Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Når er rusten på kanaler "ille"? Skal kjøpe litt dyrere bil enn jeg pleier.


Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en ny bruktbil som jeg tenker å legge litt mer penger i enn det jeg har pleid. Til vanlig har jeg ikke brydd meg så veldig mye om å sjekke nøye alle detaljer, da jeg har kjøpt billige bruktbiler under 20k som bare skal vare frem til neste EU-kontroll og skrotes. Har tenkt at er den nylig godkjent så er det begrenset hvor mye som kan gå galt ila. 2 år.

Men jeg tenkte nå å kjøpe en litt dyrere bil enn jeg pleier, og tenker at det da er viktigere å sjekke at ting er på stell, da jeg håper at den vil gå gjennom ihvertfall en ny EU kontroll uten katastrofale kostnader. Jeg vet at erfaring at det i hovedsak er rust i kanalene som pleier å sette dødsstøtet i en gammel bil på EU-kontroll, da dette ofte er veldig dyrt å fikse, og krever at en autorisert sveiser fikser det. Ellers er det vel motorhavari pga. registerreim eller toppakning som også kan gi katastrofale kostnader. Andre typer feil pleier vel i hovedsak å være slitasjedeler eller småplukk som ikke koster all verden å fikse, og forhåpentligvis er billigere å fikse enn å kjøpe ny bil igjen.

 

Men jeg har alltid vært i tvil om hvor mye rust i kanalene som egentlig er "ille" og hva som er normalt. Det er jo ofte en del overflaterust som ikke nødvendigvis svekker kanalene, men det er jo et påbegynnende problem. Jeg lurer også på om de bryr seg om kosmetisk rust nederst på dører, i hjulbuer, midt på store overflater pga. steinsprut og slike ting, eller om det kun er rust på selve kanalene og andre bærende deler på bilen.

Har lagt ved  et bilde fra en bil som er interessant. Litt rust er det, men ingenting som (for meg) ser ut til å svekke kanalene noe vesentlig. Hvordan ville en mekaniker reagert på dette, og hvor fort vil den rusten som er der, videreutvikle seg og spise gjennom kanalene?

image.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...