", så sjekk tanklokket. 

Som Kremt sier, kan 2,5 bar være et greit utgangspunkt. Skulle jeg tippe ligger denne bilen på 2,3-2,5 foran i hvert fall. For noen biler er det litt lavere bak.

Husk at dekktrykk skal sjekkes på kalde dekk. På denne tiden av året vil forskjellen mellom kalde og varme dekk være ganske stå store. 

Lenke til kommentar
NULL skrev (11 minutter siden):

Om det ikke er i boken, på døren eller i "dørkarmen", så sjekk tanklokket. 

Som Kremt sier, kan 2,5 bar være et greit utgangspunkt. Skulle jeg tippe ligger denne bilen på 2,3-2,5 foran i hvert fall. For noen biler er det litt lavere bak.

Husk at dekktrykk skal sjekkes på kalde dekk. På denne tiden av året vil forskjellen mellom kalde og varme dekk være ganske stå store. 

Det står i boken og i døren, men det er til orginaldekkene, de jeg har er andre dimensjoner enn det som står der😅

Lenke til kommentar

For under 160 km/t og maks last er oppgitt 260 kPa som er det samme som 2.6 bar. Samme trykk i alle 4 dekk.

Det er det trykket jeg vil anbefale å bruke. Mellom 2.3 - 2.7 vil nok fungere greit.

Dette gjelder for disse dimensjonene:

205/55 R16
205/50 R17
225/45 R17

225/40 x 18

Men vil nok fungere uansett dimensjon så lenge dimensjonen ikke er ekstrem lavprofil.

https://www.luft-trykk.no/volvo/v40/v40/2013/2.0+D2+120/resultat

Generelt på en forhjulsdreven bil så bruker jeg det dekktrykket som er oppgitt for fullastet bil på forhjulene på alle 4 hjulene. Eneste unntaket er om en kjører med svært tungt lastet bil som trenger høyere lufttrykk bak.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...