Gå til innhold

Tvungen lønnsnemnd i oljestreiken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regjeringen viser handlekraft når det gjelder å sikre at gasslagrene i Europa fylles opp med gass til vinteren. 
Men hva med å fylle opp de norske vannkraftmagasinene før vinteren kommer? 

Nå gikk de streikende alt for langt når de planla å halvere norsk gasseksport i disse tider med gassmangel i Europa. Rart at de ikke forstod dette selv. Hadde de kuttet norsk gasseksport med feks bare 5-10% er det mulig at streiken kunne ha fortsatt i flere uker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, TorHansen said:

Dette var vel strengt tatt en ulovlig tvungen lønnsnemd.
 

Streiken ble nemlig stanset av helt andre årsaker enn liv og helse, dvs. set som skal være kriteriet. Det er ikke greit at Ap saboterer streikeretten.

Flyteknikerne ble i det minste behandlet formelt riktig, selv om de kjørte sleipe triks med lockout. Ironien er at "Arbeiderpartiet" fremstår som alt annet enn arbeiderens venn, men ingen behøver å være overrasket med kommunister i styre og stell. Støre har jo vist gjentatte ganger hva han er god for, lyver og tåkelegger så det renner av han. Ref. Acer, Grande, Hamas osv. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lab Roy skrev (7 timer siden):

Regjeringen viser handlekraft når det gjelder å sikre at gasslagrene i Europa fylles opp med gass til vinteren. 
Men hva med å fylle opp de norske vannkraftmagasinene før vinteren kommer? 

Nå gikk de streikende alt for langt når de planla å halvere norsk gasseksport i disse tider med gassmangel i Europa. Rart at de ikke forstod dette selv. Hadde de kuttet norsk gasseksport med feks bare 5-10% er det mulig at streiken kunne ha fortsatt i flere uker. 

Vi har mulighet til å kontrollere produksjon av olje og gass. Vi har ikke mulighet til å styre hvor mye det regner. Men det vil uansett være slik at jo mer gass Europa har tilgjengelig før vinteren, jo mindre press blir det på andre energikilder.

Lenke til kommentar
TorHansen skrev (5 timer siden):

Dette var vel strengt tatt en ulovlig tvungen lønnsnemd.
 

Streiken ble nemlig stanset av helt andre årsaker enn liv og helse, dvs. set som skal være kriteriet. Det er ikke greit at Ap saboterer streikeretten.

Vil minne om at det er krig i europa og at den krevere menneskeliv hver dag. Tilgangen på energi er en viktig faktor i denne krigen, så i dette tilfellet er det absolutt på sin plass å bruke tvungen lønnsnemnd.

Når det er sagt synes jeg det er utrolig dårlig dømmekraft at man går til streik gitt situasjonen man er i. Det burde være åpenbart at regjeringen ville gripe inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (5 timer siden):

Dette var vel strengt tatt en ulovlig tvungen lønnsnemd.
 

Streiken ble nemlig stanset av helt andre årsaker enn liv og helse, dvs. set som skal være kriteriet. Det er ikke greit at Ap saboterer streikeretten.

 

Nei. Da vet ikke du hvor avhengig folk i Europa er av den gassen nå som Ukraina-krigen pågår.  

Ta heller en titt på hvor mange det er som sulter, fryser, eller dør av varme på kontinentet fordi de ikke kan ta seg råd til oppvarming, kjøleanlegg, eller mat. 

Endret av .,.
Presisering
Lenke til kommentar
Roger Dyrøy skrev (1 time siden):

Flyteknikerne ble i det minste behandlet formelt riktig, selv om de kjørte sleipe triks med lockout. Ironien er at "Arbeiderpartiet" fremstår som alt annet enn arbeiderens venn, men ingen behøver å være overrasket med kommunister i styre og stell. Støre har jo vist gjentatte ganger hva han er god for, lyver og tåkelegger så det renner av han. Ref. Acer, Grande, Hamas osv. 

Som vanlig så imponerer du nokså lite med retorikken din. Er du sikker på at politikk er yrket for deg? Du vet ikke en gang hva ordet kommunist innebærer. 

Men jeg kan jo ta feil. De du appellerer til er nok sikkert på det nivået. Og det er meget mulig at du bare projiserer deg selv på Støre. Du lyver jo så det renner, og du tåkelegger som bare det. 

Endret av .,.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, TorHansen said:

Dette var vel strengt tatt en ulovlig tvungen lønnsnemd.
 

Streiken ble nemlig stanset av helt andre årsaker enn liv og helse, dvs. set som skal være kriteriet. Det er ikke greit at Ap saboterer streikeretten.


Fare for liv og helse.

Folk kommer til å fryse ihjel i Europa til vinteren, det er jeg sikker på.

Lenke til kommentar
7 hours ago, TorHansen said:

Dette var vel strengt tatt en ulovlig tvungen lønnsnemd.
 

Streiken ble nemlig stanset av helt andre årsaker enn liv og helse, dvs. set som skal være kriteriet. Det er ikke greit at Ap saboterer streikeretten.

Finner det ikke igjen men mener liv og helse, miljø og særlig alvorlige samfunnsforhold kan være basis for tvungen lønnsnemnd.

Om vi ikke ha særlig alvorlige samfunnsforhold med energikrisen og krigen så vet ikke jeg.

Har funnet en kilde: https://frifagbevegelse.no/tariffleksikon/tvungen-lonnsnemnd-6.443.530049.ea7be459b0

Quote

Tvungen lønnsnemnd skjer hvis regjeringen vurderer at en streik eller lockout vil føre til fare for liv, helse eller sikkerhet eller truer helt vitale samfunnsinteresser.

 

Endret av trikola
én kilde lagt til
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, .,. said:

Som vanlig så imponerer du nokså lite med retorikken din. Er du sikker på at politikk er yrket for deg? Du vet ikke en gang hva ordet kommunist innebærer. 

Men jeg kan jo ta feil. De du appellerer til er nok sikkert på det nivået. Og det er meget mulig at du bare projiserer deg selv på Støre. Du lyver jo så det renner, og du tåkelegger som bare det. 

Slike tåpeligheter hører vel ikke hjemme på TU. Var det noe feil i det jeg skrev, eller ønsker du bare ikke debatt?

Du er nok ikke så gammel at du husker dette, så jeg legger ved litt folkeopplysning. Tvungen lønnsnemd har altså blitt kjørt to ganger på en uke, av en kommunist. Meg bekjent så ar hun aldri benektet dette. 

Lenke til kommentar
TorHansen skrev (6 timer siden):

Dette var vel strengt tatt en ulovlig tvungen lønnsnemd.
 

Streiken ble nemlig stanset av helt andre årsaker enn liv og helse, dvs. set som skal være kriteriet. Det er ikke greit at Ap saboterer streikeretten.

Nok gass til Europa til vinteren er ikke bare "nice to have" men faktisk et spørsmål om liv og helse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (1 time siden):


Fare for liv og helse.

Folk kommer til å fryse ihjel i Europa til vinteren, det er jeg sikker på.

Hvorfor det? I følge Emokratiet så skal ikke sanksjonene ha noen negative konsekvenser i Europa så vi må bare intensivere dem.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, trikola said:

Finner det ikke igjen men mener liv og helse, miljø og særlig alvorlige samfunnsforhold kan være basis for tvungen lønnsnemnd.

Om vi ikke ha særlig alvorlige samfunnsforhold med energikrisen og krigen så vet ikke jeg.

Har funnet en kilde: https://frifagbevegelse.no/tariffleksikon/tvungen-lonnsnemnd-6.443.530049.ea7be459b0

 

Melkøya går vel for fullt nå, og kompenserer langt på vei for bortfallet. Det virker oms regjeringen maler seg opp i et hjørne. Snart blir de vel nødt til å kutte både skatter og avgifter, slik som de holder på. Men det hadde vært interessant å vite om det var noe bevegelse/mekling i forhandlingene, eller om NOG var så selvsikker at de visste det ville bli tvungen lønnsnemd. Jeg synes ikke regjeringen virker veldig løsningsorientert. 

Kan heller ikke se at det var fare for liv og helse på det nåværende tidspunkt. Vi leverer vel ikke til Ukraina direkte? 

(1) Blir en interessetvist etter arbeidstvistloven § 1 bokstav j ikke løst ved mekling, kan partene i fellesskap bringe tvisten inn for Rikslønnsnemnda.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (15 timer siden):

Nok gass til Europa til vinteren er ikke bare "nice to have" men faktisk et spørsmål om liv og helse. 

Det er ikke vinter i Europa nå. Ogmindre gassproduksjon i Norge truer ikke liv og helse i Europa. I verste fall, om det skjedde til vinteren, så måtte en stengt ned mye kraftkrevende industri i Europa. Og det truer ikke liv og helse.

Endret av TorHansen
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (11 minutter siden):

Det er ikke vinter i Europa nå. Og det mindre gassproduksjon i Norge truer ikke liv og helse i Europa. I verste fall, om det skjedde til vinteren, så måtte en stengt ned mye kraftkrevende industri i Europa. Og det truer ikke liv og helse.

Gass blir lagret, det er overskudd ift behov om sommeren og ett underskudd ift behov på vinteren.
Produksjonen i dag påvirker tilgangen i vinter.

Som du sier, så kan man stenge en hel del industri i Europa også, men vil ikke dette da gå under "særlig alvorlige samfunnsforhold"?
Om ikke å begrense en mulig energisanksjon og/eller energikrise i Europa ikke regnes som ""særlig alvorlige samfunnsforhold" så er jeg usikker på hva som skal regnes som "særlig alvorlige samfunnsforhold"..

Lenke til kommentar
aklla skrev (33 minutter siden):

Gass blir lagret, det er overskudd ift behov om sommeren og ett underskudd ift behov på vinteren.
Produksjonen i dag påvirker tilgangen i vinter.

Som du sier, så kan man stenge en hel del industri i Europa også, men vil ikke dette da gå under "særlig alvorlige samfunnsforhold"?
Om ikke å begrense en mulig energisanksjon og/eller energikrise i Europa ikke regnes som ""særlig alvorlige samfunnsforhold" så er jeg usikker på hva som skal regnes som "særlig alvorlige samfunnsforhold"..

Streik / lockout rammer samfunnet. Det er hele poenget fordi det skaper en drivkraft mot løsning. At samfunnet rammes, betyr ikke at en streik skal stanses. Kun når liv og helse trues akutt kan en forsvare å gripe inn i en streik.

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...