Gå til innhold

Prosessor som klarer 4k redigering


Anbefalte innlegg

Heisann!
Har i dag en i5-4670k som jeg er meget fornøyd med.

Meeen jeg flyr litt drone og filmer ellers en del video som jeg ønsker å redigere og da helst i 4K. Nå må jeg holde meg til 1080, eventuelt 2.7k om jeg har god tid. 4K materiale er bare å glemme da CPU går rett i 100% og ikke har sjans å henge med.

Bruker Adobe Premiere men tviler på det hjelper å bytte software.

Klarer alt i dag 4K redigering eller er det noen fallgruver der ute når man skal handle på budsjett?

Blir f.eks dette alt for slapt? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=263659866

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, ilpostino said:

Hvorfor ikke skaffe en GPU og sette Premiere til å bruke det?

Har en RTX2070 og premiere bruker den. Men CPU trengs vel også litt virker det som.

Edit: kan alltids skumme gjennom instillingen til premiere, men jeg ser at den bruker GPU'en når jeg jobber. Dog bare en 20\30% mens CPU ligger på 100% og alt går i sirup og hakker 😛

Det er jo en snart 10 år gammel midrange prosessor så jeg er ikke akkurat overasket.
Har 16GB ram men da av den gode gamle DDR3 sorten.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
2 hours ago, ilpostino said:

Hvorfor ikke skaffe en GPU og sette Premiere til å bruke det?

Kommer litt an på. Noe lar seg akselerere via GPU, andre ting ikke. 

Hvis det her er snakk om å oppgradere en PC, så vil det jo være hovedkort, prosessor og minne i første omgang som vil være nødvendig hvis det man har fra før er en standard løsning, og grafikkortet bør gjøre en ok jobb videre også på akselererte oppgaver. Når man her sier "på budsjett" er jo det et noe relativt begrep... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Premiere bruker hovedsaklig prosessor, er effekter osv hvor den lar GPU gjøre mer av jobben. Davinci Resolve derimot bruker GPU mer.  

Hva slags kodek og bitrate filmer du med? Dagens droner og kamera tar typisk opp i kodeker med mye komprimering for små filer. Da blir det tungt for prosessoren å dekode filmen. Hvis ikke CPU-en har en egen del som tar seg av dekodinga.

Veldig vanlig praksis er å lage proxies, det er små filer med lavere oppløsning med en kodek som er lettere å spille av. Dersom du vil spare mye på å ikke oppgradere så er det en god løsning, og noe man ofte er avhengig av uansett om man jobber på større prosjekter.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, L/\R~ said:

Premiere bruker hovedsaklig prosessor, er effekter osv hvor den lar GPU gjøre mer av jobben. Davinci Resolve derimot bruker GPU mer.  

Hva slags kodek og bitrate filmer du med? Dagens droner og kamera tar typisk opp i kodeker med mye komprimering for små filer. Da blir det tungt for prosessoren å dekode filmen. Hvis ikke CPU-en har en egen del som tar seg av dekodinga.

Veldig vanlig praksis er å lage proxies, det er små filer med lavere oppløsning med en kodek som er lettere å spille av. Dersom du vil spare mye på å ikke oppgradere så er det en god løsning, og noe man ofte er avhengig av uansett om man jobber på større prosjekter.

 

H265, og bitrate er vel variabel med maks 130Mbps. 

Proxies har jeg ikke hørt om men det høres jo helt genialt ut! Skal sjekke ut det. Takker!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...