Gå til innhold

Kontoret er på ti kvadratmeter – vil gjere norske spel til milliardindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det er jo typist at det er enkelt for folk med ressurser å skape planer de kan drive med og tjene på... ikke sikkert det er så realistisk. Er personlig ikke så opptatt av spill men syns dette er et interessant fenomen generelt sett, det er ingen garanti for at det blir noe bra men de som driver med det har sikkert kost seg lenge de.

No offence til de som driver med det, hvis de skulle lese dette.

Lenke til kommentar

Om de ikke er interessert i spill,  kan de sikkert få finansiert andre projektor. 

Mange "gründere" lurer til seg investor penger med løfe om ny flott grønn teknologi, så det er jo et alternativ.

Penge mas, grådighet og spill laget på spørreskjema, er jo nettopp de største problemene i spill industrien. 

Spill er kunst, og kunst laget bare for å tjene penger er ofte dårlig kunst.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
erikric skrev:

Når personer som "seier han i utgangspunktet har null interesse for spel" sikter mot "å ha fleire millionar spelarar innan nokre få år" har jeg mine tvil.

Suksess kommer når folk med passion og erfaring lager ting fordi har noe de vil dele med verden. Folk som bare vil lage business blir sjelden en hit.

"40 prosent av pengane dei hentar i haust vil gå til marknadsføring og lanseringa – trass i at spelet er langt frå ferdig." Hva med å få på plass noe som er gøy å spille først?

Men for all del, vi trenger flere norske suksesser, så det er jo lov å håpe.

De fleste suksessfulle tech-ventures starter med en håndfull entusiaster som brenner for det de driver med og har en interesse for det de lager. Om de klarer å ta det fra startups til vellykket bedrift så kommer det et punkt hvor ser seg nødt til å ansette noen som skjønner seg på økonomi og business drift og ikke nødvendigvis bare er opptatt av å lage et godt produkt. Etter enda litt tid og utvikling av bedriften tar økonomene over styringa og de som en gang gjorde det hele til en vellykket bedrift og utviklet et produkt de kunne stå inne for begynner å forlate skuta siden det ikke lenger er mulig for dem å styre utviklingen av firmaet i retningen de ønsker og fokusere på å lage et best mulig produkt. Fokus skiftes til å maksimere profitt fremfor å utvikle et funksjonelt produkt. På dette tidspunktet er minimum 50% av de ansatte er ikke involvert i produktet men i marked, økonomi og administrasjon og det vil etter dette bli en overvekt på denne siden. Fokuset bedriften nå har på kunden dreier seg ene og alene om hvilke modeller som vil gi mest penger i kassa og en ender opp med veldig middelmådige produkter som nesten bare sitter igjen med den trofaste kundebasen som fortsatt har trua. Det er nå sannsynligvis ingen av de originale ildsjelene igjen og ingen av de ansatte har lenger noe personlig forhold til produktet de skal levere. Disse folka starter i feil ende.... Så får håpe Nag er den som har sterkest styring på dette
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et slags sykkel pokemon go. For all del, jeg er med på ideen ettersom pokemon kan man ikke gå over 10km/t, da slutter mange funksjoner i spillet å fungere som egg klekking og andre ting. Så sykling er veldig uegnet til pokemon.

Men Niantic har millioner av spillere som frivillig vedlikeholder all data som gir klirrende mynt i kassa. Spillet er dødt uten pokestops - eller Points of interests. Så lurer på hvordan de har tenkt å løse dette.

Lenke til kommentar
On 7/10/2022 at 1:31 PM, Siesta-mann said:

Tror en del syns mainstream spill i dag er "bare grafikk" og ser heller til indiespill.

Problemet er når indiespill blir like standardisert og likt hverandre som det de kritiserer. Det begynner å bli nok pisksel-2D-rogue-whatever-like nå. Det er selvfølgelig en diger variasjon i indiespill, men det er det også i den tradisjonelle bransjen. Poenget mitt er at indiespill ikke automatisk gir noe ny og unik opplevelse. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, The Very End said:

Problemet er når indiespill blir like standardisert og likt hverandre som det de kritiserer. Det begynner å bli nok pisksel-2D-rogue-whatever-like nå. Det er selvfølgelig en diger variasjon i indiespill, men det er det også i den tradisjonelle bransjen. Poenget mitt er at indiespill ikke automatisk gir noe ny og unik opplevelse. 

Største problemet med indie spill er mangel på penger i forhold til talent.

Siden jeg nesten bare spiller VR, er nesten alt jeg spiller indie spill. Og indie VR spill har ofte mye beste gameplay or utnyttelse av VR enn de få AAA VR spillene der ut. Men pga mangel på penger blir ting ofte halvferdig, de mangler budsjettet til å få sine idéer fullført 100% det er mye bugs og jank. Men fremdles er noen av disse janky halvferdige spillene utrolig morsomme og interessante saker. Hadde de hatt 5 ganger så stort budsjett kunne det blitt helt utrolige spill ut av det hele.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnix skrev:

Et slags sykkel pokemon go. For all del, jeg er med på ideen ettersom pokemon kan man ikke gå over 10km/t, da slutter mange funksjoner i spillet å fungere som egg klekking og andre ting. Så sykling er veldig uegnet til pokemon.

Men Niantic har millioner av spillere som frivillig vedlikeholder all data som gir klirrende mynt i kassa. Spillet er dødt uten pokestops - eller Points of interests. Så lurer på hvordan de har tenkt å løse dette.

Hei. Vet du hva ordet pokemon står for i japansk kultur?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...