Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan innrede stua?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lenge vært litt misfornøyd med hvordan stua mi er innredet, da spesielt sittegruppa. Overtok leiligheten i fjor, og kjøpte med møblene som sto i stua. Men har aldri vært helt fornøyd. Jeg har også irritert meg litt over at sofaen kom for langt unna TVen. Jeg er nå innpå tanken om å kvitte meg med sofaen og endre helt på layouten, men før jeg gjør det så ønsker jeg å stille noen spørsmål.

Slik er hvordan oppsettet var:

Spoiler

02.thumb.jpg.e7e21ebd1267d1282d060c4bcd1f6169.jpg

(Merk: Sofaen sto egentlig lengre bak i rommet, med to stoler på hver side av bordet. Jeg følte jeg kom for langt vekk fra TVen, og ønsket derfor å flytte sofaen nærmere. Problemet her er at jeg ikke får plass til en stol på venstre side av bordet. Det kan løses med å fjerne høyskapet (til høyre for TVen), og flytte alt av TV, bord og sofa til høyre i rommet (Mot kameraet))

 

3D-tegning av sofa/bord flyttet nærmere TV-en (Fortsatt høyskap på plass):

Spoiler

stue02.png.0acb8824a55ec378dae8aea7eb36f0e2.png

 

Det jeg ønsker å gjøre, er å bytte ut 3-seteren med en 2-seter, av denne type: https://jysk.no/stue/sofaer/recliner-sofa-abildskov-2-seter-gra
Og som dere ser er dette en sofa som kan lenes langt tilbake, og som fungerer perfekt når jeg vil se serier og filmer. Da må jeg også fjerne bordet for å få best utbytte av sofaen. I stedet for et rektangulært bord, så ønsker jeg tre runde bord: Et på hver side av sofaen, og ett foran sofaen.

Da ville oppsettet i så fall sett slik ut (Uten rundt bord foran sofaen):

Spoiler

stue04.png.23e232fcac1ca79f57f1aef9bb80587a.png

 

Men så kommer tvilen inn: 

  • Er det noen her som har gått fra 3-seter til 2-seter? Tenker det kan være litt kjipt når jeg ønsker å slappe av på sofaen etter en lang dag på jobb (Er jo ikke mulig å legge seg strak ut). Kan dog lene meg godt tilbake, men er redd jeg kommer til å savne det å legge seg strak ut på sofaen.
  • Jeg pleier alltid å spise middag foran TVen. Tenker det kan bli litt problematisk med tanke på bord. Men om jeg går for 2/3 runde bord, så kan jeg jo flytte et foran der jeg sitter. Men da må jeg jo flytte det frem og tilbake hele tiden.
  • Jeg må kvitte meg med sofa og bord, og kjøpe helt nytt (6 500,- for sofa, og må regne med 300-400kr pr. bord, om ikke mer)

 

Hvordan ville dere ha gjort det? Tenkte dette kanskje ble en unødvendig lang tråd for et ganske simpelt spørsmål :lol:
Men jeg har altså vært veldig misfornøyd med designet i stua lenge nå, så nå ønsker jeg endelig å gjøre noe med det. Men jeg vet jo ikke helt hva jeg ønsker å gjøre....

 

Vill dere gått for løsningen med å bare flytte nåværende sofa lengre fram, fjerne høyskapet og flytte alt av inventar mot høyre i rommet, for å få plass til stol på venstre side. Eller ville dere gått for alternativ to, med å bytte ut 3-seter med 2-seter for litt mer kinofølelse?

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et godt eksempel på hvordan det kan gå når arkitekter ikke tar hensyn til hva som er praktisk og kun er interessert i bygningen utefra.  

Når det gjelder sofaen, trenger du egentlig sofa?  Hvis du bor alene kan du vurdere en skikkelig godstol som kan legges helt ned.  F.eks. Stressless har mange varianter hvorav nogen har innbygget "fotstol" som elektrisk kan kjøres ut og inn under stolen.  Jeg bruker nogen av de på de beste plassene foran TV'et.  Til disse får man også et lite bord som kan festes til stolen og foldes/vippes opp/ned etter behov. 

Men hvis du trenger en sofa, kan du evt vurdere en divansofa der du på den ene siden kan ligge ned.  Kanskje du da også kan få plass til et lite bord foran den delen av sofaen som bare en sittesofa og således er den mest praktiske løsningen for deg?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (8 minutter siden):

Et godt eksempel på hvordan det kan gå når arkitekter ikke tar hensyn til hva som er praktisk og kun er interessert i bygningen utefra.  

Når det gjelder sofaen, trenger du egentlig sofa?  Hvis du bor alene kan du vurdere en skikkelig godstol som kan legges helt ned.  F.eks. Stressless har mange varianter hvorav nogen har innbygget "fotstol" som elektrisk kan kjøres ut og inn under stolen.  Jeg bruker nogen av de på de beste plassene foran TV'et.  Til disse får man også et lite bord som kan festes til stolen og foldes/vippes opp/ned etter behov. 

Men hvis du trenger en sofa, kan du evt vurdere en divansofa der du på den ene siden kan ligge ned.  Kanskje du da også kan få plass til et lite bord foran den delen av sofaen som bare en sittesofa og således er den mest praktiske løsningen for deg?

Takk for svar!

Ja, den skråveggen ødelegger litt. Bor alene, men er redd det kanskje kan bli litt for tomt i stua hvis jeg dropper sofaen helt? Ønsker mer innhold i stua, siden jeg ikke liker at det er så tomt. Har vurdert en hjørnesofa, men da må jeg plassere den langs skråveggen, og da ser alle "skrått" mot TVen, noe jeg heller ikke ønsker (Om det gir mening?)

Divansofa hørtes ikke alt for dumt ut, men da må jeg få prøvd å plassere den slik at den står parallelt med TVen . Men jeg liker forslaget!

Lenke til kommentar
Thor. skrev (30 minutter siden):

Jeg fikk en idé, også så jeg døra. Hvor viktig er den? Jeg legger uansett frem mitt forslag. Sofa stilles parallelt med TV-benk.

image.png.77e3f2b699337e2e5fa9d5421d93a342.png

 

Takk for svar! Dette er døra inn til stue og kjøkken fra gangen, så ganske viktig :laugh: Er en leilighet i blokka her som ligger ute på Finn, og jeg ser at han som bor der har satt TVen der du foreslår: 

nabobo.png.08fe71a55c6c328e45f3032957236bb8.png

 

Men det nytter ikke med TVbenken og høyttalerne jeg har nå. 

Lenke til kommentar

Vist du skal bytta ut 3-setaren med ein 2-setar/stressless, så bør du finna ut om du likar å ligga på rygg lenge. Kan personlig ikkje fordra da, og må ha minimum ein 3-setar vist eg skal ligga og sjå på fjærnsyn eller kva da motte væra. Har du knær så begynne å klaga så er 2-setar daudfødt så liggeplass.
Vist du tenke å fortsetta å eta foran TV'en, så bør du ikkje bytta til fleire små bord, kjem til å bli eit mask med dei. Men vist du velge å gå får da, kjøp/lag deg eit med hjul på. Da er betre å eta utan å glo på fjærnsyn/data/mobil uansett, så du burde flytta deg til eit middagsbord når du skal eta.

Personlig ville eg ha prøvd å flytta alt litt til høgre sånn så du sa, før eg kjøpte nye møblar så kjem med eigne problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde fjernet høyskapet uansett. Virker som det tar mye plass i rommet.

Fjern høyskapet og finn en mindre tv-benk. Heng TV på vegg der du ønsker. Om det blir åpent nede i hjørnet til venstre for tv, ville jeg kjøpt en plante eller lampe og sette der. Blir det åpent mellom tv og døren går det fint. 

 Nå vet jeg ikke målene på stua du har. Men kunne det vært noe å kjøpt en sjeselong, så får du både lagt deg ut, samtidig som du har grei sitteplass også. Så vet jeg ikke om du i tillegg får plass til stor ved siden av.

Skaff planter som kan stå på gulvet foran vinduet. Og kanskje noen som kan henge ned foran vinduet også. Gjør mye med en leilighet å få litt grønt inn.

Ønsker du å male kan det være fint med kontrastvegg der som tv står nå.

Lenke til kommentar

Takk for svar! 

Gangleri skrev (15 timer siden):

Vist du skal bytta ut 3-setaren med ein 2-setar/stressless, så bør du finna ut om du likar å ligga på rygg lenge. Kan personlig ikkje fordra da, og må ha minimum ein 3-setar vist eg skal ligga og sjå på fjærnsyn eller kva da motte væra. Har du knær så begynne å klaga så er 2-setar daudfødt så liggeplass.
Vist du tenke å fortsetta å eta foran TV'en, så bør du ikkje bytta til fleire små bord, kjem til å bli eit mask med dei. Men vist du velge å gå får da, kjøp/lag deg eit med hjul på. Da er betre å eta utan å glo på fjærnsyn/data/mobil uansett, så du burde flytta deg til eit middagsbord når du skal eta.

Personlig ville eg ha prøvd å flytta alt litt til høgre sånn så du sa, før eg kjøpte nye møblar så kjem med eigne problem.

Tror jeg prøver meg på dette i første omgang. Hadde jeg hatt et eget rom for TV-stue, så kunne jeg hatt en slik 2-seter. Det blir også det billigste alternativet. 

Sydvest skrev (1 time siden):

Hadde fjernet høyskapet uansett. Virker som det tar mye plass i rommet.

Fjern høyskapet og finn en mindre tv-benk. Heng TV på vegg der du ønsker. Om det blir åpent nede i hjørnet til venstre for tv, ville jeg kjøpt en plante eller lampe og sette der. Blir det åpent mellom tv og døren går det fint. 

 Nå vet jeg ikke målene på stua du har. Men kunne det vært noe å kjøpt en sjeselong, så får du både lagt deg ut, samtidig som du har grei sitteplass også. Så vet jeg ikke om du i tillegg får plass til stor ved siden av.

Skaff planter som kan stå på gulvet foran vinduet. Og kanskje noen som kan henge ned foran vinduet også. Gjør mye med en leilighet å få litt grønt inn.

Ønsker du å male kan det være fint med kontrastvegg der som tv står nå.

Har én plante i stua som ble flyttet vekk når jeg tok bilde. Tror jeg må få meg et par planter til. Er ganske mørkt i hjørnet til venstre for TVen, så hadde vært greit å fått på plass en lampe ja.

Sjeselong har jeg ikke tenkt på i det hele tatt! Da kunne jeg kanskje hatt 2-seteren foran TVen, og sjeselongen inntil skråveggen.

Skulle gjerne ha malt én av veggene i stua, men på det høyeste er det ca 4,2m fra gulv til tak, så da må jeg nesten opp med stillas :lol:

 

Jeg har også prøvd meg på denne løsningen, men ble ikke helt fornøyd med dette. 

Spoiler

1428540724_Skjermbilde2022-07-10kl_17_09_55.thumb.png.e2431995d71de7a0815e523dfcdd0756.png

 

Her får du et oversiktsbilde av hvordan stua ser ut akkurat nå. De røde strekene er der hvor sofaen vil bli plassert:

Spoiler

1773091387_Skjermbilde2022-07-10kl_17_10_48.thumb.png.1e1de68c3c7b7617830025ffdfa8f52a.png

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Ang toseter, jeg hadde en slik i min gamle leilighet. Kjøpte en puff som jeg satt forran når jeg ville slappe av og strekke ut bena. 

Takk for svar! Sofaen jeg ønsker å kjøpe er denne: 

 

Så man kan legge seg ganske godt bakover. Vet ikke om du fikk med deg dette, @Gangleri

Lenke til kommentar
After8 skrev (1 time siden):

Takk for svar! Sofaen jeg ønsker å kjøpe er denne: 

Så man kan legge seg ganske godt bakover. Vet ikke om du fikk med deg dette, @Gangleri

Jo, fekk med meg den, derfor eg oppfordra deg til å prøva å ligga på rygg (heldst i ein lenestol/stressless) og sjå på tv i ei stond (2-3 timar sirka) før du kjøpe deg dyre møblar, så du ikkje går på eit bomkjøp.

Hjelpe så regel ikkje med dei 1-2min folk prøve møblar i butikk når da kjem til ligging. Når eg jobba hos Jysk så sa me at kundane burde ligga i ei seng i 5-10min før dei kjøpte ho, og samtidig spurde me dei om dei sov på rygg eller sia når dei la seg ned, då dei fleiste legg seg på rygg for å prøva sjølv om dei søv på sia.

Vist du finn ut at å ligga på rygg i lengre periodar er ukonfortabelt, og da ikkje er pga stol/sofa, så burde du heller vurdera ein rimligare 2-setar, eller 2 lenestolar til, vist du vil bytta ut 3-setaren uansett. Funka da for deg så kjør på med den Jysk sofaen, han har gode anmeldelsar og Gold serien pleiar/pleide da å vera good kvalitet på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om du vil ha råd fra meg som tenker utseendemessig, så ville jeg gått for sjeselongsofa med sjeselong på høyre side (sett forfra) og satt sofaen midt i rommet med sjeselongen nært skråvegg. 

Jeg ville kasta ut høyskapet, og sett på muligheten for å sette ben på tvbenken, samt satt høyttalerne symmestrisk i forhold til tvn. (jeg personlig synes ikke høyttalere er pent, men jeg vet at jeg har jobba for lenge med interiør til å noen gang komme til å like det) 

Bak sofaen ville jeg funnet et lavt sidebord som er avlangt og satt mot ryggen. 

Større gulvteppe som dekker mer av gulvarealet. 

Planter. Trenger ikke mer en en eller to stk om du går for noe enkelt eks arekapalme ved vinduet. 

Du trenger strengt tatt bare en trappestige på rundt 220 cm for å male veggen, du må ikke glemme din egen høyde. 

Helhetlig stil. Dette er en veldig ren innredning med hvite å sorte møbler, kombinert med hvite vegger så blir det litt sterilt og kanskje minner om venterommet til en klinikk. Det er nok derfor du føler at den er tom. superenkelt tips for dekorering i dette tilfelle er å finne en farge som du tar igjen flere steder. (dersom du aboslutt vil gjøre minimum i forhold til dekorering) så foreslår jeg eks en spicy farget pute (oransje, gul, fersken, frekk blå eller grønn) og så tar du igjen den med en vase på bordet i samme farge, og en dekorting i samme farge på eks en lysestake eller noe ved tvn. Personlig synes jeg amber/oransje er en kjempefin farge som det er veldig lett å finne igjen da det er veldig aktuelt akkurat nå. Kjøp et pledd i samme farge også for ekstra koselighet. 

Få opp ett bilde på veggen. Jeg har nettopp kjøpt masse bilder fra denne nettsiden. Fine priser og kjapp levering. 

Bilde som passer til grønt dekor: https://www.optimalprint.no/produkt/kategori/2950/ZuOWjU5F9Bw

Bilde som passer til oransje/gult dekor: https://www.optimalprint.no/produkt/kategori/2962/9ym38Qeksqw

Bilde som passer til blått dekor: https://www.optimalprint.no/produkt/kategori/2962/Xgi8U7rYVmw

Når det kommer til bilder så er min filosofi ikke tenk så mye på selve motivet, så lenge det er fint, bare finn et bilde med farger som treffer deg i hjertet. Og go big når det kommer til størrelse, det vil ta mye av ekko samt sette god stemning kjapt. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Påkrevdnavn skrev (7 timer siden):

Om du vil ha råd fra meg som tenker utseendemessig, så ville jeg gått for sjeselongsofa med sjeselong på høyre side (sett forfra) og satt sofaen midt i rommet med sjeselongen nært skråvegg. 

Jeg ville kasta ut høyskapet, og sett på muligheten for å sette ben på tvbenken, samt satt høyttalerne symmestrisk i forhold til tvn. (jeg personlig synes ikke høyttalere er pent, men jeg vet at jeg har jobba for lenge med interiør til å noen gang komme til å like det) 

Bak sofaen ville jeg funnet et lavt sidebord som er avlangt og satt mot ryggen. 

Større gulvteppe som dekker mer av gulvarealet. 

Planter. Trenger ikke mer en en eller to stk om du går for noe enkelt eks arekapalme ved vinduet. 

Du trenger strengt tatt bare en trappestige på rundt 220 cm for å male veggen, du må ikke glemme din egen høyde. 

Helhetlig stil. Dette er en veldig ren innredning med hvite å sorte møbler, kombinert med hvite vegger så blir det litt sterilt og kanskje minner om venterommet til en klinikk. Det er nok derfor du føler at den er tom. superenkelt tips for dekorering i dette tilfelle er å finne en farge som du tar igjen flere steder. (dersom du aboslutt vil gjøre minimum i forhold til dekorering) så foreslår jeg eks en spicy farget pute (oransje, gul, fersken, frekk blå eller grønn) og så tar du igjen den med en vase på bordet i samme farge, og en dekorting i samme farge på eks en lysestake eller noe ved tvn. Personlig synes jeg amber/oransje er en kjempefin farge som det er veldig lett å finne igjen da det er veldig aktuelt akkurat nå. Kjøp et pledd i samme farge også for ekstra koselighet. 

Få opp ett bilde på veggen. Jeg har nettopp kjøpt masse bilder fra denne nettsiden. Fine priser og kjapp levering. 

Bilde som passer til grønt dekor: https://www.optimalprint.no/produkt/kategori/2950/ZuOWjU5F9Bw

Bilde som passer til oransje/gult dekor: https://www.optimalprint.no/produkt/kategori/2962/9ym38Qeksqw

Bilde som passer til blått dekor: https://www.optimalprint.no/produkt/kategori/2962/Xgi8U7rYVmw

Når det kommer til bilder så er min filosofi ikke tenk så mye på selve motivet, så lenge det er fint, bare finn et bilde med farger som treffer deg i hjertet. Og go big når det kommer til størrelse, det vil ta mye av ekko samt sette god stemning kjapt. 

 

 

 

Tusen takk for langt og informativt svar! Nå har jeg allerede gått for grønne sofaputer, én grønn plante (Som dessverre begynner å bli ganske gul), og et bilde på veggen med hav, sand og grønne palmer. Tror kanskje jeg skal gå for grønt, da det er min favorittfarge!

Tror det kunne blitt fint med et større teppe. Antar at dette også burde være grønt? Hvilken farge vil du anbefale på sofaen? :grin:

Gangen min har jeg faktisk malt i amber og gul farge! Må jo finne frem et bilde av det og (Mangler fortsatt noen møbler, som er på vei) 

Spoiler

gang.jpg.d0bd2f2e7d4110853663295e1c3bb4d7.jpg

Planen var egentlig å følge en bestemt stil i hvert rom. Soverommet er blått og industrielt, med nattbord av stål, osv. Soverom nr 2 (Kontoret), er grønt og skoglig, med masse planter. Badet er hvitt og blått, og skal etterhvert få en typisk gresk stil. Gangen er amber/gul, og har etterhvert lyst at det skal bli litt indianer-stil, med drømmefangere, masse kunst i den stilen, osv. Men stua/kjøkkenet har så langt bare vært sterilt, og jeg har virkelig ikke noe fantasi når det kommer til stua. 

Rommet jeg er desidert mest fornøyd med må være kontoret! 

Spoiler

kontor.jpg.06530f909f6da0103f81dfd85de35f26.jpg

 

Legger også ved et bilde som viser hvor høy veggen faktisk er i stua. Taket går skrått ned mot vinduene (Normal høyde ved vinduene, og dobbelt høyde på veggen med TVen).

 

Spoiler

vegg.thumb.png.9efa1e67d16d3077a1a4fbeb3e5f5586.png

 

Tror du det hadde vært finere (I alle fall lettere og mindre arbeid) å male veggen med vinduene? 

Spoiler

vindu.jpg.9a60bb5524e174af0d44f3bed058010f.jpg

 

Lenke til kommentar
After8 skrev (13 timer siden):

Tror det kunne blitt fint med et større teppe. Antar at dette også burde være grønt? Hvilken farge vil du anbefale på sofaen?

Først å fremst, gratulerer med kjempefint kontor, og spicy farge på veggene i gangen! jeg liker det! 

Sofafarge kommer litt ann på veggfarge føler jeg, en lys vegg med en lys sofa kan bli litt platt, og samme med mørk vegg å mørk sofa. Om du velger grå prøv å gå for en varm gråfarge da det er lettere å kombinere med andre farger. Personlig så er jeg ikke fan av sorte skinnmøbler. Skal man gjøre det etisk så er det veldig dyrt, og kjører man falsk skinn er det ikke alltid så lett å finne noe som puster i samme grad som ekte skinn, så man blir litt svett å klam i de møblene. 

Definitivt prøv å mal de mindre veggene du har! Om du velger grønn på de, så kan det være superfint med grå sofa, og et nøytralt teppe i hakket mørkere grå enn sofaen. Dette er veldig subjektivt og smaksbasert, men jeg har grønne vegger med oransje sofa, og grått teppe.

Nå innser jeg at oransje sofa ikke er for alle, men med farge på veggene kan du ha langt mer nøytral sofa og teppe. Grønt er også min favorittfarge, og da bruker jeg kontrastfarger som amber og rosa for å få fram litt liv å leven, men jeg har forståelse for at ikke alle liker like mye farge som meg. En grønn vegg eller to, grønne puter i sofaen, et flott bilde og mer tekstilbruk i form av større teppe vil definitivt myke opp rommet veldig. 

Kan du også male skråveggen, eller er den også høy ? Siden det er så mye vinduer tror jeg det kan funke å male begge to i samme farge, spesielt om du velger en farge som er litt støvete/roligere. 

Fargen jeg har i stua nå: https://www.jotun.com/no-no/decorative/interior/colours/6352-evening-green-interior

Fargen jeg hadde i leiligheten jeg nettopp solgte: https://www.jotun.com/no-no/decorative/interior/colours/7629-antique-green-interior

 

Er det et alternativt å fjerne/erstatte høyskapet du har stående ? 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...