Gå til innhold

Muslimsk debatt: Organdonasjon


Anbefalte innlegg

Muslimske lærde er ikke enige i organdonasjon. Å gi en nyre er det enighet om er ok. 

Etter å ha hørt ulike lærde og imamer om dette, forstår jeg det slik at det er stor skepsis til organdonasjon etter sin død.

Noen lærde viser til at organdonasjon er ok, de er da leger på sykehus eller koblet til helsevesenet. Noen muslimer mener de ikke følger Allah sitt budskap. 

Det stilles også krav om at organer ikke går til fienden eller vantro/kafir. 

Det jeg ikke vet nok om er muslimer sitt syn på å motta organer, som da også kan være fra kafir.

Er det noen muslimer eller folk med god kunnskap om islam, som vil bidra i god diskusjon her? Altså organdonasjon. 

Jeg jobber med flere muslimer og i muslimske miljø for integrering. Syntes at organdonasjon er interessant. Vi får fremover en stor økning av muslimsk befolkning, som både vil trenge organer og tema om å gi organer.

Mitt håp er at unge muslimer deltar med sine tanker og erfaringer. 

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Er nok en grunn til stillhet her. Etter mange timer lesing og videoer ser jeg at muslimer mest trolig ikke kan være donor. Da islam forbyr at man tar noe fra en kropp etter sin død. Selv om en muslim sier hen vil donere, så er ikke det gyldig, da man ikke eier sin kropp. 

Muslimer tillater, selv om ikke alle er enig, i å donere f. eks en nyre mens man lever. En muslimsk kirurg kan ikke ta organer fra en muslim, kun fra kafir (vantro). Hvordan vite hvem som er muslim sies ikke.

Noen lærde mener organdonasjon er ok etter sin død, men det virker som at det ikke er helt akseptabelt. Da man vanærer kroppen.

Har også sett på 9 undervisningen fra lærde/imamer om dette, har da gått etter kun engelsk og med stort antall følgere og visninger av den aktuelle video.

Litt usikker på om sunni og shia har ulike syn. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...