Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Veldig usunt kosthold og helsa


Gjest 63d23...c09

Anbefalte innlegg

Gjest 63d23...c09

Jeg har et, kort sagt, veldig usunt kosthold. I dag spiste jeg en mer vanlig frokost med 2 skiver med 2 hardkokte egg på, men så gikk jeg løs på et pose med potetgull og en sjokoladebar.

Nå veier jeg 150 kg.

Man lever vel bare en gang... jeg er redd jeg snart knekker. Legen min har sagt jeg ikke blir gammel.

Jeg må gjøre noe.

Dødeligheten øker jo med BMI, og alder.

Anonymous poster hash: 63d23...c09

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei! Så bra at du tenker på kostholdet og at du ønsker å endre det. 

Det er mye man kan endre og det kan være vanskelig men vel verd det! 

Trening er en ting du bør tenke på siden du veier 150 kg. Du trenger ikke gå hel amok men det kommer til å ta tid å gå ned i vekt. Men kosthold er absolutt et sted å starte. 

Først og fremst er det å kutte ut ting som har mye karbohydrater og fett og få inn mer grønnsaker. Det første skrittet jeg kan se for meg er å kutte helt ut med fast food. Det høres ufattelig vanskelig ut kanskje men om du begynner der har du alt kommet langt. 

Selv drev jeg å spiste pizza en gang i uken. Det burde man redusere til en eller to ganger i månen etter min mening. Eventuelt om man er flink til å lage en sunn en så kjør på. 

Rødt kjøtt som biff og kjøttdeig bør du kun spise 1 gang i uken. Fisk bør du i grunnen spise mye av. 

Håper det over gir en liten pekepinn på hvor du kan starte. 

Jeg vil forøvrig også anbefale at du hører med fastlegen din, og får time hos ernæringsfysiolog. De kan hjelpe deg enda mer med å finne måter å jobbe med å komme ned i vekt på. 

Jeg har forståelse for at dette kan være vanskelig. Jeg har selv måtte kutte ut de ovennevnte tingene da jeg hadde for høyt kolesterol. 

Ønsker deg en masse lykke til. Dette får du til! 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Trener du noe særlig og hvordan er formen din generelt? Hadde du droppet potetgullen og sjokoladbaren, hadde du spist en sunn og god frokost. Hvis du er redd du snart knekker sammen og vil gå ned i vekt, er det disiplin som gjelder og redusere kalorinntaket ditt betraktelig. Hvis du orker å legge inn noen lette gåturer i starten for å få opp forbrenninga di er det også veldig positivt på kroppen  + at det også gir deg endorfiner og ikke minst hjelper deg med å komme deg i bedre form/føle deg mye bedre. 

Forøvrig helt enig med hva Omnia sa over. 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar

Ville da vitterlig ikke kjørt rådet om mindre kjøtt til en som veier mye (er klar over maks 400g rødt kjøtt i uken ifbm kreftfare langt senere i livet, men sett opp mot metthetsfølelsen for en som er sterkt overvektig, så ville jeg kanskje ikke kjørt på med dette først?)

@ts

2 skiver og 2 egg høres veldig lite ut. Jeg veier halvparten av det du gjør, og skulle slitt med å bli mett på det der... Er det kanskje derfor du trøkket i deg chips etterpå, eller er det en spiseforstyrrelse/uvane du har? Avhengig av hvilken chips (drar tall rett ut av luften her) så kunne du sikkert spist 6 egg og 6 skiver i stedet for samme kaloriantall, og sittet igjen med betraktelig mer:

- Metthetsfølelse

- Protein

- Vitaminer og mineraler som er fra egget

Dropp for store mengder med drit, la vær å ha det i hus, evt kjøp en og en pose, eller mindre pakker (jeg gikk opp 2 kg da jeg storhandlet Smash på tilbud. Det er som de sier - vanskelig å spise bare en).

Finnes masse juksetriks du kan benytte deg av, f eks drikke ting med kullsyre (kullsyre gir en falsk metthetsfølelse). F eks cola zero/pepsi max eller du kan kjøpe deg en sodastream og lage eget kullsyrevann, kaffe (eller koffein generelt), tyggis. Du kan også finne en del relativt tomme kalorier, f eks grønnsaker. Kan spise avsindige mengder grønnsaker med voldsomt lite kalorier. Dette er noe du kan bruke i matlagingen også. En 500g pose med frosne grønnsaker er ofte type 25 kalorier pr 100g, så 125 kalorier, og EKSTREMT mettende. 1 pk 500g pose frosne grønnsaker + 1 first price biff på 180g, så har du et meget mettende, men også kalorifattig måltid. Hadde du kjørt det til frokost hadde du helt sikkert kommet billigere unna enn dagens variant.

Sjekket kalkulatorene på menys sider; biffer er 200 kcal pr 100 g, pakken er 180 g, så si 400 kcal grovt regnet + 125 fra grønnsakene. 100g av maarud salt og pepper er 500 kcal, og du spiste hele posen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 63d23...c09 skrev (25 minutter siden):

Jeg har et, kort sagt, veldig usunt kosthold. I dag spiste jeg en mer vanlig frokost med 2 skiver med 2 hardkokte egg på, men så gikk jeg løs på et pose med potetgull og en sjokoladebar.

Nå veier jeg 150 kg.

Man lever vel bare en gang... jeg er redd jeg snart knekker. Legen min har sagt jeg ikke blir gammel.

Jeg må gjøre noe.

Dødeligheten øker jo med BMI, og alder.

Anonymous poster hash: 63d23...c09

Første steg er å minimere tilgangen dvs ikke ha det i hus. Spis ofte og lite, ha en skål med frukt tilgjengelig i heimen. Vet du at det blir en stund til neste måltid så spis noe som sitter en stund som f,eks en skål med havregryn,banan&melk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Neonex skrev (23 minutter siden):

Ville da vitterlig ikke kjørt rådet om mindre kjøtt til en som veier mye (er klar over maks 400g rødt kjøtt i uken ifbm kreftfare langt senere i livet, men sett opp mot metthetsfølelsen for en som er sterkt overvektig, så ville jeg kanskje ikke kjørt på med dette først?)

Jeg fokuserte på hva som er anbefalt. Det å begynne å kutte ut på for mye kjøtt er en god ide ihvertfall.. 

Lenke til kommentar
Neonex skrev (10 timer siden):

Ville da vitterlig ikke kjørt rådet om mindre kjøtt til en som veier mye (er klar over maks 400g rødt kjøtt i uken ifbm kreftfare langt senere i livet, men sett opp mot metthetsfølelsen for en som er sterkt overvektig, så ville jeg kanskje ikke kjørt på med dette først?)

@ts

2 skiver og 2 egg høres veldig lite ut. Jeg veier halvparten av det du gjør, og skulle slitt med å bli mett på det der... Er det kanskje derfor du trøkket i deg chips etterpå, eller er det en spiseforstyrrelse/uvane du har? Avhengig av hvilken chips (drar tall rett ut av luften her) så kunne du sikkert spist 6 egg og 6 skiver i stedet for samme kaloriantall, og sittet igjen med betraktelig mer:

- Metthetsfølelse

- Protein

- Vitaminer og mineraler som er fra egget

Dropp for store mengder med drit, la vær å ha det i hus, evt kjøp en og en pose, eller mindre pakker (jeg gikk opp 2 kg da jeg storhandlet Smash på tilbud. Det er som de sier - vanskelig å spise bare en).

Finnes masse juksetriks du kan benytte deg av, f eks drikke ting med kullsyre (kullsyre gir en falsk metthetsfølelse). F eks cola zero/pepsi max eller du kan kjøpe deg en sodastream og lage eget kullsyrevann, kaffe (eller koffein generelt), tyggis. Du kan også finne en del relativt tomme kalorier, f eks grønnsaker. Kan spise avsindige mengder grønnsaker med voldsomt lite kalorier. Dette er noe du kan bruke i matlagingen også. En 500g pose med frosne grønnsaker er ofte type 25 kalorier pr 100g, så 125 kalorier, og EKSTREMT mettende. 1 pk 500g pose frosne grønnsaker + 1 first price biff på 180g, så har du et meget mettende, men også kalorifattig måltid. Hadde du kjørt det til frokost hadde du helt sikkert kommet billigere unna enn dagens variant.

Sjekket kalkulatorene på menys sider; biffer er 200 kcal pr 100 g, pakken er 180 g, så si 400 kcal grovt regnet + 125 fra grønnsakene. 100g av maarud salt og pepper er 500 kcal, og du spiste hele posen.

Det ville jeg gjort jo, med mindre det er snakk om f.eks magert kjøtt som kyllingfilet/kalkunbacon  o.l. 2 skiver og 2 egg til frokost er heller ikke spesielt lite. Det anbefales faktisk å spise ofte og lite når man skal ned i vekt da man holder forbrenninga i gang. Forsåvidt enig med deg i resten av det du skriver :) 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar

Ser det er mye dårlig informasjon her, som det ofte er når det gjelder vektnedgang. Mye utdatert og feil. Som at egg ikke er bra, helt feil. Egg er helt konge, masse protein og lavt i kalorier.

Er flere måter å gå ned på vekt på, men alle innebærer et kaloriunderskudd. Viktig å finne en måte som passer din personlighet. Hva du spiser er ikke så viktig, så lenge du er i et underskudd så går du ned i vekt.

Personlig så er jeg stor fan av raske drastiske endringer. Så jeg gikk rett på 1400kcal om dagen og raste ned i vekt og gikk ned 80kg på 15mnd. Det er ikke noe for alle, men jeg er en alt eller ingenting type person så det fungerte for meg.

Gjør det enkelt, regn ut din TDEE med en kalkulator på nettet (velg sedentary på aktivitetsnivå), bruk en app som my fitness pal og en kjøkkenvekt for å måle alle kaloriene du får i deg. Hold deg i et underskudd basert på kalkulatoren, jo større jo raskere resultater. 

Dette klarer du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Guest 63d23...c09 said:

Jeg har et, kort sagt, veldig usunt kosthold. I dag spiste jeg en mer vanlig frokost med 2 skiver med 2 hardkokte egg på, men så gikk jeg løs på et pose med potetgull og en sjokoladebar.

Nå veier jeg 150 kg.

Man lever vel bare en gang... jeg er redd jeg snart knekker. Legen min har sagt jeg ikke blir gammel.

Jeg må gjøre noe.

Dødeligheten øker jo med BMI, og alder.

Anonymous poster hash: 63d23...c09

Innlegget ditt har en god beskrivelse av kosthold hvor du selv påpeker avviket, og etterfølgende konklusjon med å gjøre tiltak ellers øker dødelighet. Var det egentlig et spørsmål her, eller var det kun et utsagn? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 63d23...c09

Nei, takk for alle svarene! Ja det er jo så klart bedre å spise flere egg enn å momse i seg potetgull og sjokolade... så det skal jeg nok i dag.

Pizzamengden bør nok ned ja! Men kanskje ikke det som er av rene kjøttvarer, det har jeg nok spist mindre av... burde jo spise rent kjøtt eller fisk hver dag, men dette handler nok litt om tilberedning og sånt.

Hardkokt egg er jo rent, men det er så enkelt å mekke. Og egg holder seg suverent.

Det er antall kcal det går på ja... om det hadde vært fra potetgull så hadde man gått ned i vekt. Men tror man blir i dårlig form av å basere seg på sånt.

Pizza er jo ost og hvetemel... det er noe annet enn biff.

Tror egentlig ikke jeg trenger å telle kcal... hvis jeg spiser tilsvarende mengde egg som potetgull så måtte jeg jo det, men jeg tviler på at det skjer (for å sette det på spissen). Det skal litt til.

Anonymous poster hash: 63d23...c09

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Aldrack skrev (16 timer siden):

Akkurat det med egg er visstnok ikke så farlig som tidligere antatt, ref. blant annet https://nhi.no/kosthold/ernaring/a-spise-mye-egg-oker-ikke-risikoen-for-hjertesykdom/

Jeg tror det viktigste du må gjøre for å gå ned i vekt er å finne viljen til å endre kostholdet og øke aktivitetsnivå. Du kommer langt med disiplin og vilje til forandring. Lykke til! 

Utifra egne erfaringer stemmer overhode ikke det. Om du har høyt kolesterol fra før skal du ikke spise mer egg.. Jeg stoler med på ernæringsfysiologer og leger enn jeg stoler på artikler på nett. Det et også en del av det offentlige anbefalinger å ikke spise for mye egg.. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Gjest 63d23...c09 skrev (10 timer siden):

Pizza er jo ost og hvetemel... det er noe annet enn biff.

Usikker hva du sikter til her men pizza inneholder sinnsyke menger kalorier og er noe du bør kutte ut om du vil gå ned i vekt. Det er mulig å lage en sunn pizza men til og med det burde kun være en gang i blant.. 

Rødt kjøtt har mye fett i seg.

Når du snakker om å spise tilsvarende mye egg som potet gull forstår jeg ikke logikken. Du bør ikke spise mere av det grunnet kolesterolet. Det er ikke anbefalt å spise mer enn ett egg om dagen. 

Du trenger ikke telle kalorier men du bør være bevist på hva du spiser.. La oss si jeg spiser en burger en dag så er det som regel kun det jeg spiser grunnet kaloriinntaket. Kan spise noe lett som et par brødskiver men jeg er bevist på hvor mye kalorier det er i en burger og derfor reduserer jeg dermed alt annet mat den dagen. 

Å ha en vis bevissthet rundt hva du spiser er viktig. 

Nstin skrev (12 timer siden):

Ser det er mye dårlig informasjon her, som det ofte er når det gjelder vektnedgang. Mye utdatert og feil. Som at egg ikke er bra, helt feil. Egg er helt konge, masse protein og lavt i kalorier.

Egg er helt konge men om du regner med kolesterolet så er det en bombe for det. Om man ønsker å redusere fett og kalorier så er egg noe man bør være bevist på og kun spise en for dagen. Det er nok sunnere enn potetgull men det endrer ikke faktum at fettet som fester seg på indre organer som hjertet forsetter.. 

Jeg mener TS burde fokusere på kolesterolet også da jeg ikke kan se for meg at noen i en vekt på 150 har lav kolesterol.

Kolesterolet er det som fører til hjerte og karsykdommer.. De bør man være bevis på som alt annet man putter i seg. 

Man kan altså spise 7 egg i uken (en om dagen) og det vil ikke gå utover kolesterolet. Går man over 7 i uka så kan man regne med å få mer kolesterol enn det som er anbefalt. Personlig spiser jeg veldig lite egg da jeg har hatt høyt kolesterol og ikke vil tilbake til den situasjonen igjen. Spiser det nå en gang i blant. La meg forøvrig være klar på at jeg er kjempe glad i egg og det er en kjempe god matvare men å spise med måte for også egg er viktig. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (1 time siden):

Usikker hva du sikter til her men pizza inneholder sinnsyke menger kalorier og er noe du bør kutte ut om du vil gå ned i vekt. Det er mulig å lage en sunn pizza men til og med det burde kun være en gang i blant.. 

Rødt kjøtt har mye fett i seg.

Når du snakker om å spise tilsvarende mye egg som potet gull forstår jeg ikke logikken. Du bør ikke spise mere av det grunnet kolesterolet. Det er ikke anbefalt å spise mer enn ett egg om dagen. 

Du trenger ikke telle kalorier men du bør være bevist på hva du spiser.. La oss si jeg spiser en burger en dag så er det som regel kun det jeg spiser grunnet kaloriinntaket. Kan spise noe lett som et par brødskiver men jeg er bevist på hvor mye kalorier det er i en burger og derfor reduserer jeg dermed alt annet mat den dagen. 

Å ha en vis bevissthet rundt hva du spiser er viktig. 

Egg er helt konge men om du regner med kolesterolet så er det en bombe for det. Om man ønsker å redusere fett og kalorier så er egg noe man bør være bevist på og kun spise en for dagen. Det er nok sunnere enn potetgull men det endrer ikke faktum at fettet som fester seg på indre organer som hjertet forsetter.. 

Jeg mener TS burde fokusere på kolesterolet også da jeg ikke kan se for meg at noen i en vekt på 150 har lav kolesterol.

Kolesterolet er det som fører til hjerte og karsykdommer.. De bør man være bevis på som alt annet man putter i seg. 

Man kan altså spise 7 egg i uken (en om dagen) og det vil ikke gå utover kolesterolet. Går man over 7 i uka så kan man regne med å få mer kolesterol enn det som er anbefalt. Personlig spiser jeg veldig lite egg da jeg har hatt høyt kolesterol og ikke vil tilbake til den situasjonen igjen. Spiser det nå en gang i blant. La meg forøvrig være klar på at jeg er kjempe glad i egg og det er en kjempe god matvare men å spise med måte for også egg er viktig. 

Kolesterolet i mat påvirker oss mye mindre enn hva man trudde tidligere. Dette er det jeg refererte til med utdatert informasjon.

Helt uenig i din måte å angripe problemet her. Det aller viktigste når man er så stor er å få ned vekten umiddelbart, alt annet er nesten helt uviktig i forhold. Da helsegevinsten av redusert vekt er såpass enorm og de takene man må ta for å redusere kaloriinntaket er i seg selv en stor omlegging som naturlig vil redusere fettinntaket og senke kolesterolet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 63d23...c09

Det finnes flere typer kolesterol, akkurat som det finnes flere typer sukker. Noen er bra, andre er dårlige. Når man måler "kolesterolet" hos legen så ser man på de dårlige nivåene, men det betyr ikke at det er alt kolesterol som er negativt å spise. Det er jo funnet ut at det som finnes i egg er bra, og at man kan spise så mye man vil (ikke i ordets rette forstand, men man kan visst nesten leve på egg).

Jeg vet en del om "teorien", men jeg har noen veldig dårlig uvaner. Jeg tror ikke jeg er så usedvanlig blant overvektige, jeg tror mange kan veldig mye om kosthold og at "helsevesenet" ikke tar det på alvor men heller tror at det er kunnskapen som er problemet og ikke at det er noen dårlige uvaner (som kan tolkes som en form for spiseforstyrrelse). Det er i alle fall mange som bli sendt til "kostholdsveiledning", hvor man får satt sammen måltider slik at man ikke skal tenke på sammensetning selv... det er kanskje å undervurdere den overvektige og på en måte "løse feil problem".

Kunnskaper om kosthold avhenger i alle fall mest av evnen til å sette seg inn i skriftlig lærdom og interessen/viljen til det. I og med at overvektige ikke er dummere, og de som regel syns det er trist å være overvektig, så skulle en tro at kunnskapene ikke var problemet. men selvsagt det er jo enkelte som ikke forstår at cheeseburger og pommes frites ikke er bra for en når man veier for mye. Men det skal likevel ikke mye til for å forstå det i dagens samfunn hvor folk ikke er analfabeter og har internett etc.

Anonymous poster hash: 63d23...c09

Lenke til kommentar

Du må bestemme deg for å spise sunnere mat og i kontrollerte mengder. I tillegg må du begynne med mosjon f.eks gå tur.

Når det gjelder kosthold så er søtsaker og gotteri, og drikke med sukker det første som bør begrenses.

Det viktige er at en får til en endring til det bedre, og kan gjøre gradvis forbedringer.

Endret av Svein M
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...