Gå til innhold

Statkraft-sjefen frykter at Tyskland ikke vil selge oss strøm til vinteren


Anbefalte innlegg

The Very End skrev (1 time siden):

Herregud mann, det er omtrent 20 år siden man anbefalte diesel (med påfølgende korrigering på bakgrunn av ny kunnskap). Det er ikke lengre et argument som kan brukes til noen ting.

Ellers vil jeg sterkt fraråde å hevde at en selv sitter med overlegne kunnskaper («vitner om lite kunnskap»), det kan fort slå tilbake på en selv.

 

Det har ikke engang gått 20 år før folk aktivt går inn for å ikke ta lærdom av historien...

Hva vil det i praksis bety om vi ikke får importert strøm fra Tyskland? Betyr det at vi "kun" får høyere priser eller er det verre en dette? Kan det for eksempel resultere i at det i perioder ikke blir levert strøm til private hjem? 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EremittPåTur skrev (4 minutter siden):

 

Det er da vel bedre med overflod enn bunnskrapte magasin og slamkjørte turbiner. 

 

Dette handler IKKE om redsel for at det renner over men grådighet og ønsket om å skape ett falskt grunnlag for vindturbiner.

Enig. Magasinene bør ikke være bunnskrapte. En bør drifte med gode marginer og med god vannstand. Det gir sikkerhet og er mest miljøvennlig. Kun i nasjonale kriseår bør en bevege seg mot ytterpunktene.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (3 minutter siden):

Det har ikke engang gått 20 år før folk aktivt går inn for å ikke ta lærdom av historien...

Hva vil det i praksis bety om vi ikke får importert strøm fra Tyskland? Betyr det at vi "kun" får høyere priser eller er det verre en dette? Kan det for eksempel resultere i at det i perioder ikke blir levert strøm til private hjem? 

Nei, er vel heller noen industrier som må stoppe eller dempe produksjon, mot kompensasjon selvsagt, for at man fremdeles skal kunne levere til private hjem og nøkkelbedrifter/kritiske, offentlige "bedrifter" som sykehus, Politi, Brannvesen etc.

Finnes allerede avtaler med bedrifter som det er aktuelt å stoppe for. Men disse avtalene er riktignok for korte perioder når det er størst press på kabler. Hva som skjer ved langvarige utfall, er jeg ikke sikker på om de har tatt tilstrekkelig høyde for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Nei, er vel heller noen industrier som må stoppe eller dempe produksjon, mot kompensasjon selvsagt, for at man fremdeles skal kunne levere til private hjem og nøkkelbedrifter/kritiske, offentlige "bedrifter" som sykehus, Politi, Brannvesen etc.

Finnes allerede avtaler med bedrifter som det er aktuelt å stoppe for. Men disse avtalene er riktignok for korte perioder når det er størst press på kabler. Hva som skjer ved langvarige utfall, er jeg ikke sikker på om de har tatt tilstrekkelig høyde for.

Og den enorme regningen for å stanse smelteverk, gjødselprodusenter og gassprosesseringsanlegg (lager varer som det i disse dager er stor global etterspørsel etter) sender Statnett til norske forbrukere som allerede vil lide under høye strømpriser. Kraftprodusentene skummer fløten, slipper unna og ler hele veien til banken.

Endret av TorHansen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (6 minutter siden):

Og den enorme regningen for å stanse smelteverk og gjødselprodusenter (lager varer som det i disse dager er stor global etterspørsel etter) sender Statnett til norske forbrukere som allerede vil lide under høye strømpriser. Kraftprodusentene skummer fløten, slipper unna og ler hele veien til banken.

"Noen" må selvsagt betale. Og det er ihvertfall ikke kraftselskapene, som har vært så flinke å hjelpe Europa med strøm, og fortsatt er. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Regningen går selvsagt til bilistene som vanlig. Bare sett opp flere bomringer! 🙄

Vi kaller det et klimatiltak, så er det automatisk akseptert.

De som protesterer er egoistiske klimaskeptikere som bare bryr seg om deg selv.

Jeg tenker at det er helt innafor å kalle en del her inne nettopp det, da de ikke ønsker eller vil forstå hvorfor det akkurat nå er en eksplosiv vekst i energiprisene i Europa. En-løsnings alternativer ("kutt kabelene")  og svar ("Europa-bad") på komplekse geopolitiske situasjoner er mantraet, for det er lettere å forstå og rette sinnet sitt mot det enn å sette seg inn i problemstillingen. 

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Mr.M said:

teoretisk ja.

Ifølge NVE er det to typer rasjonering som kan bli aktuelle for privathusholdningene, "kvoterasjonering" og "sonevis roterende utkobling".

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/kunde/strom/stromkunde/kraftrasjonering/

Hva blir kvoten basert på? En andel av forbruket forrige år, eller et estimert minimumsforbruk basert på antall personer i husholdningen? Her bruker vi ikke mer strøm enn vi trenger...

Endret av TAC-2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Det hadde ikke angått oss, om det ikke var for eksportkablene til Tyskland, og Tysklands avhengighet av russisk gass.

Kan du ikke sette deg inn i politikk? 

Ahhh ja sant, Norge er ikke en del av verden, samt at hvem trenger vel å ha solidaritet med den? Mon tro om Norge skal slutte å ekspotere / importere varer, ja f.eks. Olje. Vi kan drikke olje og spise litt bark. Altså, vi kan ikke velge å skumme følten i ethvert internasjonalt samarbeid, det er ikke slik ting fungerer. Er ikke uenig i at man skal sette restriksjoner, men å kutte kablene og kalle det den ultimate løsningen er lite nyansert. 

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Vi er en del av verden, men trenger ikke bære byrden av Tysklands uansvarlige energipolitikk. De kunne latt være å satse på russisk gass. Putin har aldri vært snill.

Norske politikere skal prioritere Norge, det er jobben deres. Andre land har egne politikere, Norge kan ikke prioritere alle andre fremfor egen befolkning. Tyske politikere burde jobbe for at Tyskland ikke er avhengige av Putin. Dette går foran klima.

Men klimapolitikk trumfer sikkerhetspolitikk, prinsipper, moral og fornuft.

Hvorfor nekter du å forstå nyanser?

Alle som ikke vil ofre sitt eget lands velstand, blir anklaget for å ville "melde seg ut av verden".

Jeg vil bare melde meg ut av det europeiske strømmarkedet som utnytter oss. Jeg er for NATO som beskytter oss.

 

Nå eksporterer vi strøm til Tyskland med nesten tomme magasiner. Tyskland sier at de kanskje ikke vil gjengjelde tjenesten. Men vi fortsetter fordi vi er avhengige av at  de forhåpentligvis gjør det? 

Dette er ikke fornuftig. Er du partipolitiker som følger manus? Må du vente til landsmøtet for å velge ny kurs, trass overveldende bevis?

Du ber meg forholde meg til nyanser, når du ser fullstendig sort / hvitt på det. 
Det er få (ingen) som ikke peker på at det med nåværende kunnskap har vært en heller dårlig investering å satse på Russland, men det er jævelig arrogang å sitte her på sin høye hest etter at ting har utspilt seg. 

Videre er det jo helt sort / hvitt det du sier om at at man skal prioritere sitt land. De fleste har ikke noen problemer med å se utfordrinene i dag eller at disse krever noen tiltak, men det er ikke enten eller som du fremstiller det. Det er ikke slik at politiker automatisk forkaster sitt eget land fordi man arbeider mot internasjonale samarbeid. Men samarbeid betyr ikke det samme som at vi kan velge kun fordelene uten å ta noen av ulempene også, men dette trenger jeg ikke sitte å repetere, dette forstår du om du vil. 

Avslutingsvis så er det ikke markedet som utnytter oss, det er din hjemkommune som eier kraftverkene. De selger strømmen fordi de tjener penger på det, jævelig mye penger. Rett ikke kritikken mot andre når feilen er oss selv. Men som jeg også sier, jeg er helt for en delvis regulering slik at vi har bedre fyllingsgrad i våre magasiner (for å være mindre sårbare). 

PS: Vår velstand skyldes at vi har eksport olje. Å si at det er urettferdig å ofre sin vellstand uten å erkjenne at velstanden stammer fra andre er historieløst. 

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 minute ago, The Very End said:

Ahhh ja sant, Norge er ikke en del av verden, meg, meg selv og mitt. Mon tro om Norge skal slutte å ekspotere / importere varer, ja f.eks. Olje. Vi kan drikke olje og spise litt bark.

Vi diskuterer strømrasjonering heller enn å sikre vårt eget kraftforbruk, mens det kommer varsel om at solidariteten og prinsippet om at det skal være fri kraftflyt kanskje bare gjelder når EU trenger strøm, ikke omvendt.

Imens fortsetter eksporten helt hodeløst uten noen styring utenom en mild oppfordring om å huske på at vi kanskje trenger litt strøm selv, i et av Europas kaldeste land som i motsetning til de fleste andre kun bruker strøm til oppvarming og matlaging.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (14 minutter siden):

Hva blir kvoten basert på? En andel av forbruket forrige år, eller et estimert minimumsforbruk basert på antall personer i husholdningen?

ja si det.

kan vel også hende at alle får en "standard kvote" uten hensyn til tidligere forbruk?

det jeg bet meg merke i forøvrig, er

Kvoterasjonering foregår ved at rasjoneringsmyndigheten (NVE) vedtar at forbruket innenfor et område må reduseres med en viss andel. Nettselskapene må da tildele hver enkelt sluttbruker en kvote, det vil si et visst antall kWh som kan disponeres innenfor et gitt tidsrom.

Dersom forbrukeren bruker mer strøm enn tildelt kvote, skal det betales en avskrekkende høy pris for overforbruket. En såkalt rasjoneringstariff.

en liten snubletråd, som fort kan bli kostbar hvis man ikke har falkeblikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Jeg bor ikke i en kraftkommune. Jeg eier ikke et kraftverk. Jeg tar ikke selvkritikk, for problemet er ikke meg selv.

Jeg må betale en formue til nabokommunen, og dette er liksom bra? Jeg har aldri bedt dem om å tjene jævlig mye penger på min bekostning. 

Vi er i samme båt og det er kjipt som fan. Jeg har en liten leilighet og middelmådig betalt jobb, men måtte ut med nesten 3000 kr. i strøm siste måned. Det er ikke det at jeg ikke forstår at man kan bli sint - det er vi alle, men vi må rette kritikken til hvor den hører hjemme, nemlig oss selv. Internasjonale samarbeid har vært en suksess for Norge, og det skal vi fortsette med, men vi må tilpasse det noe. I førte omgang høres det fornuftig ut det mange andre sier her, å regulere bransjen i større grad. Vi må sørge for at vi har nok strøm når vi trenger det, men når vi har det kan vi også tjene noen penger på å hjelpe våre europeiske venner. Det må ikke være enten eller :)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Velstanden skyldes at man opprettet Statens Pensjonsfond, "oljefondet", og vedtok at eksporten skulle komme folket til gode. Ikke et firma og aksjonærene deres, slik som andre land har gjort med sin olje.

Strømeksporten fører til høyere priser for folk og industri. Hvorfor går ikke overskuddet inn i Statens Pensjonsfond? 

 

Ja, jeg retter kritikken der den hører hjemme, og det er ikke meg selv. I årevis har jeg vært imot tysk energipolitikk og kyssing av Putins rumpe. Jeg har vært imot markedsliberalisme i det norske strømmarkedet. Jeg var imot de nye strømmålerne som vet om du dusjer om morgenen eller ettermiddagen. Jeg er imot EU. Jeg er imot privatisering av alle offentlige tjenester.

Og jeg fikk rett.

Beklager, jeg er ikke etterpåklok. Jeg var klok hele tiden.

 

Våre europeiske venner gjorde dette mot seg selv, og jeg tjener ingenting på å betale tredoble strømpriser.

Vi har ikke nok til å hjelpe dem. Vi har ikke engang nok til oss selv i vinter, og denne artikkelen vi kommenterer handler om at vi kanskje ikke får tysk strøm tilbake. Da må vi beholde vannet i magasinene våre.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (7 timer siden):

Denne personen taler med kløyd tunge.

Når krybben er tom bites hestene. Jeg håper virkelig det går mot blackout kommende vinter. Da er hoder NØDT til å rulle i denne korrupte bransjen.

Jeg håper inderlig på blackout i Norge. Og jeg blir ikke overrasket om noen setter fyr på både Statkraft bygg og andre kraftselskap sine bygg. Personlig vurderer jeg nødstrømsaggregat og noen tusen liter diesel. Det koster men så er jeg sikret mot idioter i regjeringen og Stortinget.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...