Gå til innhold

Fra høsten av kan du ikke lenger aktivere BankID på mobil


Anbefalte innlegg

0x8badf00d skrev (15 timer siden):

Personlig liker jeg at de tar sikkerheten på alvor og ikke tillater jailbroken-e enheter til å kjøre appen deres, men de kunne kanskje vurdert å begrense det til direkte angrep. Men jeg vet ikke nok om hvordan bankid appen fungerer, mulig de har vurdert at de ikke kan stole på noe om enheten er åpen.

BankID fungerer på PC der man kan installere hva enn man vil, hvorfor skulle det å ha en åpen mobil være verre?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iki skrev (5 minutter siden):

Må være ærlig å si at jeg synes det er litt rart at folk kan klare å rote vekk slike viktige passord. 

 

Appen fungerte helt fint for meg, ikke noe styr å sette den opp heller.

Kan ikke si det er noe verre enn bankid på mobil. 

Blir nok enda bedre når de kommer med biometri. 

Det kan være fordi man ikke har hatt behov for det på åresvis om en har brukt bankid på mobil. Det mest latterlige er jo at bankid selv må ha glemt dette passordet for det utløper ikke på tid og kan stå uendret i åresvis uten krav til oppbygging av passord :p Kan på mange måter forstå det når jeg ser at de presterer å lage en så elendig erstatningsløsning som vi får her.

Lenke til kommentar
Iki skrev (6 minutter siden):

Må være ærlig å si at jeg synes det er litt rart at folk kan klare å rote vekk slike viktige passord. 

Lett å hevde dette, men for egen del har jeg mer enn 20 passord og brukernavn å holde styr på.

Noen må endres hver måned og noen aldri. Noen krever enkle bokstaver, men andre krever tall, spesialtegn, store og små bokstaver. Noen av programmene brukes daglig og noen brukes sjeldent. Noen har biometri og andre ikke. Noen har dobbel verifisering, andre ikke.Noen ligger i skyen, andre ikke. I tillegg bruker jeg både lap-top og desk-top, hver med sine spesielle oppsett. 
I tillegg forsøker jeg å gjøre en jobb…..

Min tillit til it-bransjen er naturlig nok tynnslitt…..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 minutter siden):

Lett å hevde dette, men for egen del har jeg mer enn 20 passord og brukernavn å holde styr på.

Jeg har godt over 100 passord og andre viktige koder. Det er super-enkelt ved å bruke en passord-manager. Det er flere gode der ute, personlig liker jeg LastPass best. Å håndtere passord bare ved å huske de er dømt til å enten feile eller ha en drøss med like eller usikre passord.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (4 minutter siden):

Jeg har godt over 100 passord og andre viktige koder. Det er super-enkelt ved å bruke en passord-manager. Det er flere gode der ute, personlig liker jeg LastPass best. Å håndtere passord bare ved å huske de er dømt til å enten feile eller ha en drøss med like eller usikre passord.

Har foreslått dette for guruene, men har hittil ikke fått aksept. Antar derfor at support får betalt pr henvendelse……

Lenke til kommentar
Inspector skrev (17 minutter siden):

Lett å hevde dette, men for egen del har jeg mer enn 20 passord og brukernavn å holde styr på.

Har selv ca 200, pga jobb, men jeg sikrer dem slik at jeg ikke kan "glemme" dem.

Jeg kan forstå at folk glemmer passord på Spotify eller email kontoen sin, men id koden sin er ganske mye viktigere.

Lenke til kommentar
Iki skrev (56 minutter siden):

Har selv ca 200, pga jobb, men jeg sikrer dem slik at jeg ikke kan "glemme" dem.

Jeg kan forstå at folk glemmer passord på Spotify eller email kontoen sin, men id koden sin er ganske mye viktigere.

Poenget mitt var at dette passordet har for mange vært overflødig siden bankid på mobil har gjort at man ikke har trengt å bruke den på lang tid. Jeg hadde ikke problemer med det og har i tillegg det meste i bitwarden syncet mellom enheter, men dette blir garantert et stort problem fremover da "folk flest"  surrer bort passord de ikke lenger bruker. Uansett elendig å måtte gå tilbake til passord på denne løsningen. Vi går igjen baklengs inn i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Må være ærlig å si at jeg synes det er litt rart at folk kan klare å rote vekk slike viktige passord. 

Epostene MÅ ha separat passord fra resten av kontoene dine. Og du må fort ha 2 eposter(en privat og en til jobb), og ikke flere kontoere.
Samme med bankid. Og vis du ikke har brukt det passordet på en stund, har du et problem med å huske det.
Så har du gjerne 2-3 innlogginger til portaler på jobb, vis de ikke bruker bankid. Og da er problemet i gang.
 

Og med gjerne mellomrom vis du finne nye tjenester og nettbutikker som har login. Er passordet ikke unikt risikerer du ID tyveri.
Problemet er ikke å rote det vekk, men at det drunker i lignende informasjon. Spesielt vis du migrete til bankid på mobil, og har ikke brukt passordet siden den gang.

Lenke til kommentar
Wilford skrev (På 6.7.2022 den 14.07):

"BankID på mobil skal fases ut til fordel for BankID i app" What???? Hva snakker de om, er ikke BankID en app da?

"BankID på mobil" er en SIM Toolkit-app som kjører på SIM-kortet med SMS som bærer. Har vært i bruk i mange år, lenge før dagens smartphone-apper fra BankID. Kommer personlig ikke til å savne den selv om den har et par fordeler mtp. plattform-uavhengighet og sikkerhet.

Lenke til kommentar

Appen er da mye enklere og raskere i bruk? Når jeg får varsel på telefonen trykker jeg bare på varselet + trykker på at det er meg. Altså kun to enkle trykk på mobilen. Ikke noe sveiping for å låseopp, eller noen pin-koder og varselet kommer med en gang mens SMS-greiene som var tidligere kunne ta litt tid. 

Ja, passord må trykkes på PCen men det passordet måtte jeg titt og ofte bruke også med BankID på mobil så det kan jeg.

Jeg opplever i hvert fall appen som både mye raskere og enklere i bruk enn SMS-løsningen. Dessuten er den ikke avhengig av mobildekning, den er ganske dårlig på hytta. Så lenge man har internett via wifi fungerer den flott. 

 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Appen er da mye enklere og raskere i bruk? Når jeg får varsel på telefonen trykker jeg bare på varselet + trykker på at det er meg. Altså kun to enkle trykk på mobilen. Ikke noe sveiping for å låseopp, eller noen pin-koder og varselet kommer med en gang mens SMS-greiene som var tidligere kunne ta litt tid. 

Ja, passord må trykkes på PCen men det passordet måtte jeg titt og ofte bruke også med BankID på mobil så det kan jeg.

Jeg opplever i hvert fall appen som både mye raskere og enklere i bruk enn SMS-løsningen. Dessuten er den ikke avhengig av mobildekning, den er ganske dårlig på hytta. Så lenge man har internett via wifi fungerer den flott. 

 

Det har ikke vært behov for passordet ved bruk av bankid på mobil. Hadde ikke brukt mitt på evigheter.

Nye løsningen krever også at en låser opp telefonen som er knot om en bruker android som ikke har fått skikkelig biometrisk opplåsing enda. Jeg har altså gått fra å måtte taste firesifret pin en gang til å måtte taste firesifret pin for å få åpne appen og så trykke to ganger i den og så knotte inn et langt passord.


Kommer sikkert bare til gå tilbake til brikken siden en sparer noen ledd da :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
minim skrev (22 minutter siden):

Det har ikke vært behov for passordet ved bruk av bankid på mobil. Hadde ikke brukt mitt på evigheter.

Nye løsningen krever også at en låser opp telefonen som er knot om en bruker android som ikke har fått skikkelig biometrisk opplåsing enda. Jeg har altså gått fra å måtte taste firesifret pin en gang til å måtte taste firesifret pin for å få åpne appen og så trykke to ganger i den og så knotte inn et langt passord.


Kommer sikkert bare til gå tilbake til brikken siden en sparer noen ledd da :p

Jeg har flere steder måtte bruke passord sammen med BankID på mobil. Det har variert etter hvor jeg logget meg på, noen steder ble det krevd men de fleste steder ikke. 

Jeg bruker iPhone og da slipper jeg opplåsing. Overrasket over at det ikke fungerer likt på Android. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker iPhone og da slipper jeg opplåsing. Overrasket over at det ikke fungerer likt på Android. 

Jeg kommer også fra det og da tenker en ikke over slike ting. Siden faceid kom på plass så har en løftet det mange hakk. Det kommer sikkert til Android etterhvert også, men enn så lenge må jeg klare meg med en dårlig fingeravtrykk leser som nå ikke virker I det hele tatt med beskytter montert på skjermen :p Uten beskytter har den vel gjerne en treffprosent på 20-30%. Men det er nå bare for å få låst opp så må en fortsatt holde på med dette passordet som jeg har sluppet så langt.

Lenke til kommentar

Håper at å gjøre tjenester for andre, gamle foreldre feks, fortsatt vil være mulig.

Nå må de eldre fraktes fra sykehjemmet til politiet for å få nytt id-kort, hvis ikke alt er på stell. Det er ikke lenger bilde på bankkortet, noe som er et krav. Pass som har gått ut fungerer ikke som legitimasjon.

Lenke til kommentar
On 7/7/2022 at 9:47 AM, Comma Chameleon said:

BankID fungerer på PC der man kan installere hva enn man vil, hvorfor skulle det å ha en åpen mobil være verre?

Godt mulig det kan gjøres, men jeg vet hvordan du får til det.

Klart, du kan logge deg inn i feks nettbanken i nettleseren. Det er ikke det vi snakker om her. BankID appen (hvertfall på iOS) brukes som en 2FA device. Men som sagt, er godt mulig man kan gjøre det.

For å få ting OS uavhengig, så er det litt rart at de ikke ser mot FIDO (og WebAuthn). iOS 16 kommer endelig med støtte for dette på OS nivå. Ganske sikker på at Android har støtte for det en god stund tilbake.

Lenke til kommentar

Som en komedie dette. Skulle hjelpe samboer med å aktivere hennes bankid. Går inn å ser at hennes bank står på listen over støttede banker og det gjør begge bankene hennes. Både den som bankid er aktivert i og dnb. Jeg har de samme bankene, men bankid aktivert via dnb som da virker. Hun forsøker å logge inn og får beskjed om at hennes bank ikke støtter det enda. Og her snakker vi om en løsning som skal fases ut om en måneds tid :p

Hun har også selvsagt glemt passordet som ikke er brukt på evigheter så vi hadde uansett kommet til kort der.

Det hele minner om en KLM sketch :p

Endret av minim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...