Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Farlig å bo i hus med yttervegg av eternitt?


Anbefalte innlegg

Jeg ser at det fortsatt finnes boliger med eternittplater i yttervegg. Hvor trygt er det egentlig å bo i disse husene?

På det ene huset jeg har lest salgsoppgaven på så ser det ut til at det bare er to av fire vegger igjen med eternitt, resten av bekledningen er byttet ut med liggende trepanel. Huset er fra 1947 og det er ikke nevnt eternitt innvendig. Akkurat dette huset har blitt brukt som fritidsbolig, men jeg har også sett et annet et som ser ut til å ha vært fast bolig til dags dato, der var alle fire veggene fortsatt av eternitt.

Kan asbeststøv samle seg opp i bygget på et vis over årene? I ventaliasjonsystemer eller på loftet f.eks?

Når jeg leser på nett om eternitt så forbinder de kreftutviklingen mest med rivning og håndtering, men jeg kjenner det snører seg litt i brystet av tanken på å bo innenfor den typen vegger likevel. Ser liksom for meg at det suser støv igjennom huset på vindblåste dager..!

Noen tanker?

 

Endret av Tumeric
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg er ingen ekspert, men eg vil tru at så lenge ein lar eternitten vere i ro er det ingen fare. Problemet oppstår når det skal rivast/pussast opp, og asbeststøv blir virvla opp i lufta.

Eldre hus er heller ikkje så tette som nye hus som skal tilfredsstille dagens klimakrav osv., og vil vere meir trekkfulle men til gjengjeld ha betre inneklima. Men dette er som sagt synsing frå mi side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (36 minutter siden):

Eg er ingen ekspert, men eg vil tru at så lenge ein lar eternitten vere i ro er det ingen fare. Problemet oppstår når det skal rivast/pussast opp, og asbeststøv blir virvla opp i lufta.

Eldre hus er heller ikkje så tette som nye hus som skal tilfredsstille dagens klimakrav osv., og vil vere meir trekkfulle men til gjengjeld ha betre inneklima. Men dette er som sagt synsing frå mi side.

Takk for svar i natten. Dette med at de er trekkfulle er kanskje det som bekymrer meg, at det over år med vær og vind slites i platene på utsiden, og at støvet bæres av vind innover i huset? Jeg har så lite peiling på dette! Men, er litt interessert i dette ene huset, så får lyst til å dra å se på det.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Tumeric said:

Ser liksom for meg at det suser støv igjennom huset på vindblåste dager..!

Den offisielle forklaringen er jo at så lenge man lar etternitten stå der utenat man rører den så er man sikker.

På den annen side, Etternitt vil jo over tid brytes ned og forvitre og brytes ned over tid, selv om det går langsomt, og hvor blir det da av det materialet som brytes ned?

Det er vel ikke helt av veien å tenke litt selv også.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (8 timer siden):

Den offisielle forklaringen er jo at så lenge man lar etternitten stå der utenat man rører den så er man sikker.

På den annen side, Etternitt vil jo over tid brytes ned og forvitre og brytes ned over tid, selv om det går langsomt, og hvor blir det da av det materialet som brytes ned?

Det er vel ikke helt av veien å tenke litt selv også.

Ja, du nevner jo akkurat de punktene jeg har tenkt over.

Lurte kanskje mer på om noen satt med egenhånds erfaringer, som noen som har bodd i slike hus/hatt et som fritidsbolig/kjent til noen har. Eller om det var noen tømrere/byggmestere her? (Ønsketekning: en statistikk fra SSB for langtidsvirkninger, hvor mange av de som har bodd i slike hus har endt opp med lungeasbestose og/eller lungekreft)

Sexylubb1 skrev (11 timer siden):

Jeg har sett en del etter nytt hus og har kommet over samme problem. Det jeg fant ut er at visstnok, om man behandler de som de skal med rett type maling/hva det nå er en har på de så er det uproblematisk. Men de må ikke bli fuktige. 

Du kan jo og bytte de ut med vanlig kledning. 

Ja, det er nok smart å holde overbehandling ved like -det huset jeg har sett på dog, ligger nær sjøen, så fukt er det nok endel av! Ser at huset har tålt litt vær og vind, men det er lite feil og mangler nevnt i salgsoppgaven.

Har sett på det med å bytte ut kledning, definitivt en mulighet, har søkt litt her på diskusjon/bygg og bevar ++ og fant ut at det kan koste mellom 80-150.000,- alt avhengig.

Du får ha lykke til med husjakt du også! :)

 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Tumeric said:

Lurte kanskje mer på om noen satt med egenhånds erfaringer, som noen som har bodd i slike hus/hatt et som fritidsbolig/kjent til noen har.

Det har jeg ikke. Det som jeg der i mot fant det var en oversikt over hvor mange det er som dør som følge av den type sykdommer som følger av kontakt med asbest totalt sett. Selv om asbest har vært forbudt å bruke i ganske mange år, så skal det fortsatt være nesten dobbelt så mange som dør av asbest eksponering pr år, i forhold til de som dør i trafikken. Fant ikke noe info på hvorfor dette skjer, om det bare gjelder "gamlinger som har jobbet med asbest tidligere", eller hva som skjer.

https://kreftforeningen.no/content/uploads/2022/05/Spørsmål-og-svar-om-asbest-og-kreft.pdf

Endret av arne22
Lenke til kommentar
18 hours ago, arne22 said:

Det er vel ikke helt av veien å tenke litt selv også.

Hm, jeg tenker at når det kommer til ting som er potensielt helseskadelig slik som eternitt (kan vel si at det hører til i samme bøtta som hjemmesnekret el-anlegg) så må det være opp til fagfolk å ta en risikovurdering basert på stedlig befaring.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (19 timer siden):

På den annen side, Etternitt vil jo over tid brytes ned og forvitre og brytes ned over tid, selv om det går langsomt, og hvor blir det da av det materialet som brytes ned?

Det er jo derfor man behandler overflaten og beskytter den mot vær og vind. På samme måte som det meste av kledning. Det vanligste er malt eller beiset panel. 

Lenke til kommentar
^fmj skrev (1 time siden):

Det er også greit å være klar over at "vidundermiddelet" asbest ble brukt i en lang rekke produkter og til ulike formål, er huset bygd før 1985 er det greit å være obs.

Hvor kan det finnes asbest?

Det er også flere tusen kilometer med vannrør i Norge som inneholder asbest som det drikkes fra hver eneste dag.

Ein får vel neppe lungekreft av å drikke, men derimot ved å puste støvet inn slik at det hamnar i lungene.

Eg meiner elles å ha høyrt for mange år sidan at dersom nokon røyker i tillegg til å puste inn asbeststøv vil risikoen for lungekreft auke tilsvarande produktet av risikoen kvar for seg. Dersom risikoen ved røyking er 5 gonger så stor og risikoen ved jamnleg eksponering for asbeststøv også er 5 gonger blir den samla risikoen 25 gonger så stor som dersom ein verken røykjer eller pustar inn asbest. Folk som røykjer bør altså vere ekstra påpasselege.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...