Gå til innhold

Åtte av ti nye personbiler er nullutslippsbiler


Anbefalte innlegg

Frank Olsen skrev (4 minutter siden):

Hvorvidt el-biler er grønnere strides "de lærde" fremdeles om.
Det kommer selvsagt an på hvor strømmen de lades med kommer fra men man skal kjøre ganske mange km før man når break even:
Analysis: When do electric vehicles become cleaner than gasoline cars? | Reuters

Elbiler er grønnere uten tvil, men det er ikke et bærekraftig alternativ det heller. Man ser jo tydelig i denne tråden at det allerede har blitt en oss/dem holdning rundt dette.

Du er tar ikke et valg for miljøet om du kjører fossilt og det gjelder for elbiler også - selv om det er et bedre alternativ. Det er bedre å ødelegge litt enn mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Frank Olsen skrev (6 minutter siden):

Hvorvidt el-biler er grønnere strides "de lærde" fremdeles om.
Det kommer selvsagt an på hvor strømmen de lades med kommer fra men man skal kjøre ganske mange km før man når break even:
Analysis: When do electric vehicles become cleaner than gasoline cars? | Reuters

Green NCAP sine tall viser at det ikke er så veldig stor forskjell i et livsløpsperspektiv, spesielt ikke om man sammenligner elektrisk med ladehybrid.

Og tallene til Green NCAP virker litt overdrevne. For eksempel så regner de et gjennomsnittsforbruk på en Mitsubishi Outlander PHEV til hele 0,73 l/mil. Det er mange her i Norge som har en sånn en. Noen som kan fortelle hva de har i gjennomsnittsforbruk?

 

https://www.motor.no/elbil/green-ncap-regnet-feil-elbilene-enda-mer-miljovennlige-ifolge-nye-tall/228157

https://www.greenncap.com/european-lca-results/

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Nei de lærde strides ikke om dette, men det finnes noen få rapporter slik som du linker til. Men det er veldig få ift de positive.

Jeg finner omtrent 10 ganger så mange artikler som er enige med meg enn dem som er enige med deg.

Kom gjerne med det du mener er fakta 🙂

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor det snakkes kun om elbiler når det gjelder skitten strøm. Den samme strømmen brukes også til panelovner og kjøleskap og klokkeradioer.

Skal man gjøre noe med skitten strøm så er det kraftverkene som må tas. Så får de legge avgiftene på strømprisen.

Det samme gjelder bilproduksjonen - har produksjonen utslipp så må fabrikken tas og avgiften legges på bilens produksjonspris.

CBMA

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Diskusjon om elbil og drivstoffbil tar ofte litt av. Vi har en veldig spesiell og polarisert politikk på dette i Norge. 

Først: Lokal forurensning går ned, det er det ikke tvil om.

At det negative klimaavtrykket er større på elbiler nå enn før, ja! Grunnet tre ganger så store batteripakker enn før. 

Bør man stresse alle med å bytte ut alle nyere drivstoffbiler uansett om den brukes mye eller lite? Her strides det mye. - Men fokuset er kun lokal forurensning og ikke noe fokus på utslipp under produksjon. Utslipp for produksjon av varen driter vi bokstavlig talt i. 

Må vi fortsatt ha så sterke elbilfordeler? Tja, er det så stort offer å kjøre elbil, at ingen i dag ville kjøpt dem uten alle store rabatter (vei, parkering, bom osv)?? Her er vel elbileiere selvmotsigende. "Jeg elsker min elbil, men ville fa#n aldri kjøpt den uten alle politiske fordeler". 

Nå er jo strøm også et mer reelt tema enn noen gang at strømnettet er i en mulig krise for vinteren.

Skal drivstoffbiler alene betale alt for vei og kollektivutbygging?

At elbil er best med tanke på lokal forurensning i Norge, ja.

Bør vi være fornøyd med utviklingen av elbiler i Norge, ja. 

Bør man straffe nyere drivstoffbiler til å bli byttet ut snarest mulig, her er striden i Norge... 

De færreste har nok kjøpt elbil med tanke på miljø, det har vært at det er 10.000 vis av kroner å spare årlig i fordeler i våre større byer (utenom drivstoffpris). At vi har trengt alle fordelene for å få utskifting av bilpark ingen i verden er i nærheten av? -Ja. Men nå er bilene bra nok til å stå på egne ben, uten voldsom støtte. 

Noen her viser til oss/dem holdning. Det handler ikke lengre om miljø. Blant annet at storbyer har økning i bilbruk og nedgang i kollektiv. Bl.a. på grunn av gratis eller meget billig parkering. Folk tar heller bil til byen, en å ta kollektivt. Så byene tettes like mye med biler, men noe renere luft. 

Det er i det hele et stort hav av ulike sider med vår bilpolitikk, som bidrar til rare debatter her og øvrig.

Uansett så er debatten i Norge kun lagt opp til utslipp her og ikke utslipp for produksjon av varen (bilen).

Vi har egentlig nok tråder her i forumet på dette. Det blir bare gjentakende debatt. 

Jeg ønsker mer nøyanser velkommen i det offentlige rom. Det males enten kun helt hvitt eller helsvart i politikk om biler.

Å bytte til helt ny bil hvert 2. eller 3. år påvirker uansett det totale klimaregnskap dårlig, uansett biltype. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (39 minutter siden):

Diskusjon om elbil og drivstoffbil tar ofte litt av. Vi har desverre en veldig spesiell politikk på dette i Norge. 

Først: Lokal forurensning går ned, det er det ikke tvil om.

At det negative klimaavtrykket er større på elbiler nå enn før, ja. Grunnet tre ganger så store batteripakker. 

Bør man stresse alle med å bytte ut alle nyere drivstoffbiler uansett om den brukes mye eller lite? Her strides det mye. - Men fokuset er kun lokal forurensning og ikke noe fokus på utslipp under produksjon. Utslipp for produksjon av varen driter vi bokstavlig talt i. 

Må vi fortsatt ha så sterke elbilfordeler? Tja, er det så stort offer å kjøre elbil, at ingen i dag ville kjøpt dem uten alle store rabatter (vei, parkering, bom osv)?? Her er vel elbileiere selvmotsigende. "Jeg elsker min elbil, men ville fa#n aldri kjøpt den uten alle politiske fordeler". 

Nå er jo strøm også et mer reelt tema enn noen gang at strømnettet er i en mulig krise for vinteren.

Skal drivstoffbiler alene betale alt for vei og kollektivutbygging?

At elbil er best med tanke på lokal forurensning i Norge, ja.

Bør vi være fornøyd med utviklingen av elbiler i Norge, ja. 

Bør man straffe nyere drivstoffbiler til å bli byttet ut snarest mulig, her er striden i Norge... 

De færreste har nok kjøpt elbil med tanke på miljø, det har vært at det er 10.000 vis av kroner å spare årlig i fordeler (uten drivstoffpris). At vi har trengt alle fordelene for å få utskifting av bilpark ingen i verden er i nærheten av? -Ja. Men nå er vil bilene bra nok til å stå mer på egne ben uten voldsom støtte. 

Noen her viser til oss/dem holdning. Det handler ikke lengre om miljø. Blant annet at storbyer har økning i bilbruk og nedgang i kollektiv. Bl.a. på grunn av gratis eller meget billig parkering. Folk tar heller bil til byen, en å ta kollektivt. Så byene tettes like mye med biler, men noe renere luft. 

Det er i det hele et stort hav av ulike sider med vår bilpolitikk, som bidrar til rare debatter her og øvrig. 

Det blir alltid stor støy, fordi folk sitter på hver sin kant med et sett "fakta" som man ikke vil gi slipp på, fordi man har lest ett eller annet, og kanskje og ekstrapolert ut fra det.

F.eks. kommer du selv med en faktafeil.

plankeby skrev (39 minutter siden):

At det negative klimaavtrykket er større på elbiler nå enn før, ja. Grunnet tre ganger så store batteripakker.

Det er klart det er større klimaavtrykk på et større batteri, dersom begge er produsert under tilsvarende forhold, med samme kjemi og med samme produksjonsmetoder.

Men, når man sammenligner tidligere elbiler med små batterier, så viser det seg at de små batteriene som ble produsert tidligere, var mer forurensende og har større klimaavtrykk, enn langt større, men moderne batterier.

Mesteparten av dette kommer av at man før bygde batterier på små, ineffektive fabrikker, mot langt større og mer effektive fabrikker nå.

Ihvertfall om man skal tro det Auke Hoekstra sier her:

https://elbil.no/ren-knock-out-for-elbilen/

Se fra 4:50 og også 10:10ut i denne videoen:

 

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke hvorfor det snakkes kun om elbiler når det gjelder skitten strøm. Den samme strømmen brukes også til panelovner og kjøleskap og klokkeradioer.

Skal man gjøre noe med skitten strøm så er det kraftverkene som må tas. Så får de legge avgiftene på strømprisen.

Det samme gjelder bilproduksjonen - har produksjonen utslipp så må fabrikken tas og avgiften legges på bilens produksjonspris.

CBMA

Helt enig. Hvorfor kan en bilprodusent klare 90% resirkulering av materialer i bilene sine - i 1990, når flesteparten ikke er på det nivået idag en gang. Det er ganske store forskjeller fra den klare 1. plassen som BMW har hatt i mange år til de andre. Det har ikke vært penger i det så de fleste bilprodusenter har gjort det de må. Fremgangen innenfor plastkompositter har vært banebrytende.

 

Skulle ønske det ble stilt hardere krav til produksjon, det være seg strøm eller biler.

 

Lenke til kommentar
trikola skrev (2 timer siden):

Jeg forstår ikke hvorfor det snakkes kun om elbiler når det gjelder skitten strøm. Den samme strømmen brukes også til panelovner og kjøleskap og klokkeradioer.

Skal man gjøre noe med skitten strøm så er det kraftverkene som må tas. Så får de legge avgiftene på strømprisen.

Det samme gjelder bilproduksjonen - har produksjonen utslipp så må fabrikken tas og avgiften legges på bilens produksjonspris.

CBMA

Man har dårlig med alternativer når det gjelder panelovner, kjøleskap og klokkeradioer.
Biler derimot kan kjøres på bensin, diesel og gass, og også hydrogen selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Kan og være at flere "investerer" i morrobil/søndagsturbil a la Ferrari, Lamborghini, Ford Mustang (bensinutgaven/veteranbilutgaven) og tilsvarende, og disse kjøres korte turer. Dette selvsagt i tillegg til det @Hanhijnn skrev over.

Jeg har aldri sett så mange "entusiastbiler" blant vanlige folk før. Folk sparer penger på elbiler, og kjøper seg Corvetter, Porscher, Ferrarier etc, pluss at snart alle over 50 år har egen bobil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Jeg har aldri sett så mange "entusiastbiler" blant vanlige folk før. Folk sparer penger på elbiler, og kjøper seg Corvetter, Porscher, Ferrarier etc, pluss at snart alle over 50 år har egen bobil.

Det er vel og bekreftet av statistikk, og skildringer fra biljournalister, som i denne mimreartikkelen:

https://www.tv2.no/broom/14633650/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Men, når man sammenligner tidligere elbiler med små batterier, så viser det seg at de små batteriene som ble produsert tidligere, var mer forurensende og har større klimaavtrykk, enn langt større, men moderne batterier.

Mesteparten av dette kommer av at man før bygde batterier på små, ineffektive fabrikker, mot langt større og mer effektive fabrikker nå.

Ihvertfall om man skal tro det Auke Hoekstra sier her:

https://elbil.no/ren-knock-out-for-elbilen/

Se fra 4:50 og også 10:10ut i denne videoen:

 

Aftenposten Innsikt sitt magasin hadde i sommer en artikkel over flere sider om dette tema. Der ble det vist til at frykten for rekkevidde angst og dermed en tredobling av antall batterier i biler nå, ga større negativt klimaavtrykk.

Jeg har ingen fasit, Elbilforeningen er som mange særinteresseforeninger litt inhabile.

At produksjonen totalt er renere nå en før, for samme kvantum produserte batterier håper jeg virkelig.

Mye rare motpoler om biler.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (20 timer siden):

Aftenposten Innsikt sitt magasin hadde i sommer en artikkel over flere sider om dette tema. Der ble det vist til at frykten for rekkevidde angst og dermed en tredobling av antall batterier i biler nå, ga større negativt klimaavtrykk.

Jeg har ingen fasit, Elbilforeningen er som mange særinteresseforeninger litt inhabile.

At produksjonen totalt er renere nå en før, for samme kvantum produserte batterier håper jeg virkelig.

Mye rare motpoler om biler.

Man kan ikke si at en elbil er miljøvennlig, for det skiller så ekstremt på hva de forskjellige produsentene gjør for miljøet. Man kan si det er mer miljøvennlig enn fossil i de aller fleste tilfeller, uansett hvordan den fossile bilen er bygget.

Det er så nær en fasit vi kommer idag uten å involvere følelser rundt tema. 

Man kan velge imellom en elbil laget på den mest miljøvennlige måten, over 95% resirkulerte materialer, 30-50% fra egen returordning fra verdens mest miljøvennlige bilprodusent.

Eller en bil bygget uten særlige utslippskrav, helst bygget i Kina hvor slike forbrytelser tydeligvis er lettere å gjennomføre. Flere kjente produsenter har drevet miljøkriminalitet der nede, kjente bilprodusenter.

 

 

Endret av DrAlban3000
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (7 timer siden):

Man kan ikke si at en elbil er miljøvennlig, for det skiller så ekstremt på hva de forskjellige produsentene gjør for miljøet. Man kan si det er mer miljøvennlig enn fossil i de aller fleste tilfeller, uansett hvordan den fossile bilen er bygget.

Det er så nær en fasit vi kommer idag uten å involvere følelser rundt tema. 

Man kan velge imellom en elbil laget på den mest miljøvennlige måten, over 95% resirkulerte materialer, 30-50% fra egen returordning fra verdens mest miljøvennlige bilprodusent.

Eller en bil bygget uten særlige utslippskrav, helst bygget i Kina hvor slike forbrytelser tydeligvis er lettere å gjennomføre. Flere kjente produsenter har drevet miljøkriminalitet der nede, kjente bilprodusenter. 

Tipper 90% av bilkjøpere gir blanke f.. i produksjonen. Det er jo nettopp biler fra land uten fokus på miljø som nå selger mer biler. Folk flest tenker kroner ikke miljø.

Det Kina er blitt bra på nå er trygge biler, før var det ikke lov å importere enkelte biler fra Kina, da dem var livsfarlige ved en krasj. 

Lenke til kommentar

Det sies at handelen med Kina har kjølnet merkbart i forbindelse med Putins krig, ettersom de ikke tar klart parti med NATO. De færreste bilkjøpere lar det alene styre bilkjøpet, men jeg tror mange ofrer det en tanke og har det som et mer eller mindre minus på lista over argumenter for og mot bilene de velger mellom.

Lenke til kommentar

Eg prøvekjørte BYD før krigen, og var skeptisk til kinesisk bil i utgangspunktet, men i dag ville eg aldri vurdert det og er langt meir kritisk til at eg kjøper. Ikkje kun pga. krigen, men fleire saker dei seinare åra har ført til nye tankar. Innlegg på dette forumet har òg vore ein viktig bidragsytar.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...