Gå til innhold

Trenger trådløs mus som fungerer bra


Anbefalte innlegg

Heisan. Har nå kjøpt, og prøvd to forskjellige trådløse mus, fra Clas Ohlsson. De er søppel. De lagger som bare det. Noen ganger reagerer de tregt, noen ganger ikke i det hele tatt. Vanvittig irriterende, men jeg måtte bytte siden min gamle ble helt ødelagt.

Jeg trenger nå ei ny mus som er av kvalitet og som fungerer slik den skal. Jeg syns ikke det er mye å forlange. Må si jeg ble overrasket over å få to som ikke fungerer som de skal.

Min gamle hadde en veldig fin greie. Det scrollehjulet på toppen av musa var slik at det var trinnløst. Jeg kunne derfor scrolle veldig lett opp og ned i nettsider. Bare gi litt fart på scrollehjulet så scrollet den som bare det, til jeg valgte å stoppe. De to jeg kjøpte fra Clas Ohlsson er nesten umulig å scrolle med. Skal jeg scrolle nedover ei nettside, så går det litt ned, så litt opp igjen, så må jeg scrolle på nytt. MÅ scrolle meg ihjel bare for å komme et lite stykke ned på siden. Håpløst.

Er det noen som vet om ei bra mus som fungerer slik jeg vil? Jeg gamer ikke. Trenger bare noe som funker. 

(ser forresten i prisguiden at man kan filtrere på bluetooth og RF. Hva er RF?)

Redigert/lagt til: Må ha to slike knapper på siden for tommel slik at man kan bla frem/bak i nettsider

 

Endret av tepe2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tepe2 skrev (2 timer siden):

Ser ut til at det er Logitech som har best utvalg. Men ikke så mange med alle ønskede egenskaper.

I tillegg til nevnte, vil jeg ha "stille" knapper. Og kunne scrolle sideveis også med scrollehjulet.

Knappar som ikkje lagar lyd? Det kan kanskje bli utfordrande å finne i kombinasjon med alle andre funksjonar. Eg brukar ei lydlaus Logitech-mus på kontoret og det er fabelaktig, men den er liten og har kun hjul i tillegg til knappane. Fann ikkje så mange alternativ sist eg leita, så eg er interessert i kva som finnes her.

Lenke til kommentar
tepe2 skrev (13 timer siden):

Heisan. Har nå kjøpt, og prøvd to forskjellige trådløse mus, fra Clas Ohlsson.

Min gamle hadde en veldig fin greie. Det scrollehjulet på toppen av musa var slik at det var trinnløst.

Hva med Logitech G502?
https://www.komplett.no/product/1130318/gaming/gaming-utstyr/gaming-mus/logitech-g502-lightspeed-traadloes-gaming-mus-sort

Den er trådløs, har sideveis scrolling, "infinity" (trinnløs) scroll, knapper på siden og mer til.

Har ingen personlige erfaringer med den så du får lese reviews først.

Endret av PaladinNO
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for tips.

Begge kan være aktuelle. Men det er ganske mange tilbakemeldinger om feil på venstre knapp på G502.

Jeg ser at jeg må venne meg til noe nytt også. Lading. På mine gamle har jeg alltid brukt vanlige batterier. Og de har holdt lenge. Veldig lenge, til tross for at jeg bruker pc mye. Nå må jeg derimot lade relativt ofte når jeg kjøper ny.

Lenke til kommentar

Razer Basilisk Ultimate er et annet alternativ.
https://www.komplett.no/product/1146944/gaming/gaming-utstyr/gaming-mus/razer-basilisk-ultimate-traadloes-gaming-mus-sort

EDIT:
Integrerte batterier er desverre normalen på "high-end" gaming mus (ironisk nok har disse ekstra RGB som raskere tømmer batteriet). Du må gi slipp på andre funksjoner for å få en mus som benytter standard AA / AAA.

Å i det hele tatt måtte tenke på lading er grunnen til at jeg sverger til mus med ledning.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Hva tenker dere om denne rimelige:

https://prisguiden.no/produkt/logitech-m590-298115 (Logitech M590 Silent)

Den ser ut til og ha alt jeg trenger. Bortsett fra at jeg ikke er helt sikker på hvordan scrollehjulet fungerer. Jeg trenger å kunne åpne linker med å klikke på hjulet. I menyen til programvaren er der et valg om å slå av og på smooth scrolling. Litt usikker på hva de mener med det. Tungvint å måtte gå inn i meny for og slå av og på smooth scrolling. En stor fordel med denne er at man bruker vanlig batteri.

Alternativet jeg ser for meg er:

https://prisguiden.no/produkt/logitech-mx-master-3-399986 Logitech MX Master 3

Den ekstra knappen på siden for sidescrolling ser bra ut. Men jeg liker ikke at man må lade hele tiden. Er jo liksom ikke helt trådløs da.

Lenke til kommentar

Selv sverger jeg til Logitech MX Master. Har en 1. gen på jobb og en 2S hjemme. Og når jeg i fremtiden kommer til å trenge en ny mus vil det bli en ny MX Master.

Det jeg imidlertid kan si er at sideveis scrolling ikke fungerer like bra som du gjerne ser for deg. Mulig MX Master 3 er bedre, men det virker mest som om det er avhengig av programmene en bruker, og ikke musen sin feil.

Batteriet holder lenge nok til at det ikke er plagsomt. Så du må virkelig ikke "lade hele tiden", og et par minutter lading er nok til flere timers bruk. MX Master 3 har sikkert også bedre betteri enn de to jeg bruker.

Lenke til kommentar

Takk Dr. Brodsky

Hvordan fungerer scrolling opp og ned i nettsider? Kan man bytte mellom hurtig scrolling og trinnvis?

Når jeg klikker med scrollehjulet på en link, så åpnes den i ny fane. Er det slik, eller kan man stille det inn slik på Master?

Er fram- og tilbaketastene på  siden av musa lett tilgjengelig, og lett å venne seg til?

Fungerer sidescrolling på nettsider og i regneark?

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer scrolling opp og ned i nettsider? Kan man bytte mellom hurtig scrolling og trinnvis?

- Ja, du kan bytte mellom trinnvis og trinnløs. Selv foretrekker jeg en kombo, hvor den scroller trinnvis når du scroller sakte og blir trinnløs om du gir den litt fart. Sensitiviteten på denne overgangen kan du selv justere.

Når jeg klikker med scrollehjulet på en link, så åpnes den i ny fane. Er det slik, eller kan man stille det inn slik på Master?

- Usikker. Det er ikke en funksjon jeg bruker. Sitter nå på en Linux-maskin med noe begrensede instillingsmuligheter. Standard på Linux Mint er i hvert fall at klikk på scrollhjul er lim inn merket tekst. Veldig rask og enkel måte og gjøre "klipp og lim" på. På MacOS er dette ikke mulig (jeg vet i hvert fall ikke hvordan). Windows vet jeg ikke. Der er imidlertid en hel del valg i medfølgende programvare, så godt mulig åpne link i ny fane er en tilgjengelig funksjon.

Er fram- og tilbaketastene på  siden av musa lett tilgjengelig, og lett å venne seg til?

- Jeg vet musen har fått kritikk for dette. For meg er de akkurat der de burde være, og veldig lett å føle seg frem til. Legg imidlertid merke til at disse er flyttet på nyeste utgave.

Fungerer sidescrolling på nettsider og i regneark?

- Ja, men jeg sliter med å scrolle både rask og nøyaktig samtidig. Mulig det er en vanesak og jeg ga opp for tidlig.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 7/7/2022 at 10:00 PM, Dr. Brodsky said:

Selv sverger jeg til Logitech MX Master. Har en 1. gen på jobb og en 2S hjemme. Og når jeg i fremtiden kommer til å trenge en ny mus vil det bli en ny MX Master.

Det jeg imidlertid kan si er at sideveis scrolling ikke fungerer like bra som du gjerne ser for deg. Mulig MX Master 3 er bedre, men det virker mest som om det er avhengig av programmene en bruker, og ikke musen sin feil.

Batteriet holder lenge nok til at det ikke er plagsomt. Så du må virkelig ikke "lade hele tiden", og et par minutter lading er nok til flere timers bruk. MX Master 3 har sikkert også bedre betteri enn de to jeg bruker.

Har du tips til en rask musematte med minst mulig motstand til MX Master? Har nettopp fått denne selv.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...