Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

eu-kontroll trygt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
stamkunde skrev (12 minutter siden):

eu-kontroll hvor ta den?

Hos alle som tilbyr eu-kontroll.

stamkunde skrev (12 minutter siden):

i merkeverksted?

Ja, gitt at de tilbyr eu-kontroll, noe de fleste gjerne gjør.

stamkunde skrev (12 minutter siden):

og deretter utføre eventuelle reparasjoner i samme verksted?

Enten der, i ett annet verksted eller man kan gjøre det selv. De fleste som driver med verksteder har også eu-kontroll og motsatt, men man bestemmer selv.
Feilene i eu-kontrollen må bare fikses, uavhengig av hvem og hvor dette gjøres, så må bilen på etterkontroll etter at feilene er utbedret for at de skal sjekke reparasjonen.

stamkunde skrev (12 minutter siden):

eller to forskjellige verksteder?

Det varierer, man kan også velge selv. Finnes de som bare har eu-kontroll og de som bare har verksted også.

stamkunde skrev (12 minutter siden):

Hva er naf verksted?

Ett verksted i kjeden NAF. De tilbyr i likhet med de fleste verksteder både verksted og eu-kontroll
Ett "mekonomen verksted" er ett verksted i kjeden som heter mekonomen, osv.
 

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Å ta EU-kontroll hos NAF trenger ikke å være dumt. De reparerer ikke biler og er en ''nøytral'' organisasjon. Et annet frittstående eller merkeverksted kan anbefale deg å bytte deler du nødvendigvis ikke kanskje trenger å bytte for å se tjene på det selv. Har selv erfart dette med et bremserør som et verksted mente jeg måtte bytte i forbindelse med en EU-kontroll. Dro direkte til NAF og fikk heiset bilen opp på bukken og sjekket av en kontrollør/kjenning. Han var overrasket at de anbefalte å bytte dette røret. Men alt varierer så fra verksted til verksted..  Har opplevd mye rart uansett om det er et mekonomenverksted eller et merkeverksted. Noen ganger er man bare uheldig...

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

De fleste verksted er nok ærlige, men et godt etablert merkeverksted er nok jevnt over å anse som tryggere alt i alt. Det betyr ikke at man ikke finner svært mange gode frittstående verksted, bare at det kan være vanskelig å bedømme. 

Det sagt, også merkeverksted gjør feil, så man må skille mellom overlagt juks og feil. Videre er en del av punktene vurderinger av grenseverdier som ikke er direkte målbare, og to mekanikere kan vurdere en ting forskjellig. 

Også videre kan det være ting en mekaniker kjenner til som andre ikke vet om, som kan slå uheldig ut. På min bil er støtdempere klemt sammen med no limgreier, og dette tyter ut litt når det monteres. Resultatet var at mekaniker trodde det var lekkasje på demper. Jeg tok da bilen på merkeverksted fordi jeg mente det var garanti, og de sa da demperen var helt ok, men at de forsto at den andre mekanikeren tok feil. 

Det er også de dårlige tingene du hører mest om, ikke de gode. Men like vel, hør litt rundt med folk i området, hvilke verksteder er de fornøyde med? Og, jo, det kan naturligvis ha en effekt å ta kontrollen ett sted og reparasjonen et annet. Men, det kan også være at verkstedet der du bytter delene ikke tar seg bryet med å kontrollere om ting stemmer eller ikke. 

Kort fortalt. Ingen fasit. 

Lenke til kommentar
Labelle skrev (14 minutter siden):

Å ta EU-kontroll hos NAF trenger ikke å være dumt. De reparerer ikke biler og er en ''nøytral'' organisasjon.

Det er en del NAF-sentere som også reparerer. NAF reparerte bilen min sist gang jeg hadde den på EU-kontroll hos de..
Riktignok har de ikke verksted over alt, men en del av de.

Lenke til kommentar

Selv som medlem av NAF er kontrollen 200 kroner dyrere enn et vanlig verksted. Sist gang tok jeg det bare på det nærmeste her og de selger andre merker enn den bilen jeg leverte men dette har ikke noe å si. Så vidt jeg vet er alle bilverksteder pliktig til å ta imot alle biler men jeg har hørt om verksteder som nekter å kontrollere tesla, dette var visstnok en grunn til at NAF hadde en del biler da de var "spesialist" på dette. Jeg tror ikke tesla egne verksted tar EU kontroll.

Lenke til kommentar

Hvis de er i tvil så er det nok fortsatt en tendens til at de vil sette feil på det, og tilby reparasjon for kunde mot betaling X antall tusen kroner. Hvis man ser over absolutt alt på bilen og ikke gir dem en eneste grunn til å sette feil på noe bør bilen gå gjennom så lenge den er tight og fin i styring, oppheng og lagre, samt rust selvsagt.

Lenke til kommentar
5 hours ago, kremt said:

Selv som medlem av NAF er kontrollen 200 kroner dyrere enn et vanlig verksted. Sist gang tok jeg det bare på det nærmeste her og de selger andre merker enn den bilen jeg leverte men dette har ikke noe å si. Så vidt jeg vet er alle bilverksteder pliktig til å ta imot alle biler men jeg har hørt om verksteder som nekter å kontrollere tesla, dette var visstnok en grunn til at NAF hadde en del biler da de var "spesialist" på dette. Jeg tror ikke tesla egne verksted tar EU kontroll.

Tesla tar EU kontroll på Tesla, men ikke på alle servicesenter.

Ellers er det litt hips om haps med elbiler generelt da det jo krever egen sertifisering å kunne skru på slikt.

Lenke til kommentar

En EU kontroll innebærer ingen skruing. Man sjekker lager, bremser, rør, oppheng, foringer, lekkasjer, styring, lys, dekk, demping, fjæring. Som regel bruker man bremseapparat, lysmaskin og et lite kubein for å sjekke slakke i foringer. Lager og slikt sjekker man med å snurre rundt hjulene når bilen er på bukk.

Lenke til kommentar

Nærmere 20 år siden vil jeg tro. Du har nok en spesiell eller veldig gammel bil hvis du aldri har gjort det. Noen biler er også fritatt, f.eks hvis den er bevaringsverdig eller registrert før en viss dato på 50-60 tallet. Noen få biler kan være registrert som motorredskap og er da fritatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...