Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurderer å gå fagskole som tilbyr 2-årig studie innen systemutvikling (backend programmering) uten semesteravgift. Det vil gi 120 studiepoeng og tittelen vil da være «høyere fagskole utdanning» (?) som jeg skjønte det.

Her er noen spørsmål jeg har.

Bør jeg takke ja til dette tilbudet eller fokusere på å ta en bachelorgrad da det er høyere grad og status?

Er det mangel på backend programmerere med tanke på å lande en jobb etter utdanningen?

Hvor mye får ca en backend programmerer i timelønn?

Er det muligheter for å jobbe i utlandet også med denne utdanningen?

 

Noe annet dere vil legge til eller anbefale? 😊

Tusen takk for alle svar!

Endret av Idro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Serhii skrev (7 minutter siden):

Ja, selvfølgelig er det en mulighet for å jobbe i et IT-selskap og i utlandet. Jeg jobber med tilsvarende utdanning på LANARS Du er på rett vei, lykke til

Så hyggelig kommentar!

Men du tok en bachelor grad eller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man lærer ting som er aktuelle i dag, ting blir fort yesterday i dag.

Hvis du vil ha mer "grunnleggende" kunnskaper går du for universitet. Det er ikke ikke like yrkesrettet og aktuelt. Spørs hva du er ute etter.

Lenke til kommentar
Siesta-mann skrev (9 minutter siden):

Man lærer ting som er aktuelle i dag, ting blir fort yesterday i dag.

Hvis du vil ha mer "grunnleggende" kunnskaper går du for universitet. Det er ikke ikke like yrkesrettet og aktuelt. Spørs hva du er ute etter.

Jeg skjønner!

Takk for svar 😊

Lenke til kommentar
Idro skrev (6 timer siden):

Bør jeg takke ja til dette tilbudet eller fokusere på å ta en bachelorgrad da det er høyere grad og status?

Det vil være lettere å få jobb med en bachelor, og du vil få noe høyere lønn. Om det er verdt 1,5 år kan sikkert diskuteres, det er veldig vanskelig å si noe særlig om når man ikke vet hvilke jobbtilbud du vil få.

Idro skrev (6 timer siden):

Er det mangel på backend programmerere med tanke på å lande en jobb etter utdanningen?

Ja.

Idro skrev (6 timer siden):

Hvor mye får ca en backend programmerer i timelønn?

https://www.nito.no/lonn-arbeidsliv-lonnskalkulator

Idro skrev (6 timer siden):

Er det muligheter for å jobbe i utlandet også med denne utdanningen?

Ja, det er mange jobber som utvikler i alle land. Hvorvidt bedrifter i et land krever bachelor/master eller at utdannelsen du tenker på er tilstrekkelig vil nok variere stort.

Idro skrev (6 timer siden):

Noe annet dere vil legge til eller anbefale? 😊

Hvis du linker til den konkrete utdannelsen kan jo folk komme med inspill på hvorvidt den er noe å satse på?

 

Siesta-mann skrev (6 timer siden):

Man lærer ting som er aktuelle i dag, ting blir fort yesterday i dag.

Hvis du vil ha mer "grunnleggende" kunnskaper går du for universitet. Det er ikke ikke like yrkesrettet og aktuelt. Spørs hva du er ute etter.

Dette blir feil. Mye av utdanningene på universitetene er minst like dagsaktuell som hva du finner på div høyskoler/fagskoler eller private skoler. Jeg har sett en del utdannelse på private skoler som har veldig kule titler men som faglig sett ikke holder mål. Generaliserende kommentarer om universitet vs høyskole vs fagskole vs ... blir derfor meningsløse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
8 hours ago, nirolo said:

Dette blir feil. Mye av utdanningene på universitetene er minst like dagsaktuell som hva du finner på div høyskoler/fagskoler eller private skoler. Jeg har sett en del utdannelse på private skoler som har veldig kule titler men som faglig sett ikke holder mål. Generaliserende kommentarer om universitet vs høyskole vs fagskole vs ... blir derfor meningsløse.

Varierer sikkert fra skole til skole, men når Noroff har emner som REST APIs og JavaScript Servers så blir vel det mer spesialisert enn når universitetet har emner som bare "objektorientert programmering"?

Lenke til kommentar
Siesta-mann skrev (4 timer siden):

Varierer sikkert fra skole til skole, men når Noroff har emner som REST APIs og JavaScript Servers så blir vel det mer spesialisert enn når universitetet har emner som bare "objektorientert programmering"?

Objektorientert programmering er gjerne det første kurset du tar på et universitet. Hvis "REST APIs og JavaScript Servers" er intro-kurset til progrmmering på Noroff så tror jeg det er et fryktelig dårlig valg av dem som satte opp kursplanen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1 hour ago, nirolo said:

Objektorientert programmering er gjerne det første kurset du tar på et universitet. Hvis "REST APIs og JavaScript Servers" er intro-kurset til progrmmering på Noroff så tror jeg det er et fryktelig dårlig valg av dem som satte opp kursplanen.

Tenkte objektorientert programmering var noe generelt, et programmeringsparadigme... skiller seg fra procedural og funksjonell programmering blant annet. Det har med arv og polymorfi å gjøre. REST APIs og Javascript Servers vet jeg ikke så mye om men trodde objektorientert programmering var noe mer grunnleggende. Men hvem vet. Er REST APIs og Javascript Servers så avansert, og objektorientert programmering er så enkelt, mener du?

Lenke til kommentar
20 hours ago, Idro said:

Bør jeg takke ja til dette tilbudet eller fokusere på å ta en bachelorgrad da det er høyere grad og status?

Du bør gjøre det du finner mest interessant.  Du skal nok klare å få jobb og tjene gode penger om du lærer å programmere uansett hvilken vei du går.  Status til skolen eller den enkelte utdanningen har kun noe å si de første årene/jobbene du tar; etter nogen år betyr erfaring alt. 

Når jeg ser tilbake på hva jeg lærte på universitet på midten av 90'tallet, var det mye fokus på algoritmer og datastrukturer, hastighet og minnebruk/overhead på hver enkelt av de og hvilke oppgaver som passet best til hver av de.  Jeg syns det var både interessant og gøy, men... virkeligheten i dag er at man i 99,999% av alle utviklingsjobber ikke skenker det en tanke; minne og cpu er veldig billig kontra utviklingskostnad og høyst sandsynlig er de algoritmer man trenger allerede implementert og optimalisert av andre og fritt tilgjengelig; man må bare vite hva man skal velge og stort sett er det de samme 1-3 stykker som blir brukt til alle oppgaver siden det er bra nok.

Sitter tilfeldigvis å ser igjennom koden til en student for en sommer-vikarjobb der jeg jobber og det viktigste for meg er at koden er fornuftig og pent strukturert, lett å lese og forstå hva som skjer og fikk umiddelbart et godt inntrykk og jeg kommer til å gi han en sjanse alene pga det.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1 minute ago, tigerdyr said:

Når jeg ser tilbake på hva jeg lærte på universitet på midten av 90'tallet, var det mye fokus på algoritmer og datastrukturer, hastighet og minnebruk/overhead på hver enkelt av de og hvilke oppgaver som passet best til hver av de.  Jeg syns det var både interessant og gøy, men... virkeligheten i dag er at man i 99,999% av alle utviklingsjobber ikke skenker det en tanke; minne og cpu er veldig billig kontra utviklingskostnad og høyst sandsynlig er de algoritmer man trenger allerede implementert og optimalisert av andre og fritt tilgjengelig; man må bare vite hva man skal velge og stort sett er det de samme 1-3 stykker som blir brukt til alle oppgaver siden det er bra nok.

Du tenker at universitetet ikke lærer bort GPU-koding? Det kan sikkert stemme, og det kan stemme at man lærer om det på andre skolen som f.eks. Noroff. Og at det er GPU-koding som er det mest nødvendige i dag.

Hvordan lager man egentlig slik kode? Er vel mulig å bruke et språk som Python, mener å huske jeg lastet en pakke til GPU der men jeg fikk det ikke helt til å fungere trodde det skulle være et interface med "CPU-typiske parameterverdier", som oversatte til det GPU-stil, men fikk det ikke til.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Siesta-mann said:

Du tenker at universitetet ikke lærer bort GPU-koding? Det kan sikkert stemme, og det kan stemme at man lærer om det på andre skolen som f.eks. Noroff. Og at det er GPU-koding som er det mest nødvendige i dag.

Hva de lærer om "GPU-koding" på universitetet i dag aner jeg ikke, men forestiller meg det fint kan komme opp i visse sammenhenger.  Det er dog uansett på ingen måte "det mest nødvendige i dag".  Lærer du programmering er det uansett noe du kan sette deg inn i hvis du trenger det; der er gode ressurser tilgjengelig fra produsentene, så det er bare å gå igang. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Just now, tigerdyr said:

Hva de lærer om "GPU-koding" på universitetet i dag aner jeg ikke, men forestiller meg det fint kan komme opp i visse sammenhenger.  Det er dog uansett på ingen måte "det mest nødvendige i dag".  Lærer du programmering er det uansett noe du kan sette deg inn i hvis du trenger det; der er gode ressurser tilgjengelig fra produsentene, så det er bare å gå igang. 

Det er jeg enig i at man kan.

Jeg trodde GPU-koding var veldig utbredt, pga. veksten i hastighet på GPU kontra CPU de siste tiåra. Men det er vel andre typer algoritmer.

Lenke til kommentar

Nå er kanskje dette rundt GPU en liten avsporing her, men med det sagt, så finner man ganske så store fagmiljøer rundt dette ved f.eks. NTNU. https://www.ntnu.edu/idi/hpc-lab

Nå er jeg kanskje ikke helt objektiv med tanke på egen bakgrunn - samtidig har jeg en bakgrunn som både har det "typiske" informasjonsvitenskap/informatikk-biten som nok ikke er så ulik på de største norske universitetene (NTNU, UIB, UIO, UIT), samt at jeg har gått et mer "praktisk" it-studie ved en høgskole.

På en måte følte jeg under universitetstudiene at jeg ikke lærte noe direkte kunne brukes i praksis. Først i ettertid så man hvor godt dette grunnlaget var, og ga forståelsen for at man kunne sette seg inn i nye ting. 

Et element her er kanskje hvor "snevert" et slikt studie som er veldig spesifikt er, kontra de litt mer "generelle" studiene, samt hva det betyr for mulighetene når man er ferdig med studiet. Videre kan det kanskje også tenkes at man man skulle ønske å gjøre noe mer enn bare bachelorgrad-graden, og da mulighetene man har videre da hos universitetene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Siesta-mann skrev (11 timer siden):

Tenkte objektorientert programmering var noe generelt, et programmeringsparadigme... skiller seg fra procedural og funksjonell programmering blant annet. Det har med arv og polymorfi å gjøre.

På sett og vis har du rett, det er tre hovedbiter ved objektorientert progammering (oop). Arv, polymorfi og innkapsling. Jeg vil si den siste biten som du ikke nevnte er den mest essensielle i det aller meste av oop. Arv, og dermed mye av polymorfismen, forsøker man å ikke bruke, man bruker heller komposisjon. Men for all del, man bruker arv, bare ikke i den grad de som fant opp oop tenkte seg.

 

Siesta-mann skrev (11 timer siden):

REST APIs og Javascript Servers vet jeg ikke så mye om men trodde objektorientert programmering var noe mer grunnleggende. Men hvem vet. Er REST APIs og Javascript Servers så avansert, og objektorientert programmering er så enkelt, mener du?

Jeg vet 😉

De fleste rest-api i verden er skrevet i et objektorientert språk, slik som Java, Kotlin eller .Net. Objektorientert programmering er byggesteinen for å kunne lage programmer i disse (og mange andre) språkene. Det er ikke det at det er veldig vanskelig å lage et rest-api, verken i et oop-språk eller i JS/Node, men det å lære seg programmering er grunleggende før man gjøre dette. Det er derfor en litt underlig sammenligning.

 

Men tilbake til det TS spør om:

Problemet jeg har med flere private skoler er at man lærer veldig snevre ting og ofte lærer man ikke det særlig godt heller. Basert på egen og andres erfaring vil jeg derfor heller anbefale universitetene framfor private høyskoler. Jeg er, og har vært i en del år, i en posisjon hvor jeg bidrar med evalueringer av de som søker på fast jobb. Nyutdannede fra universiteter foretrekkes framfor de fra privatskoler eller med kortere utdannelser. Når man ansetter nyutdannede så er det ikke hva de kan som er essensielt, men hva de kan lære. Derfor er det ikke så viktig om de har laget et rest-api i sitt liv, det lærer de fort, men om de har basiskunnskapen til å lære 100 nye ting. Når det er sagt så betyr det selvsagt ikke at de som går på private høyskoler eller fagskoler er utelukket og i dagens arbeidsmarket er det gode muligheter for alle å få seg relevante jobber. Det viktigste er derfor å stå på og komme seg igjennom utdannelsen med mest mulig kunnskap om flest mulig ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Siesta-mann skrev (11 timer siden):

Og at det er GPU-koding som er det mest nødvendige i dag.

Siesta-mann skrev (11 timer siden):

Jeg trodde GPU-koding var veldig utbredt, pga. veksten i hastighet på GPU kontra CPU de siste tiåra. Men det er vel andre typer algoritmer.

Nei, det er svært lite utbrett sett opp mot "cpu-koding". Det brukes nesten kun til grafikk samt spesifikke, men sære, formål.

Siesta-mann skrev (11 timer siden):

Hvordan lager man egentlig slik kode? Er vel mulig å bruke et språk som Python, mener å huske jeg lastet en pakke til GPU der men jeg fikk det ikke helt til å fungere trodde det skulle være et interface med "CPU-typiske parameterverdier", som oversatte til det GPU-stil, men fikk det ikke til.

For «vanlig» kode så har du ting som OpenCL og CUDA. For grafisk programmering så har du ting som OpenGL og shadere.

 

Hvis du virkelig vil se framover så har man quantum computing. Pr i dag brukes det til sære ting, men også bla av ganske vanlig bedrifter til AI/ML. AWS tilbyr quantum computing som en tjeneste på sin skyplattform. Kan du dette er du virkelig ettertraktet på arbeidsmarkedet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kommer vel an på hvor man søker jobb. :p Hvis man skal drive med proteinfolding så er det noe annet enn "IT generelt" kanskje. Krypto er jo også kult.

Lenke til kommentar
Siesta-mann skrev (På 9.7.2022 den 3.38):

Varierer sikkert fra skole til skole, men når Noroff har emner som REST APIs og JavaScript Servers så blir vel det mer spesialisert enn når universitetet har emner som bare "objektorientert programmering"?

Hvor mye kan man spesialisere seg innenfor rest api’s? Du kan skrive objektorientert i JS også. 

Jeg vil hevde at å kunne skrive OO-kode er en essensiell byggesten, og et must, spesielt om man vil jobbe primært med backend. 

På NTNU starter man gjerne med OOP, og Rest API (både server og klient- siden) kommer i et senere fag, men det er da en ytterst liten del av emnet, typ 10%. Der majoriteten av emnet omhandler smidige utviklingsprinsipper, dokumentasjon og arkitektur (på dette tidspunktet er det en selvfølge at OOP-prinsipper blir brukt, spesielt innkapsling). 
 

Det var etter OOP-emnet ting begynte å falle mer på plass for min del, mtp programmering. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...