Gå til innhold

Kjøpe el-gitar og forsterker


SheldonC

Anbefalte innlegg

Spilte litt kassegitar på barneskolen og ungdomsskolen, og har nå lyst til å prøve å spille igjen. Men tenker å investere i el-gitar og forsterker denne gangen da jeg har lyst til å prøve å lære meg typ div Metallica låter, sonata arctica, nightwish, disturbed slipknot, rammstein o.l, samt typ «solo» låter som Canon rock, cliffs of dover o.l. Tenker at jeg kan legge i maks 10 000kr for gitar, men gjerne mindre om det finnes noe brukbart som kan være bra for å spille den type låter jeg ønsker. Totalt for gitar og forsterker er maks 15 000kr, men gjerne maks 10 000kr for begge deler om det er mulig å få tak i noe brukbart for det?

Ønsker tips😊

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan nok komme unna med en ganske god startpakke for også under 10k....

Et tips i utgangspunktet, sett ut i fra musikkstilen du nevner, kan være å ta en titt på f.eks. ESP LTD EC-256, GH200 - evt. EC1000 om du vil bruke bortimot 15k for pakken. Kanskje er også Epiphone Les Paul Prophecy en gitar som er litt "sjangerstyrt" og kan være aktuell. Her snakker man da gitarer som er ganske så rettet mot metal.

Utvalget ellers her blir ganske så stort selv etter å ha snevret inn til "metal-rettede modeller". Meningene er mange. Og individuelle preferanser er forskjellige. Bor du slik at du kan stikke innom en eller flere butikker som har et vist utvalg, og prøvde både gitarer og forsterkere... 

Men trenger ikke en "metal-gitar" heller. Epiphone Les Paul Standard kan gi en godt fleksibilitet - eller omså en HSS-Stratocaster (HSS = Humbucker-pickup ved broa, som gir en tyngre lyd og mer output enn tradisjonell single coil pickup). Å sette seg litt inn i dette med pickup-typer på forhånd kan være en start for hva man skal se etter også. F.eks. en del av "metal-gitarene", slik som nevnte Prophecy, har aktive pickup'er hvor det er et batteri i gitaren.

Forsterkermessig kan det som en start være et tips å se på "digitale forsterkere", som har integrerte effekter, som gjør at man har en del fleksibilitet med "hvilken lyd man kan hente fram" uten pedaler eller flere forskjellige forsterkere. Her er det gjerne også USB-tilkobling som kan gjøre opptak veldig enkelt, samt programvare som kjøres fra PC for å "fikle" enda mer med forsterkerinnstillingene, virtuelle pedaler-presets, eller lagre egne presets etc. Så er det sikkert en del som har meninger om slike forsterkere, men som en start tenker jeg at det kan være et godt alternativ. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...