Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

God bil nr 2?


Anbefalte innlegg

Vi med erfaring.. Wow.. Du klarte å skrive den setningen uten oppgulp?

Han har allerede nevnt at det er snakk om 3,6 mil tur retur. La oss si fulle 5 dager i uken i 47 uker per år. Det er 8 460 kilometer i året i jobbkjøring. Selv en sporty turbodiesel på småkjøring klarer 800 km på 50L (1200 km på langkjøring) tank. Med andre ord 14 700 kr i året i diesel for trådstarter sin del (og enda mindre hvis han ikke kjører sporty).. Men du som har erfaring mener han på en eller annen måte skal klare å spare inn 15 000 kroner? Hvilken erfarings-matematikk er det du da legger til grunn? Og hvilken "erfaring" er det som tilsier at trådstarter tar feil i påstanden om at lading ikke er aktuelt på verken hjemmeadresse eller jobbadresse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AnthonyEdwardS skrev (7 minutter siden):

Vi med erfaring.. Wow.. Du klarte å skrive den setningen uten oppgulp?

Han har allerede nevnt at det er snakk om 3,6 mil tur retur. La oss si fulle 5 dager i uken i 47 uker per år. Det er 8 460 kilometer i året i jobbkjøring. Selv en sporty turbodiesel på småkjøring klarer 800 km på 50L (1200 km på langkjøring) tank. Med andre ord 14 700 kr i året i diesel for trådstarter sin del (og enda mindre hvis han ikke kjører sporty).. Men du som har erfaring mener han på en eller annen måte skal klare å spare inn 15 000 kroner? Hvilken erfarings-matematikk er det du da legger til grunn? Og hvilken "erfaring" er det som tilsier at trådstarter tar feil i påstanden om at lading ikke er aktuelt på verken hjemmeadresse eller jobbadresse?

Ehm nå skrev jeg 10 - 15000. I det høye skiktet tok jeg høyde for at bilen brukes utenfor arbeid samt om det velges en bil med middels forbruk.

Jeg er på elbil 4 og 5. Vill si jeg har godt med empiri etterhvert. Uten å gulpe..

Endret av Salvesen.
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (2 minutter siden):

Så legg frem matten du brukte for at trådstarter skal kunne spare inn laveste sum du nevnte, altså 10 000 kr på denne BIL NUMMER 2 (altså har de en bil fra før av de nok heller bruker til langturer)..

Nå har jo du selv lagt ut 15 000 for 8460km.

5000/(846 x 2) er 3 kroner pr kWh i snitt. Vi er enda langt i fra det, heldigvis.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Edit: Ser nå at lading hjemme ikke er aktuelt, men lar det stå, for de som kan lade hjemme. 

Jeg kjører Nissan Leaf som til og fra bil på korte strekk. Koster nada å kjøpe, koster nada å bruke, og min bare varer og varer. På 9. året med min nå. Og, koster lite å kjøre, særlig nå. Drit i regnestykkene folk kommer med, jeg merket forskjellen på økonomien selv før dagens priser, uten at jeg har regnet ned til kroner og øre. 

Baggasjerommet er overraskende romslig, men hvorvidt du får inn vognen avhenger av vognen. Noen går inn, andre ikke. Men med pengene du sparer kan du leie bil eller ordne forsikring med leiebil om behovet skulle dukke opp. 

PS: Den er ikke mye pen utenpå, men det er utrolig hva du venner deg til. Inni er den faktisk ganske stilig. 

Endret av Serpentbane
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Nå har jo du selv lagt ut 15 000 for 8460km.

5000/(846 x 2) er 3 kroner pr kWh i snitt. Vi er enda langt i fra det, heldigvis.

Så når trådstarter sier lading hjemme ikke er aktuelt så tolker du det dithen at han har ladekontakt utendørs? Den har altså i ditt regnestykke kostnad på kr 0,00? Og kostnaden på elbilen sammenlignet med diesel/bensin er i ditt regnestykke også kr 0,00? Så når du sier "spare inn igjen" så er det altså hos deg 0 kr å spare inn igjen, så allerede ved kjøp av elbil er du i pluss?

Jeg vet at kvinnfolk ofte går på salg for å spare seg rike, uten å se på kostnaden og kun ser på hvor mange prosent klærne er satt ned med, men dette var en ny opplevelse for meg..

Endret av AnthonyEdwardS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 8.7.2022 den 8.34):

Har du strøm på jobben vil du jo kjøre nesten gratis.

Det vil å såfall være et meget godt tilleggsgode, gitt av arbeidsgiver som en bonus til ansatte. 

Før i tiden (7-9 år siden) da strøm var billig og batteripakkene små, fikk noen lade gratis på jobb.

Der elbilen gir enorm fordel er om man jobber i sentrum av en storby og må parkere på offentlig parkering. Da sparer man inn flere 10.000 i året på parkering.

I min by er sentrum proppet med elbiler. Folk gidder ikke ta buss når man parkerer gratis. Besparelsen er 60.000 i året bare på parkering. Så en gammel elbil er spart inn på ett år.

Trådstarter har trolig gratis parkering på sin arbeidsplass, om den ikke er midt i stort sentrum.

Til bare kort bykjøring har elbil mange fordeler, mindre slitasje og mindre forbruk. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (1 minutt siden):

Så når trådstarter sier lading hjemme ikke er aktuelt så tolker du det dithen at han har ladekontakt utendørs? Den har altså i ditt regnestykke kostnad på kr 0,00? Og kostnaden på elbilen sammenlignet med diesel/bensin er i ditt regnestykke også kr 0,00? Så når du sier "spare inn igjen" så er det altså hos deg 0 kr å spare inn igjen, så allerede ved kjøp av elbil er du i pluss?

Nei jeg har eksplisitt sagt at denne kostnaden sparer en fort inn med drivstoff besparelsene. Jeg sa også at han bør få en elektriker til å se over mulighetene, trenger ikke bli så dyrt. Men det er kostnader som må spares inn over tid, ja. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 minutt siden):

Det vil å såfall være et meget godt tilleggsgode, gitt av arbeidsgiver som en bonus til ansatte. 

Før i tiden (7-9 år siden) da strøm var billig og batteripakkene små, fikk noen lade gratis på jobb. 

Gratis er vell ikke lov, det er en gode en må skatte av i det minste. Men det kan bli veldig billig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så når trådstarter har nevnt at lading hjemme er uaktuelt, lading på jobb heller ikke er aktuelt per idag, så mener du fortsatt at han med budsjett på 50k bør kjøpe en elbil + ladekontakt hjemme.. Fordi i ditt hode "må det jo spares inn over tid".. Hvor lang levetid tror du en elbil til under 40k (hvis vi antar ladekontakt koster han kun 10k) har egentlig?

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (5 minutter siden):

Så når trådstarter har nevnt at lading hjemme er uaktuelt, lading på jobb heller ikke er aktuelt per idag, så mener du fortsatt at han med budsjett på 50k bør kjøpe en elbil + ladekontakt hjemme.. Fordi i ditt hode "må det jo spares inn over tid".. Hvor lang levetid tror du en elbil til under 40k (hvis vi antar ladekontakt koster han kun 10k) har egentlig?

Nei jeg mener at det er verdt å ta en prat med elektriker for å sjekke mulighetene. That's it. 

 

Lenke til kommentar

Hva må egentlig en trådstarter si for at elbilistene ikke uansett skal anbefale elbil? Tydeligvis er ord som "uaktuelt" ikke sterkt nok, så hvordan skal man ordlegge seg når man ikke ønsker/trenger råd som involverer elbiler (og kanskje også plugin hybrider)?

Skal det være nødvendig å nevne alle grunner i detalj på hvorfor?

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, ali q said:

Hva må egentlig en trådstarter si for at elbilistene ikke uansett skal anbefale elbil? Tydeligvis er ord som "uaktuelt" ikke sterkt nok, så hvordan skal man ordlegge seg når man ikke ønsker/trenger råd som involverer elbiler (og kanskje også plugin hybrider)?

Skal det være nødvendig å nevne alle grunner i detalj på hvorfor?

Når man har ett scenario hvor elbil er det åpenbare valget så er det greit å nevne at det er uaktuelt iallefall.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ali q skrev (4 timer siden):

Hva må egentlig en trådstarter si for at elbilistene ikke uansett skal anbefale elbil?

Står ikke noe i første innlegget om at elbil er uaktuelt🤔

Trådstarter kommenterer et utvalg av hva slags biler som er aktuelle

Hva er det å hisse seg opp over?

 

Endret av Mechablast
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er virkelig verdt bryet å sjekke om det går an, altså om en håpløs gammel leaf kan dekke behovet, i kombinasjon med rimeligste etablering av lademulighet hjemme. Lite er såpass økonomisk over tid, når man kjører en god del. Fungerer knallgodt til arbeidsbil, og den der greia med at det fort blir bil nr.1 av det er velkjent.

Men huff. Ser man på det med relativt kort tidsperspektiv, altså 3-4 år - med billig vanlig bil + drivstoff til arbeidskjøring og arbeidskjøring alene på trådstarters distanse - så er det ikke mye penger det er snakk om. Bil koster, og velger man bil med omhu kan man regne med kostnader i de neste 3-4 år på < 120k alt i alt. Ikke ille for kjøring til jobb. I noe annet en en helvettes Leaf.

Største fordelen slik jeg ser det med å gjøre noe sånt er at man har en hel haug av kurante velfungerende vanlige biler å velge i, og de fleste av de er triveligere å leve med enn en Leaf. (Har førstehånds erfaring med første og siste generasjons Leaf.) Når det så har gått en to-tre år, kanskje fire-fem - så må vi regne med at det faktisk er skjedd mye på bruktbilmarkedet - dvs. at man kan kjøpe seg fornuftig (el)bil nr.2 i flere fasonger og merker, ikke bare en billigbil av værste sort.

Første jeg ville sett på med trådstarters ønskeliste er antageligvis en Mitsubishi Lancer. Snedig og fornuftig bil. Andrevalget ville vært en Opel Astra J. (Har hatt Astra før, og ville derfor sett etter noe annet om jeg måtte kjøpe meg bruksbil nå... men rimelig og mye bil for pengene med dagens priser. Enormt med plass, og komfortabel og fin ellers.)

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Veldig vanskelig I segmentet 50 tusen. Tror kanskje du sparer deg mer penger i lengden på å kjøpe rundt 80-100

Mitt forslag

- Volkswagen Caddy (forholdsvis rimelig grunnet grønnskilter)

- Toyota Prius 

- Skoda Octavia (antagelig svært vanskelig å finne noe i det prissegmentet du ser for deg)

Lenke til kommentar

Tja. Ser jo grei ut - men det holder på å være riktig gammelbil når man går såpass tilbake. (Se og på når den Corolla-utgaven var ny.) Selv om en gammel Toyota er driftsikker, er den langt fra sikker. Det skjedde mye med sikkerhet i nye biler fra 2000 og utover, og det kan være lurt å tenke seg om når man i den prisklassen man ser for seg har andre valg som er *vesentlig* nyere.

I og med at det er nevnt behov for barnevogn... pass og på å få med isofix, det var vel nytt og uvanlig såpass langt tilbake?

For å gå tilbake til de to forslagene mine:

Astra J til ~50k, modell som var ny i 2009. De kom med mye utstyr som standard. Trivelige biler å leve med. Overraskende god plass. Moderne og god motor med registerkjede. God score på sikkerhet i NCAP, og folksam sin statistikk viser at den også er sikker i praksis. Noen eksempler:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=262378096

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=255989233

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=262413781

Lancer til ~50k. Her har jeg ikke like mye å si, har bare tenkt tanken selv for bruksbil:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=247030159

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=252445640

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (10 timer siden):

Til den lille strekningen bilen primært brukes til, ville det ikke vært fordelaktig å kjøpt noe med bensin? Så slipper man tull med gjenkoksing og slikt?

Da er jo en Leaf enda bedre, da er den varm inni kupéen innen man når jobb i tillegg.  Men forstår at elbil ikke er ønsket selvsagt :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...