Gå til innhold

Statkraft-sjefen frykter at Tyskland ikke vil selge oss strøm til vinteren


Anbefalte innlegg

3 hours ago, torbjornen said:

Korleis gjekk det eigentleg med det omstridde gasskraftverket på Mongstad som felte Bondevik I-regjeringa, og som seinare vart stengt fordi straumprisen var for låg? Er dette demontert, og var det i så fall fornuftig?

Siste eg las er at eine turbinen på Mongstad fortsatt er i drift. Den blir stengt ned når dei har bygd om anlegget til å bruke straum. Ein 25MW dampturbin/generator i dagens kraftverk vil bestå.

Nedlegginga har vore utsett fleire gonger. Ny kraftlinje frå Modalen via Mongstad og ut til Kollsnes måtte på plass først blant anna.
Dei skal også utvide Lindås trafostasjon med eit 132kV koplingsanlegg som BKK Nett skal drifte. Då kan sikkert Mongstad også ta ut meir kraft sidan ein får ein ekstra 420/132 trafo i stasjonen. Men er nok primært for å kunne forsyne distribusjonsnettet i området. Usikker på om Mongstad trafostasjon som Equinor driftar forsyner 22kV nettet i området eller ikkje. Trur den forsyner Gjøa plattforma.

Kraftverket på Kårstø vart fjerna for nokre år sidan. Det mobile resevekraftverket ved Tjeldbergodden er seld og fjerna.
Kva statusen er på kraftverket ved Nyhamna på Møre veit eg ikkje, men det er lagt ut for sal. Var vel ein avtale på plass som aldri vart fullført pga at pengane ikkje kom.
https://www.statnett.no/en/about-statnett/assets-for-sale/3-x-60-mw-swiftpacs-for-sale/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, StigVidar said:

Hvor mye produserer solceller i januar mellom 16:00 og 22:00? Det er da jeg trenger strøm.

Jeg har ikke detaljene foran meg, men det er ikke så galt faktisk. Tross hva man skulle tro, så liker solceller seg best når det er relativt kjølig (om jeg ikke husker feil er minusgrader og sol en perfekt kombo). De kan tom. produsere når det er overskyet og vinter, selv om så klart at det da begrenser seg noe. Det er ikke varmen som generer energien, det er mer strålingen - meg forstått (gjerne korriger meg). 

Edit, litt om solceller (begrenset kvalitet, på mobil): 

1) Does Solar Panel Temperature Coefficient Matter? | Solar.com

2) Impact of Temperature on solar panels efficiency - Mahindra Teqo

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke detaljene foran meg, men det er ikke så galt faktisk. Tross hva man skulle tro, så liker solceller seg best når det er relativt kjølig (om jeg ikke husker feil er minusgrader og sol en perfekt kombo). De kan tom. produsere når det er overskyet og vinter, selv om så klart at det da begrenser seg noe. 

Etter 16:00 er det mørkt. Ved Lindesnes går solen under horisonten før 17:00 den 31. januar. Så jeg spør igjen. Hvilken glede har en av solceller på vinteren? Jeg jobber fram til 16 og huset står tomt fram til det. SpecialForce påstår at jeg får en problemfri vinter med solceller. Det tror jeg fint lite på.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
21 hours ago, Mr.M said:

når andre land fyller gasslagre for å ha buffer til vinteren, bør vel Norge gjøre det samme (med vann) siden det er tvilsomt om EU-landene i heletatt vil få tak i gass i tide.

Det er nettopp dette NVEs direktør Kjetil Lund for få dager siden har anbefalt kraftprodusentene å gjøre. 

Lenke til kommentar
13 hours ago, kremt said:

Så lenge det er vann i magasinene, er de NØDT til å produsere kraft. Det spiller ingen rolle hvordan situasjonen er verken her hjemme eller ute i europa, de er forpliktet til å produsere.

Nei, det eksisterer ikke noe plikt til å produsere, men kraften som produseres må gjøres tilgjengelig i markedet på like vilkår for kjøperne så lenge det ikke er en direkte forsyningskrise. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (4 timer siden):

Jaha?
https://www.ssb.no/statbank/sq/10070210

For oktober til og med mars månad:
Eksport:14 488 117 MWh
Import:5 976 243 MWh
Henta frå https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/#import-og-eksport

Mye av import her er fra sverige. Det er i dag dårlig overføringskapasitet mellom nord og sør i norge, så strøm tar turen via sverige hvor det er ledig overføringskapasitet.  Da får vi import og eksport og svenskene tjener penger som ugress.. kjøpe billig i nordnorge og eksportere dyrt i sørnorge

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
13 hours ago, Snowleopard said:

Skal vi ha respekt for Acer-avtalen, så må Tyskland sine disposisjoner ettergåes. Bl.a. ble nedstengning av kjernekraftverkene bestemt etter at Acer var undertegnet. Dette kom nok som en liten overraskelse for mange.

Nedstengingen av de tyske kjernekraftverkene innen utgangen av 2022 ble endelig vedtatt i juni 2011. Stortinget vedtok å slutte seg til EUs tredje energimarkedspakke i mars 2018. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Quote

– Alle holder nå igjen på energien sin for å ha nok til vinteren.

Bortsett fra Norge der vannmagasinene tømmes fullstendig fordi grådigheten har tatt overhånd og regjeringen løfter ikke en finger for å stoppe vanviddet som vil kunne bli svært dyrt for landet.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, StigVidar said:

Etter 16:00 er det mørkt. Ved Lindesnes går solen under horisonten før 17:00 den 31. januar. Så jeg spør igjen. Hvilken glede har en av solceller på vinteren? Jeg jobber fram til 16 og huset står tomt fram til det. SpecialForce påstår at jeg får en problemfri vinter med solceller. Det tror jeg fint lite på.

Gjør din egen research og se om det er gunstig for deg - ikke kritiser meg for å forsøke å nyansere dette. Du er ikke nødt til noen ting, og du må selv vurdere om du anser dette som gunstig i ditt tilfelle. For de fleste andre vil det lønne seg over tid, fordi man ikke ser på de få verste månedene i året, men året som total og deretter besparelsen over tid.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Very End skrev (4 minutter siden):

Gjør din egen research og se om det er gunstig for deg - ikke kritiser meg for å forsøke å nyansere dette. Du er ikke nødt til noen ting, og du må selv vurdere om du anser dette som gunstig i ditt tilfelle. For de fleste andre vil det lønne seg over tid, fordi man ikke ser på de få verste månedene i året, men året som total og deretter besparelsen over tid. Generelt vil jeg påstå at man er nokså "pengedum" om man kun ser på en liten del av året i isolasjon for å vurdere totaliteten. 

Jeg har ikke kritisert deg.

Solceller er helt topp det. Jeg har bestemt meg for at andre kan investere i solcelleanlegg og så skal jeg nyte godt av billig strøm når alle skal kvitte seg med solstrøm. Men at det er en løsning for vinterstrøm i Norge har jeg ingen tro på. Dere med solcelleanlegg må gjerne fortelle hvor dere bor og hvor mye dere produserer pr dag i perioden 1. November til 31. Mars.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (4 timer siden):

Jaha?
https://www.ssb.no/statbank/sq/10070210

For oktober til og med mars månad:
Eksport:14 488 117 MWh
Import:5 976 243 MWh
Henta frå https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/#import-og-eksport

Beleielig å se bort fra det jeg skrev ser jeg. Oktober og november er ikke vinter. Og det er danmarkskabelen som har hatt mest til Norge. Englandskabelen har vært i praksis en ren eksportkabel og tysklandskabelen ligger like bak. Sjekk tallene dine på nytt slik jeg skrev og ikke finn på nye premisser for å endre etter ditt snevre bilde. Uansett så viser du jo at vi har eksportkabler med en liten retur selv fra oktober. Du har jo egentlig understreket poenget mitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
StigVidar skrev (34 minutter siden):

Jeg har ikke kritisert deg.

Solceller er helt topp det. Jeg har bestemt meg for at andre kan investere i solcelleanlegg og så skal jeg nyte godt av billig strøm når alle skal kvitte seg med solstrøm. Men at det er en løsning for vinterstrøm i Norge har jeg ingen tro på. Dere med solcelleanlegg må gjerne fortelle hvor dere bor og hvor mye dere produserer pr dag i perioden 1. November til 31. Mars.

Mars er en bra måned med mye produksjon. Stort sett er det greit fra vinterferien og utover, i hvert fall her på østlandet. Fra midten av november og til midten av februar er det slappe greier, hele desember gir typisk like mye som en god sommerdag. 
 

Men det spiller liten rolle. Jeg bytter til Fjordkraft sin solkonto-avtale nå, da fyller man solkraften man produserer nå på sommeren på et "virtuelt batteri" som man kan ta ut fra når man ønsker. Så om jeg bruker 3000kWh i januar tar jeg det ut fra solkontoen. Da må jeg riktignok betale moms og nettleie, men får tilbake strømstøtte fra staten. Så lenge prisen holder seg over ca. 160 øre eks. mva. vil strømstøtten overstige moms+nettleie og regningen for januar blir da negativ. Jo høyere prisen blir,  jo høyere kreditnota. Deilig å slippe å bekymre seg for høy strømpris til vinteren :)

Alternativet er å selge all strømmen til spotpris nå og ha pengene innestående hos strømselskapet til vinterregningene kommer. Det vil være mer lønnsomt om man forventer lavere priser til vinteren, noe jeg ikke gjør. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
N|troXx skrev (1 time siden):

Mye av import her er fra sverige. Det er i dag dårlig overføringskapasitet mellom nord og sør i norge, så strøm tar turen via sverige hvor det er ledig overføringskapasitet.  Da får vi import og eksport og svenskene tjener penger som ugress.. kjøpe billig i nordnorge og eksportere dyrt i sørnorge

Det er dårlig kapasitet nord-sør i Norge ja, dessverre Kinesere bygger nå 1150V HVDC-linjer som overfører 12MW. En slik burde vi hatt hele landet på langs. Det ville fjernet omtrent alt av flaskehalser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

En slik burde vi hatt hele landet på langs

Da kunne absolutt alle i dette landet fått tyske og danske priser, til statens store begeistring :) Først må man betale for kraftverkene, så linjene, deretter eksportkablene, og så får man europeiske priser helt til slutt. Da har jeg vanskelig for å se hvordan folk kan bli ranet mer. I det minste er det bra for solcelle bransjen, vil tro de selger godt om dagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (7 minutter siden):

Jeg bytter til Fjordkraft sin solkonto-avtale nå, da fyller man solkraften man produserer nå på sommeren på et "virtuelt batteri" som man kan ta ut fra når man ønsker.

Høres ut som om Fjordkraft har funnet på noe som ikke går opp økonomisk for dem. Det kan umulig vare lenge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Da kunne absolutt alle i dette landet fått tyske og danske priser, til statens store begeistring :) Først må man betale for kraftverkene, så linjene, deretter eksportkablene, og så får man europeiske priser helt til slutt. Da har jeg vanskelig for å se hvordan folk kan bli ranet mer. I det minste er det bra for solcelle bransjen, vil tro de selger godt om dagen.

I følge Statnett/Statkraft er det samfunnsøkonomisk bedre å bygge ut kabler til utlandet enn å kvitte seg med flaskehalser i Norge. De påstår også at disse kablene ikke påvirker strømprisen.

Statkraft-sjefen tjener forøvrig 4 ganger så mye som NATOs generalsekretær. Så er også jobben han gjør sikkert 4 ganger så vanskelig også. Det skal bra kompenseres for å lyve på inn- og utpust.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...