Gå til innhold

Tror dere dommedag er nær?


Anbefalte innlegg

Folk har i tusenvis av år tenkt at dommedag var nær, men de har alltid tatt feil. Bibelen sier også at ingen kan vite når det skjer.

Mennesket blir etterhvert som tiden har gått mer og mer i stand til ufattelig ondskap. Tidligere var det atombomber som var den største trusselen, men siden det er relativt lett å bevise hvem som utfører angrep med disse våpnene, blir det sjeldent brukt. I fremtiden vil det komme våpen det er vanskelig å bevise at en spesifikk nasjon har brukt. Eksempelvis at mat og andre produkter blir tilsatt skadelige stoff, som er ment å redusere fruktbarheten til nasjoner. Genmanipulering av insekter, som er ment å ødelegge avlinger av en viss type. Genmanipulering av bakterier og virus som går på visse folkegrupper, og som skader dem mer enn andre. Påvirkning av maskiner som blir solgt til visse land, som utstråler skadelig elektromagnetisme. Nanoroboter som blir programmert til å angripe fientlige områder.

Mulighetene for ondskap er nesten ubegrenset etterhvert som årene går. Det eneste som setter grensene er fantasien og den har mennesket mye av. Om det er en tid, om Gud eksisterer, at han ønsker å sette en stopper for menneskeligheten så tror jeg det er de neste 100 årene. Muligheten for ondskap øker eksponensielt i takt med den teknologiske utviklingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm

I vår levetid tviler jeg på et slikt scenario.

At menneskeheten pines mer og mer med tanke på ressurser (Tilgang på mat, vann og medisiner) vil vi kanskje se mer og mer av de neste tiårene som kommer, ikke bare i fattige land, som vi jo er vandt med.

Kombinert med global oppvarming vil disse problemene akselerere.

Vi i vestlige, og kanskje spesielt nordlige land vil bli skånet for dette lengre enn de i fattige og/eller varmere land, men det vil bite oss også etterhvert.

Vi vil nok dessverre oppleve mer krig og annet elendighet nærmere våre grenser oftere. Tror jeg.

Dessverre har rassland mye areal i naturlig kaldere strøk, så på sikt vil de også skånes for for global oppvarming, og min villeste frykt er at de derfor sitter på store potensielle matfat.

Lenke til kommentar

Det er ingen kraft i universet for godt eller ondt. Godt og ondt er et mål for hva den enkelte liker og ikke liker.

Det kan godt hende at ting går skeis. Jorden kan bli truffet av et himmellegme. Kanskje er det ikke en god idé å øke befolkningen fra 2,3 milliarder i 1940 til 8 milliarder i 2022/23. Det er en hinsides økning i løpet av 83 år.

Jeg kan se for meg en blodig kamp om ressurser og sjeldne jordarter, men ondskap vil det ikke være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, BadCat said:

Kanskje er det ikke en god idé å øke befolkningen fra 2,3 milliarder i 1940 til 8 milliarder i 2022/23. Det er en hinsides økning i løpet av 83 år.

Vel, nå er dessverre overbefolkning ofte knyttet til fattige regioner. Du kan jo f.ex. forsøke å fortelle dette til en fattig familie i et fattig land, der foreldrenes eneste håp om å overleve et stykke inn i alderdommen er å få mange avkom slik at noen kan ta vare på de.

 

7 minutes ago, BadCat said:

Jeg kan se for meg en blodig kamp om ressurser og sjeldne jordarter, men ondskap vil det ikke være.

Vet ikke hva fremtids-scenario du ser for deg, men det som Putler har igangsatt må jo sies å ha flere av målene du nevner på agendaen, og tror de fleste som har fulgt litt med på de redselsfulle scenene fra Ukraina vil ilegge ondskap som en veldig åpenbar egenskap fra den aggressive parten.

Og så finnes det mineral-gruver i Afrika der kinesiske investorer sørger for at ingenting skal sette en stopper for et veldig lønnsomt prosjekt bare for småtterier som barnearbeid og moderne slaveri. Med en slik rovdrift på barn og fattige mennesker tror jeg de fleste litt oppegående individer vil ilegge egenskapen ondskap for de styrtrike investorene.

Med disse eksemplene, så har jeg vanskelig å se for meg en etisk korrekt krig om ressurser som ikke utnytter eller ødelegger mennesker, aka. ondskap.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

De som ikke mener f.eks. barnearbeid er ondskap, tenker nok at ondskap krever at årsaken til handlingen er å "gjøre ondt", at det f.eks. ikke er meningen med arbeid. Ikke at det "i praksis" ikke er ondt. Og det er jo helt greit, det blir bare semantikk.

Jeg selv ville jo spørre om det egentlig finnes noe slikt som ondskap da i såfall. For hvis ikke tortur er ondt (meningen er jo å frembringe informasjon eller tilståelser, ikke utøve sadisme), hva kan da være verre?

Det kan en spørre seg. Men samtidig finnes det nok "ekte "ondskap likevel, på tross av at "det verste" vi vet om kanskje egentlig ikke er ondt i den tolkningen.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
13 hours ago, geir__hk said:

Dette vil jeg tro er vanlig tankesett hos de som starter invasjonskrig og som begår grov urett mot sivilbefolkninga.

Det tror jeg ikke, de tenker nok at de gjør det rette de. Så intensjonell ondskap / sadisme er det ikke.

Folk som Putin, Trump etc. tror at de er gud. Veldig mange folk med makt.

Lenke til kommentar
On 7/7/2022 at 3:19 AM, Selfuniverse said:

Oil Depleted in 20 Years

Dette var vel mest skremsel pga den iscenesatte "oljekrisa". Tankere hadde fuel og var klare til å fylle opp pumper, men sjåførene fikk ikke lov. Myndighetene må av og til lage kriser for å konsolidere makt og kue folket. For bilindustrien var dette brutalt og de bilene som kom etter dette var knapt skygger av seg selv.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...