Gå til innhold

Noen som husker filmfolderne kommunene delte ut en gang i måneden?


Kinski

Anbefalte innlegg

Vet ikke når de sluttet med det, men de fantes i alle fall på 90-tallet. En gang i måneden fikk alle utdelt i posten et kinoprogram som viste dato, tittel, aldersgrense osv for hver film, sammen med et lite bilde vet siden av, og en kort introduksjon til hva selve filmen handlet om? Det hender kinoene har noe lignende, men da er det stort sett på hvitt og glanset papir. Likte bedre de gamle. Og den gang slapp man terningkast, stjerner og lignende meninger. Man leste bare hva filmen handlet om, så den dersom den virket interessant og gjorde seg opp sin egen mening. Og selvsagt hadde man postere i papir innrammet i glass utenfor kinoen eller i vinduene i venterommet, sammen med bilder av diverse scener fra filmen.

Dessuten viste de iblant gamle filmer i svart-hvitt av en eller annen grunn (f.eks. Telegrafstolpen og Tilhengeren). Før var det mulig å gå på kino og sen en film man aldri hadde hørt om før. I dag vet man nesten alt om en film før man ser den. Pitch Black var den siste filmen jeg så på dette viset. Gikk tilfeldigvis forbi kinoen og tenkte jeg skulle se hvilke filmer som gikk (antar de hadde sluttet å sende ut kinoprogram på det tidspunkt). Så en film som het Pitch Black, men uten bilder fra filmen ved siden av plakaten. Hadde aldri hørt om filmen før, eller noen av navnene som ble nevnt, og var usikker på om det var overnaturlig horror eller science fiction. Tilfeldigvis var dette rett før filmen skulle vises, så jeg gikk inn og kjøpte en billett, og så deretter en film jeg ikke ante noe om.

Positive overraskelser var alltid hyggelig, men selvsagt brant man seg også. En tok en sjanse på en film, og tilbragte så de neste 90 minuttene eller så med å angre på bortkastet tid og penger. Men det er vel prisen man må betale for å se filmer på kino på den gamle måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...