Gå til innhold

Norgesferie siste uken i juli, aner ikke hva vi skal gjøre


Anbefalte innlegg

Hei.

Meg og min kone tenker gjøre "et eller annet" i ferien og har satt av 25-31. juli.

Men hva skal man oppleve? Det kan være turer, festivaler, alt mulig egentlig, innenfor hva som er mulig å planlegge for nå, og innenfor rimelighetens grenser rent økonomisk.

Bor i Kristiansand og vi er +/- 30 år.

 

Noen tips?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*F* skrev (3 timer siden):

Hei.

Meg og min kone tenker gjøre "et eller annet" i ferien og har satt av 25-31. juli.

Men hva skal man oppleve? Det kan være turer, festivaler, alt mulig egentlig, innenfor hva som er mulig å planlegge for nå, og innenfor rimelighetens grenser rent økonomisk.

Bor i Kristiansand og vi er +/- 30 år.

 

Noen tips?

 

Kjøre bil eller reise kollektivt ?

Lenke til kommentar

Vi kjører norgesferie i år også. Vil anbefale å sjekke ut ulike destinasjoner med Airbnb, her finner du ofte plasser tilknyttet fin natur hvor du f.eks kan gå tur eller bade. Står ofte i beskrivelsen på selve plassen du leier. Vi pleier å leie i Sandnes.

Ellers ville jeg anbefalt Nissedal, veldig fint der og mye forskjellig å velge mellom.

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (1 time siden):

Jærstrendene, Lysefjorden med Preikestolen og Kjerag 👍

 

Hehe, maaaaaasse folk. Turistfeller? 😜 Joda, er fint der... Men litt "hypet opp" syns jeg. 

Dersom dere besøker Rogaland, her er noen kjappe forslag (bare å Google).

- Flørlitrappene
- Middag på Flor & Fjære
- Sykkeltur rundt Stjærnerøyene (20 km)
- Cruice til Lysbotn (daglig avgang, 620 kr pr person)
- Lei hytte på Fjøløy (800 kr,- natta hos DNT) besøk Utstein Kloster på veien og Rennesøyhornet
- Da hurtigbåt fra Stavanger til Sauda og besøk en av de mange turisthyttene som ligger der
- KONGEPARKEN (hehehe)
- På toppen av Dalsnuten har du panoramautsikt over hele byen
- Svipp innom Hå gamle prestegård og besøk Jærstrendene
- Ta en rusletur på kjærlighetsstien på Aboret ved Sviland utenfor Sandnes
- Spis på Fisketorget i Stavanger
- Se om det er noe kjekt på konserhuset vårt, eller kanskje Stavangeren har noe artige greier
 

Sandnes har ikke så voldsomt mye å by på. Det er nok flott by for de lokale.... Men noe særlig aktiviteter og styr har de ikke. Du kan rusle rundt Melsheia, besøke Dale og Lifjellet. Spise på Gamleverket. Men, tja - thats it? Vitenmuseet er jo artig. 

Hvis dere ønsker å føle dere som skikkelige insta-turister, besøk gjerne Preikestolen og Kjerag. (Ikke gå til Kjerag i dårlig vær/regn - glatt og jævli....) Kan jo kjøre videre inn mot Odda og gå Trolltunga for å toppe det hele. 😜 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
*F* skrev (5 timer siden):

Hei.

Meg og min kone tenker gjøre "et eller annet" i ferien og har satt av 25-31. juli.

Men hva skal man oppleve? Det kan være turer, festivaler, alt mulig egentlig, innenfor hva som er mulig å planlegge for nå, og innenfor rimelighetens grenser rent økonomisk.

Bor i Kristiansand og vi er +/- 30 år.

 

Noen tips?

 

Liker dere å sykle? Rett nord for dere har Visit Telemark en del gode sykkelruter. 

https://www.visittelemark.no/sykkel

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (4 timer siden):

Meld dere inn i DNT og besøk noen av de 550 hyttene dere kan leie rimelig. 
Har dere ikke turutstyr kan dette leies på Finn.no

Så er det bare å finne seg en nasjonalpark og begynne moroa. 

 

 

Det er sterkt vurdert. Må man forhåndsreservere eller er det førstemann til mølla på de hyttene?

Vi er godt utstyrt med tur utstyr

Lenke til kommentar
*F* skrev (10 minutter siden):

Begge deler er aktuelt 

Norge generelt har mye å by på. Jeg har hørt mye bra om Farris bad i Larvik, er visstnok veldig koselig for par. By ferie kan jo også være artig og da har man jo de "fire store" Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.   

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
*F* skrev (1 time siden):

Det er sterkt vurdert. Må man forhåndsreservere eller er det førstemann til mølla på de hyttene?

Vi er godt utstyrt med tur utstyr

Under Covid måtte man forhåndsreservere. Det virker som dette fremdeles er vanlig. 
Det er individuelle regler for hver utleiehytte som du ser på UT.no. 

På hytter dere har helt for dere selv, som ofte ligger nær byområdet - må man hente og levere egen nøkkel på DNT-kontoret. Men stort sett, virker spesialnøkkelen over alt. 

Det er hyttene til Statsskog som har førstemann til mølla prinsippet (på de som er gratis). Men også der kan du leie via nettsidene deres (som akkurat nå ser ut til å være litt ustabile...).

 

 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (1 time siden):

Under Covid måtte man forhåndsreservere. Det virker som dette fremdeles er vanlig. 
Det er individuelle regler for hver utleiehytte som du ser på UT.no. 

På hytter dere har helt for dere selv, som ofte ligger nær byområdet - må man hente og levere egen nøkkel på DNT-kontoret. Men stort sett, virker spesialnøkkelen over alt. 

Det er hyttene til Statsskog som har førstemann til mølla prinsippet (på de som er gratis). Men også der kan du leie via nettsidene deres (som akkurat nå ser ut til å være litt ustabile...).

 

 

Hos Stavanger Turistforening trenger man ikke bestille seng lenger, men de som bestiller har førsteretten på en seng.
Stavanger Turistforening er landets tredje største medlemsforening og har 41 hytter i Rogaland, Agder og Telemark.
De fleste er åpne året rundt.

bestill seng — Stavanger Turistforening

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (1 time siden):

Hos Stavanger Turistforening trenger man ikke bestille seng lenger, men de som bestiller har førsteretten på en seng.
Stavanger Turistforening er landets tredje største medlemsforening og har 41 hytter i Rogaland, Agder og Telemark.
De fleste er åpne året rundt.

bestill seng — Stavanger Turistforening

Seng er ikke det samme som hytte. 
Du kan bestille seng i felleshyttene - men ønsker du individuell hytte, er det andre vilkår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...