Gå til innhold

PC hos Elkjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er om du tenker å ville sammenlikne opp mot kostnaden for hva tilsvarende deler ville ha kostet å kjøpe enkeltvis (dvs. for bygging av egen pc).

Når det er sagt, legg merke til at tilsynelatende samme PC, hvor eneste endring synes å være at den kalles for desktop istef. stasjonær.
https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/stasjonar-gaming-pc/hp-omen-40l-i7-123220003080-desktop/379001?scid=Pricecomparison2988&utm_source=prisguiden&utm_medium=Pricecomparison&utm_campaign=prisguiden&utm_content=Computing

For meg ser det ut som at trådstarter har unngått en lei prisfelle, men det er vel kanskje noe forskjell som ikke er så enkelt å se forskjell på ..

Hm, den dyre modellen har i7 12700K CPU, mon tro om prisdifferanse på ~7kkr skyldes valget av F istf. K -varianten av prosessoren?

Ok, fant litt ut av det, se her:
https://techedged.com/intel-k-vs-kf-vs-f

Quote

F Series Intel Processors
The F series range of processors is basically the multiplier-locked version of the KF processors. Also, lacking an iGPU, these processors will need a dedicated GPU to run. Though the multiplier seems locked, it is possible to lock all cores at a high frequency and play around with the BCLK settings for a performance gain.

This will prove to be more complicated since you will need to know what you are doing, and there is the risk of corrupting your system. Nevertheless, these processors have the same boost clocks as the KF series but can sometimes have a lower base clock.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kraftig kjølesystem påstår de. Deres 3080 er ganske mange cm kortere enn en vanlig og 120 AiO der andre bruker 240 eller 360mm.

Man får som bestilt. Der er ikke et dårlig kjøp, men man får en langt bedre opplevelse hvis man bygger en PC-selv i for eksempel chassiet 5000D Airflow og har 360 AiO og et skjermkort med bedre kjøler. Bedre muligheter til å oppgradere 3 år frem i tid også kontra å kjøpe ny PC.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, geir__hk said:

Spørsmålet er om du tenker å ville sammenlikne opp mot kostnaden for hva tilsvarende deler ville ha kostet å kjøpe enkeltvis (dvs. for bygging av egen pc).

Eg har alltid bygd sjølv før - men tilfeldigvis sjekka eg Elkjøp. Har ikkje greid å bygga ein liknande konfigurasjon under 20.000 - og det var eigentleg budsjettet mitt.

15 minutes ago, geir__hk said:

Hm, den dyre modellen har i7 12700K CPU, mon tro om prisdifferanse på ~7kkr skyldes valget av F istf. K -varianten av prosessoren?

Har ikkje brydd meg med overklokking sidan 90-talet - så F er heilt greit for min del :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...