Gå til innhold

Usikker hvilken Sertifisering sti jeg skal gå for som beginner i jobbverden


Anbefalte innlegg

Så jeg har nylig klart å oppnådd MTA 98-365 og 367 sertifisering. Det er et firma veldig nærme der jeg bor som har et stort fokus på cloud, hovedsaklig Azure og M365, kanskje AWS. og denne bedriften legger ut en ny annonse sann ca. 3-6 måned for nye ansatte.

jeg har veldig lyst å jobbe som administrator, ikke programmering eller API,AI i azure.

Jeg har planer om å begynne å sertifisere meg innen cloud etter sommeren og til neste sommer. Problemet er at jeg ikke har peil på hva slags sertifiseringer som hjelper meg å komme i jobb og som hjelper meg å bli valgt ut.

Jeg trenger hjelp til 2 cloud certification paths, MS Azure og M365. jeg 
Jeg tenker på å ta 2 sertifiseringer hver, altså azure og M365, muligens 3. Så trenger også forskjellige best 2 steg og 3 steg seritifsering paths til azure og m365. Tenker 6 cloud sertifiseringer er litt væl mye når, men muligens jeg tar 3 av azure og 2 av M365.

Jeg har tittet på AZ-900 som er beginner, men etter dette er jeg usikker. Jeg har lastet ned Azure certification path pdfen og ser det er delt opp i fundamentals, speciality og role-based.

Er role-based cloud sertifiseringer man bør gå til etter man har klart fundamentals?

Her er min muligens sti jeg tenker på i Azure : AZ-900-->AZ-104/AZ-500 og så AZ-800+AZ-801

Her er min muligens sti i M365: MS-900-->MD100+MD-101 og muligens MS-500

Er AZ-700 også veldig bra alternativ?

disse 2 stiene ovenfor er noe jeg trur kan hjelpe meg mye, men er usikker og derfor trenger hjelp før jeg setter en sertifiseringsplan.
Bør jeg begynne med M365? eller Azure? Bør jeg prøve å få begge fundamentals først som i azure og M365?

Jeg er veldig interessert i on premise sertifseringer, fikk ikke sertifsert meg innen MCSA server 2016 så jeg har stor lyst å gå etter az800 da dette er hybrid sertifsering. Jeg kommer nok til å gjøre mer research på disse jeg har nevnt. Men trenger derfor en god del tips fra cloud eksperter om hva jeg burde gå for og hvor stort hopp det er fra fundamentals til Role-based i vanskelighetsgrad.

Men er veldig spent på hva slags sertifiseringer man må/bør ha for å komme inn i cloud markedet som gjør at jeg blir ettertraktet med gode muligheter.

 

Tusen takk til de som bestemmer seg for å hjelpe meg, jeg setter veldig stor pris hjelpen da jeg er usikker på hva i Azure som blir driftet når det eneste som står i jobbannonsene er Azure

Endret av zlpw0ker
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
neglesprett skrev (1 time siden):

Beste er om du kan få noe praksis med devops i et utviklingmiljø, evnt ta sertifiseringer innenfor Kubernetes om det finnes. Cloud native er litt sånn forrige tiår-ish allerede. 

takk for svar, men er ikke interessert i devops/utviklingsmiljø.

Muligens jeg kommer til holde på kubernetes en eller annen gang, men ikke nå. Har heller ikke satt meg inn i kubernetes enda. Spiller ingen rolle om cloud er forrige tiår når det er majoriteten av jobber som søker etter cloud nærheten av der jeg bor eller når jeg ser stadig søker stillinger som har med cloud i Oslo.

Har vært borti i annonser som har exchange server i arbeidsoppgavene, til og med server 2012r2.

Lenke til kommentar
neglesprett skrev (På 13.7.2022 den 9.21):

Høres ut som du igrunn har bestemt for et løp videre. lykke til.

ja,sann delvis. Vet ala hvem azure sertifiseringer som kan være av interesse. Men orker ikke å holde på 10-15 cloud sertifiseringer. Er interessert i 4 som gjør at jeg får en stor sjans å lande de jobbene som er ment for junior.

og takk for det.

Endret av zlpw0ker
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (11 timer siden):

Hva med å kontakte firmaet du ønsker å jobbe for - og spørre hvilke sertifiseringsløp som ville gjort deg attraktiv for dem? Du viser samtidig interesse for firmaet, og skiller deg ut. 

Det er absolutt en mulighet å høre med den bedriften ja,får nesten prøve å få gjort det etterhvert. Så muligens jeg får snakket med IT avdelingen om hva slags sertifiseringer de er ute etter for den stillingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...