Gå til innhold

Hvor lenge varer SAS streiken tror du?


xrays

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
xrays skrev (8 minutter siden):

Så det blir uker og ikke dager tror du? 

Ja, med så steile fronter, liten kompromissvilje og svært ustabilt marked tror jeg dette blir kroken på døra for SAS.

Selskapet har levd på almisser fra eierne i mange år og flyindustrien går enda tøffere tider i møte.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 5.7.2022 den 20.36):

Ja, med så steile fronter, liten kompromissvilje og svært ustabilt marked tror jeg dette blir kroken på døra for SAS.

Selskapet har levd på almisser fra eierne i mange år og flyindustrien går enda tøffere tider i møte.

Jeg oppfattet at SAS hadde som mål å søke om konkurs beskyttelse i USA, med streiken, slik at de der etter kunne fortsette å jobbe som før fordi da får de global beskyttelse fra krevende kreditorer osv. 

 

Det ble jo i etterkant vist en viss forståelse for tankegangen enn i går da streiken startet da det kom på bordet, slik jeg oppfattet det slik det ble lagt fra på nyhets kanaler på tv. 

Men da er spørsmålet krever de at de virkelig blir konskurs, før en innvilgelse av konkurs beskyttelse fra USA. Virket som det var "bra greier".

 

Flyr har bare 1 avgang daglig dit jeg pleier å dra i Norge, opp mot 3 som de hadde i fjor og de fortsetter med 1 avgang til september da er det 3 igjen!

Det er jo oppsiktsvekkende rart! 

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Med det grønne skiftet, går flybransjen enda tøffere tider i møte. Digitale møter, skyhøye drivstoffpriser, klimaendringer og frykt for nye pandemier gjør at dagens flymarked fases ut.

Flyselskaper som fortsatt tror at markedet er gullkantet og fagforeningsstyrt som på 80-tallet, har ikke livets rett

Lenke til kommentar
Inspector skrev (31 minutter siden):

Med det grønne skiftet, går flybransjen enda tøffere tider i møte. Digitale møter, skyhøye drivstoffpriser, klimaendringer og frykt for nye pandemier gjør at dagens flymarked fases ut.

Flyselskaper som fortsatt tror at markedet er gullkantet og fagforeningsstyrt som på 80-tallet, har ikke livets rett

Vi trenger jo fly likemye nå som før uansett, det er ikke oppfunnet noe som går på annet drivstopo enn bensin!! 

 

Så dette hsr lite med grønt skifte å gjøre, da får vi la være å reise, jeg skjønner ikke helt hva du skriver, bortsett fra at det er høye drivstoff priser som får konsikvenser for fly driften. 

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (14 minutter siden):

Selskapet har planlagt å gå igjennom en konkursprosess, der er pilotene bare en brikke. Jeg vet ikke noe om den prosessen, men dette er ikke en vanlig streik.

Du er nok inne på noe. Pilotenes krav henger ikke på noen måte sammen med lønnsomheten i markedet.
De posisjonerer seg nå for å få innflytelse i den kommende konkursen.

Men blir det penger igjen til sluttpakker og tidligpensjoner hvis streiken vedvarer ?

Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 minutter siden):

 Pilotenes krav henger ikke på noen måte sammen med lønnsomheten i markedet.

Pilotene har da ingen mulighet til å sørge for lønnsomhet i Sas.

Av 20 store selskap i Europa er forøvrig Saspilotene sin lønn på 18. plass.

At selskapet hele tiden kom med umulige krav var ikke for å få lønnsomhet, det var for å unngå en avtale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...