Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tvangstanker/ADHD/OCD


Gjest f81e0...848

Anbefalte innlegg

Gjest f81e0...848

Hey, siden jeg har vært veldig liten så har jeg hatt OCD.. dette gikk over men så kom det som et smell når jeg ble litt eldre. Får skikkelig tvangstanker som plager meg og ødlegger humøret mitt når som helst på dagen og jeg orker virkelig ingenting! Har vært hos psykiatri i 3 år men han ble så lei av at han ikke klarte hjelpe meg og siste utveien min var medisinering.. vi starta først på antidepressiva og jeg gikk på dem ca 1 uke. Fikk brainzaps og ble ekstremt dårlig så jeg slutta på disse... fikk deretter elevanse, gikk på dem og følte meg helt OK i starten helt til at jeg fikk den «nedturen» mann får av cola som jeg tidligere har drevet med ( er rusfri nå i 3-4 år ) og jeg likte ikke og få denne flashbacken av den samme nedturen som cola gir av elevense... mitt spm er , hvordan blir jeg kvitt disse tvangstanker med medisinering? Dette er mitt siste utvei og jeg tenker da og prøve medisiner fult ut og eventuelt gå på disse om jeg blir bedre og blir kvitt disse tvangstankene.. har heller ikke noe glede fra før eller føler noe særlig «livsgleden» i livet mitt.. er veldig kald person når det kommer til følelser men alt det dårlige føler jeg som regel.. merk også at jeg har sterk ADD/ADHD konklusjonen min er at jeg bør prøve zoloft/elevanse men denne gangen ikke stoppe etter 1 uke! Men fortsette på dem.. kanskje bivirkningene avtar etter en viss periode? Det som plager meg mest er jo tvangstankene, ADHD klarer jeg og leve med.. kanskje det er ADHD som gir meg disse tvangstankene eventuelt holder det kanskje med bare elevanse? Trenger erfaringer og hjelp! Har prøvd alt annet bortsett fra onklig medisinering... 

 

Hilsen Jente 23 

Anonymous poster hash: f81e0...848

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt vanskelig å si om det er tvangstanker generelt eller spesifikke tvangstanker du sliter med. For generelle tvangstanker vil jeg tro medisinering kanskje kan være løsningen, mens spesifikke tvangstanker kanskje kan behandles på annet vis som går mer ut på å overkomme akkurat disse problemstillingene.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Anbefaler deg å sette deg inn i nervesystemet og hvordan dette påvirker oss enten vi er det bevisst eller ikke.

Det er veldig vanskelig å si noe om hva som er ditt "problem" utifra en slik post, men grunnleggende så kommer ofte irrasjonelle tanker som f. eks tvangstanker av et dysregulert nervesystem som ikke greier å roe seg ned på egenhånd. Dette kan man lære seg å gjøre og mange opplever lindring av mentale plager etter slikt arbeid.

Medisiner behandler hvertfall ikke noe annet enn symptomene så det er ikke noen vei å gå om du ønsker å bli kvitt problemet fullt og helt. Det kan være til god hjelp, men altså ikke det som gjør deg "frisk".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...