Gå til innhold

Håndtverker hevder materialkostnader ikke er inkludert i "totalkostnad"


Anbefalte innlegg

zorry skrev (9 timer siden):

Er dette det tilbudet de påstår at de sendte deg den 24.02.22??? For dette er jo en ordrebekreftelse uten noen summer og det er også datert 01.03.22 altså etter den 24.02.22.

Siden det refereres direkte til pristilbud av 24.02.22 i kontrakt er dette pristilbudet å regne som en del av kontrakten og hvis det der da skulle stå f.eks. 15000 for arbeid så er du nok juridisk på veldig tynn is om du nå helt nekter å betale. Hvis det eneste som ble sendt deg den 24.02.22 var prisen på vinduer/dør stiller du derimot mye sterkere siden kontrakten kobler dette tilbudet direkte til summen 29375,-

Uansett så er det ikke naturlig at du betaler hele beløpet her. Arbeidet ser etter mitt syn ikke ut som det er fagmessig gjort. Tilfeldige tykkelser på listverk rundt vinduer, tildekking av ventil og lister rundt vindu som er trukket helt ned til fotlist ser ikke bra ut. Det kan også se ut som om de har brukt kramper og ikke dykkert for å feste listene? Det sier i tilfelle ganske mye om fagkunnskapen deres vil jeg påstå.

Listene fra tidligere må vel ha sett helt annerledes ut enn dette? Bildene som ble vedlagt kontrakten eller om du har andre sier vel noe om hvordan det så ut tidligere og hvis de nye ikke er utført tilsvarende er jo det et punkt du kan bruke mot dem.

Hvordan ser dette ut på utsiden av veggen egentlig ? Er nødvendige beslag etc på plass? Jeg bare lurer siden det på innsiden ser ut til at de har  klasket på en list og så tilpasset den neste til den igjen uten noen plan for hvordan de skal se ut når det er ferdig. Og utsiden er jo tross alt den som skal holde vær og vind ute.

 

Dette er allerede hvitmalt treverk så om må man sparkler og maler bør det bli helt fint. 

Jeg ser nå at jeg vedla ordrebekreftelsen på tilbudet fra 24.02, ikke selve tilbudet.

Har vedlagt selve tilbudet her. Det er ikke mye forskjell på filene.

Jeg er ellers enig i at dette ser veldig uprofft ut. Allerede der har jeg nok en sak mot dem. Sluttresultatet ser jo helt annerledes ut enn hvordan det var før. Jeg vedlegger bilder av hvordan det så ut før i svaret under dette.

 

Den 24.02 skrev de også som følger til meg på Mittanbud:

Sitat

Hei

Da har jeg et tilbud klart til deg. I vedlegge finner du egen pris for vinduene og balkong døren. Det er blitt satt opp et alternativ balkongdør med sikkerhets glass. Dette er valgfritt men anbefalt.

Monterings prisen: 29 375 ink mva

Vi demontere og montere nye vinduer og dør.

Vi isolerer rundt nye vinduer og dør

Vi monterer nye lister og foringer

Vi leverer alt av materialer som isloasjon lister og foringer til denne jobben.

Vi leverer avfall til avfalls deponi.

Håper dette er av interesse Mvh XXX

+ vedlegg

 

Legg merke til at de skriver "vi leverer alt av materialer". 

Sånn jeg leste dette var derfor vinduer og balkongdør inkludert i de 29 375 kr, selv om det står "monteringspris". Jeg ble enda mer sikker på dette da de skrev "totalpris 29 375" i selve kontrakten.

Ingen steder står det konkret at disse skal betales separat, og ingen steder står det at totalsummen faktisk kommer på 53 033kr, ikke 29 375 som angitt i kontrakten.

 

Som andre påpeker her, har jeg ikke peiling på hva slikt koster. Jeg fikk også et annet tilbud på 35500 kroner, og tenkte derfor at dette tilbudet på 29375 kroner virket realistisk. 

tilbud2383943-1 (1).pdf

Endret av FuzzyLogic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne saken faller helt sikkert ut i favør av kjøper.

Ser at det er noen som nevner avtalelovens § 36 over. Denne brukes ikke i en slik sammenheng, og kan ikke ha noen relevans i forhold til å argumentere for at selger, som den profesjonelle part har gitt seg selv en urimelig avtale.

https://jusleksikon.no/wiki/Avtaleloven

Selger har framsatt et tilbud, som ut i fra en alminnelig og forventet tolkning av tilbudet må inkludere leveranse av deler og komponenter.

Kjøper har akseptert avtalen, og det finnes en rettsbindende avtale ut i fra de avtalevilkår som gjelder. 

Når selger så i ettertid framsetter nye krav etter at leveransen er gjennomført, så har selger lurt seg selv, hvis vedkommende trodde at dette var en lovlig måte å gå fram på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glemte en ting. For denne kontrakten så er det jo ikke bare den alminnelige avtaleloven som gjelder, men også Lov om Håndverktjeejster. Her står det å lese i §5, punkt 2:

Quote

2) Utføringen omfatter levering av de materialer som trengs, når annet ikke følger av avtale eller forholdene. Leverte materialer skal være av vanlig god kvalitet, når ikke annet følger av avtale.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-16-63

I dette tilfellet så har nok kjøper en sikker sak, og kan som nevnt avvise det kravet som har kommet i ettertid.

Denne bestemmelsen har jo også betydning for hva som er rimelig og fornuftig å tolke inn i en "totalpris".

Endret av arne22
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (11 timer siden):

Hva var nest beste tilbud?

35500 kr, og det tilbudet ble formulert som følger:

Sitat

Hei

Vinduer og dør av type Natre med 2 lags glass og ventil. Vindu soverom er topphengslet og kan snus rundt. Jobb ferdig med omramming utvendig og utforminger og lister innvendig 35500kr inkl mva
Kjører bort gammel vinduer og avfall.

Her også fikk jeg inntrykk av at vinduer var inkludert.

Endret av FuzzyLogic
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

FuzzyLogic skrev (49 minutter siden):

Jeg ser nå at jeg vedla ordrebekreftelsen på tilbudet fra 24.02, ikke selve tilbudet.

Har vedlagt selve tilbudet her. Det er ikke mye forskjell på filene.

Jeg er ellers enig i at dette ser veldig uprofft ut. Allerede der har jeg nok en sak mot dem. Sluttresultatet ser jo helt annerledes ut enn hvordan det var før. Jeg vedlegger bilder av hvordan det så ut før i svaret under dette.

 

Den 24.02 skrev de også som følger til meg på Mittanbud:

Hei

Da har jeg et tilbud klart til deg. I vedlegge finner du egen pris for vinduene og balkong døren. Det er blitt satt opp et alternativ balkongdør med sikkerhets glass. Dette er valgfritt men anbefalt.

Monterings prisen: 29 375 ink mva

Vi demontere og montere nye vinduer og dør.

Vi isolerer rundt nye vinduer og dør

Vi monterer nye lister og foringer

Vi leverer alt av materialer som isloasjon lister og foringer til denne jobben.

Vi leverer avfall til avfalls deponi.

Håper dette er av interesse Mvh XXX

+ vedlegg

Legg merke til at de skriver "vi leverer alt av materialer". 

Sånn jeg leste dette var derfor vinduer og balkongdør inkludert i de 29 375 kr, selv om det står "monteringspris". Jeg ble enda mer sikker på dette da de skrev "totalpris 29 375" i selve kontrakten.

Ingen steder står det konkret at disse skal betales separat, og ingen steder står det at totalsummen faktisk kommer på 53 033kr, ikke 29 375 som angitt i kontrakten.

 

Som andre påpeker her, har jeg ikke peiling på hva slikt koster. Jeg fikk også et annet tilbud på 35500 kroner, og tenkte derfor at dette tilbudet på 29375 kroner virket realistisk. 

tilbud2383943-1 (1).pdf 133 kB · 4 Nedlastninger

Står nokså tydelig i skrivet fra de at det er egen pris for vindu og balkong dør, og monteringen koster 29375,-

Kunne ha skrevet det bedre i kontrakten, samt lagt inn prisen for vinduene også i skrivet for å gjøre ting enda klarere.

Det eneste du bør klagepå, og få avslag på er utført jobb. Spesielt at de har dekket lufteventilene med list. Det vil bare skape råte over tid, og jeg regner med at leiligheten er av gammel type som gjør at ventilene over vinduene skal være åpne for ventilasjon i leiligheten.

Vinduer og dørere er det veldig lang leveringstid på om dagen, så regner med at det er grunnen til den 4 måneder lange døren.

Min mor fikk byttet 3 store vinduer og en balkongdør, større vinduer enn dine, med plettfri utført jobb i 2019. Mener det kom på ett sted mellom 70-80 tusen mener jeg å huske. Så dine er nok litt dyre i forhold til kvalitet på arbeidet, enn ikke hvis det hadde vært utført fint.

Gamle hus/leiligheter så vil ikke alt bli helt perfekt, ser ut som veggene er nokså ujevne, men de burte nok ha fuget for å få det litt penere.

 

 

 

Lenke til kommentar
FuzzyLogic skrev (7 minutter siden):

35500 kr, og det tilbudet ble formulert som følger:

Hei

Vinduer og dør av type Natre med 2 lags glass og ventil. Vindu soverom er topphengslet og kan snus rundt. Jobb ferdig med omramming utvendig og utforminger og lister innvendig 35500kr inkl mva
Kjører bort gammel vinduer og avfall.

Her også fikk jeg inntrykk av at vinduer var inkludert.

På den så kunne du klaget hvis de krevde vinduene betalt ved siden av.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 minutter siden):

Står nokså tydelig i skrivet fra de at det er egen pris for vindu og balkong dør, og monteringen koster 29375,-

Egen pris, som TS har betalt, og de resterende utgør totalsummen som inkluderer montering.
Ganske vanlig at en får rabbatert montering når en handler deler fra de som setter de inn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Egen pris, som TS har betalt, og de resterende utgør totalsummen som inkluderer montering.
Ganske vanlig at en får rabbatert montering når en handler deler fra de som setter de inn. 

Les det som er skrevet en gang til:

Da har jeg et tilbud klart til deg. I vedlegge finner du egen pris for vinduene og balkong døren. Det er blitt satt opp et alternativ balkongdør med sikkerhets glass. Dette er valgfritt men anbefalt.

Monterings prisen: 29 375 ink mva

Klart og tydelig at 29375,- er for montering, hvor de har satt inn under hva den prisen inneholder.

De kunne helt klart ha skrevet inn summen for vinduene, og summert til alt sammen, men ikke alle gidder å bruke tiden sin på slikt dessverre, men har sett folk levere langt dårligere skrevne tilbud enn det der. Har selv funnet flere anbud fordi jeg skriver gode nok tilbud i forhold til konkurrentene.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (23 minutter siden):

Les det som er skrevet en gang til:

Da har jeg et tilbud klart til deg. I vedlegge finner du egen pris for vinduene og balkong døren. Det er blitt satt opp et alternativ balkongdør med sikkerhets glass. Dette er valgfritt men anbefalt.

Monterings prisen: 29 375 ink mva

Klart og tydelig at 29375,- er for montering, hvor de har satt inn under hva den prisen inneholder.

De kunne helt klart ha skrevet inn summen for vinduene, og summert til alt sammen, men ikke alle gidder å bruke tiden sin på slikt dessverre, men har sett folk levere langt dårligere skrevne tilbud enn det der. Har selv funnet flere anbud fordi jeg skriver gode nok tilbud i forhold til konkurrentene.

 

 

Når de skriver "vi leverer alt av materialer" under 'monterings prisen', så tolker jeg det dithen at ALT av materialer, inkl vinduer, er en del av monteringsprisen. Selv om disse har en 'egen pris'.

Når jeg så får en kontrakt hvor det står "29 375 kr for ALT" og "Totalsum 29 375 kr" så tolker jeg det hvert fall som om vinduene er en del av totalprisen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FuzzyLogic skrev (19 minutter siden):

Når de skriver "vi leverer alt av materialer" under 'monterings prisen', så tolker jeg det dithen at ALT av materialer, inkl vinduer, er en del av monteringsprisen. Selv om disse har en 'egen pris'.

Når jeg så får en kontrakt hvor det står "29 375 kr for ALT" og "Totalsum 29 375 kr" så tolker jeg det hvert fall som om vinduene er en del av totalprisen.

Det står følgende under prisen i tilbudet

Vi leverer alt av materialer som isloasjon lister og foringer til denne jobben.

De kunne ha skrevet tydeligere i kontrakten, men de henviser til tilbudet, hvor det står nokså greit, selv om det kunne stått bedre.

Du kan krangle med de, men håpet ditt på å få ting billigere er at du får avslag for dårlig utført jobb.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med @AndersT2. Det er tydelig gitt en pris på vindu og dør, og en pris på montering av disse - hvor materiell til montering er inkludert.

Spørsmålet om prisen er høy på montering kommer ann på veldig mye. Plassering, høyde over bakken, behov for utstyr etc varierer jo veldig. Og det er vanskelig å vurdere det her. Men tilbudet er gitt todelt, en for jobben og en for vindu og dør. Og det er da dette en har akseptert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Du kan krangle med de, men håpet ditt på å få ting billigere er at du får avslag for dårlig utført jobb.

Den profesjonelle part som i tillegg har utarbeida avtalen vil ha bevisbyrden ovanfor ein forbrukar. 

Det avgjerande spørsmålet er korleis ein alminnelig fornuftig person vil forstå avtalen. Her er avtalen formulert på ein slik måte at det på ingen måte er urimeleg å forstå "totalpris 29375 kr ink mva for alt" som ein totalpris som inkluderer alt. At det står ein eigen og lavare pris for vindauga på linja under kan like gjerne forståast som informasjon om kor mykje materialkostnadane utgjer av totalprisen. Det som står med reine ord vil vege tyngre enn kva kunden kunne ha funnet ut ved å kryssreferere avtalen opp mot vedlegg. 

Det er etter min mening heller ikkje rimeleg at kunden skal stille oppfølgingsspørsmål på kvart einaste punkt i ein avtale som er meint å gjenspeile den avtalen som begge partar trudde dei hadde felles munnleg forståing av.

Den store tabba til håndtverkaren var nok å prøve å ordlegge seg langt meir profesjonelt enn det håndtverkaren hadde grunnlag for. Det var heilt unødvendig å skrive "totalpris" foran begge summane, og han burde utvilsomt droppa å skrive "for alt". Hadde det i avtalen stått: montering kr 29750, og materialer kr 23 658,13. Ja då hadde det også vært meir rimeleg å anta at dei to summane skulle leggast saman for å få totalprisen. 

 

Så er der sjølvsagt også mogleg at kunden skulle ha reagert på punkt 9 særlige bestemmelser der det står "Vinduene og balkong døra betaler ved bestilling i sin helhet" (sic). Det er mogleg at det her manglar eit viktig ord "... betalar kunden ved bestilling...". Men sjølv med den forståinga så er det ingenting som tilseier at kunden skal betale dette i tillegg. Det kan like gjerne forståast som at kunden skal forhåndsbetale materialkostnadane ved bestilling og restbeløpet av totalprisen etter at jobben er utført. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
nomore skrev (1 time siden):

Enig med @AndersT2. Det er tydelig gitt en pris på vindu og dør, og en pris på montering av disse - hvor materiell til montering er inkludert.

Dette var ikke tydelig for meg i det hele tatt.

Når de skrev "vi leverer alt av materiell" under 'monterings prisen' til 29 375 kr, da gikk jeg utifra at 'monterings prisen' faktisk inkluderte alt av materiell. Hvordan skal jeg vite at det kun dreier seg om "materiell til montering?" Jeg har ikke peiling på hva man trenger til å montere vinduer.

Når de skrev "egen pris" for vinduer ble dette forstått av meg kun som informasjon om hvor mye vinduene kostet, og hvor mye av totalprisen dette utgjorde, nettopp slik The Avatar skriver over.

Og når de attpåtil skrev "totalpris inklusive alt 29 375 kr" i selve kontrakten, og ikke nevner et fnugg om "monterings pris" her, så går jeg hvert fall utifra at totalprisen er 29 375kr for alt.

Er dette urimelig av meg?

Endret av FuzzyLogic
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Noen flere bilder. Vet ærlig talt ikke hva slags håndtverkere jeg har ansatt her.

Utsiden (2 nederste bildene) ser grei ut for mitt utrente øye, men jeg aner ikke hvordan utsiden egentlig skal se ut. Fullt mulig at det er gjort feil her også

 

 

IMG_23781.jpg

IMG_23741.jpg

IMG_24111.jpg

IMG_24131.jpg

IMG_24101.jpg

IMG_23801.jpg

IMG_23811.jpg

Endret av FuzzyLogic
Lenke til kommentar
FuzzyLogic skrev (13 timer siden):

 

Noen flere bilder. Vet ærlig talt ikke hva slags håndtverkere jeg har ansatt her.

Utsiden (2 nederste bildene) ser grei ut for mitt utrente øye, men jeg aner ikke hvordan utsiden egentlig skal se ut. Fullt mulig at det er gjort feil her også

 

IMG_23801.jpg

IMG_23811.jpg

Det ser ut til å mangle vannbord over vinduene, slik at det vil kunne trekke vann inn. Mulig det ikke normalt er mulig på grunn av overbygg, men skal være der uansett etter det jeg kjenner til. Det er mer enn grunn nok til å holde igjen resten av begge summene frem til det er utbedret, hvis de nekter så skal du ha din fulle rett til å få det utbedret på dems regning, og dermed bruke de resterende pengene til det.

https://www.monter.no/contentassets/6a4ed1f587d74e1bba659a948f8bee5a/tjenester/steg-for-steg-guider/pdf-er-vindu/vindu_del-3.pdf

Klag til firmaet først, de har all rett til å kunne utbedre egne feil. De har rett til å nekte å godta erstattning hvis de ikke selv har fått mulighet til å utbedre feilene. Nekter de så kan du spørre andre firmaer om pris på utbedring, og gå til forbrukerrådet eller ombudet og få medhold i at de skal dekke det.

Husk å legg inn dårlig omtale av firmaet på Mitt Anbud, de vil nok også klage på at du har gjort det.

FrihetensRegn skrev (9 timer siden):

Er det ikke gratis/veldig billig å få en profesjonell håndverker på befaring? Da kan han si noe om kvaliteten på arbeidet og foreslå forbedringer. Da kan du dokumentere de eventuelle mangler som kan bli nyttig i en klage på arbeidet.

Er som regel gratis befaring når det er en jobb de kan få, men ikke bare for å sjekke at en annen har utført riktig arbeid. Hvorfor skal noen gjøre det gratis? Håndverkere skal leve i ett dyrt samfunn de også. Eneste her er å få noen til å prise oppretting som nevnt over, men vær da klar på hva det dreier seg om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...