Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pris rørlegger: lage avløp og koble til vann


Anbefalte innlegg

Av en bolig på 2 etasjer i en gammel bygård pusser vi opp overetasjen. 

Vi skal bygge et toalettrom direkte over badet vårt i 1 etasje. Vi skal sette inn kun 1 wc og en vask.

 

Alt i overetasjen er nå strippet ned til bjelkelaget. Vi har revet undergulvet, og fjernet stubbeloftsleiren, slik at alle bjelker er synlige. 

Via en ventilasjonssjakt vegg i vegg med toalettrommet, hvor innkasseringen er fjernet slik at hele sjakten på 1x1meter er åpen, så har vi direkte tilgang til ventilasjonsrør, for å trekke opp vann fra underliggende bad, og koble seg til avløpsrør 110mm. 

 

I gulvet på det nye toalettrommet må vi vel da støpe inn avløp for toalett og koble røret på eksisterende avløp.

Samt at man i nye lettvegger som reises må trekke vannrør fra underliggende bad gjennom sjakt, før man kler inn veggene med gips.

 

Jeg har tenkt til å legge fliser på gulv og vegger selv, samt koble på toalett og montere vask og koble på dette.

Så i bunn og grunn er det eneste en rørlegger skal gjøre: å koble på avløp og støpe dette i gulv, og trekke vannrør fra underliggende bad til det nye toalettet og vask.

 

Hva er en realistisk pris på dette? Vi har fått et tilbud på 84.375 kroner på dette (67500 eks mva), men synes at beløpet er helt svimlende med tanke på hvor lite jobb som skal gjøres. Som sagt, lage avløp i bakken som støpes igjen, hvor man kobler seg til eksisterende 110mm rør, samt trekker vann til toalett og vask. Alt dette kan gjøres enkelt, da ingen vegger er reist ennå, og man har tilgang til hele sjakten hvor alt av rør og avløp kan koble seg på.

 

Hva er en realistisk pris på dette arbeidet?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi betalte ca 77.000 for å bytte nytt avløpsrør fra tanken inn til toalettet i kjelleren, ca 7m. Her måtte dog gulvet meisles opp og så støpes igjen. Men ut over dette var det ikke noe ekstra rørarbeid.

Dyrt ja, men urealistisk dyrt? kommer nok litt ann på rørleggermarkedet der dere er, hvor mye konkurranse og hvor mye oppdrag rørleggerne i området har.

Lenke til kommentar

Prisene er kanskje basert litt i at det er blitt mindre og mindre man har lov til å utføre selv på baderom? Samt at håndverkere til tider muligens har nok å henge fingrene i. Forsøkte selv å få tak i tømmermann nylig i fra et firma jeg har hatt hjelp i fra et par ganger tidligere. Helt umulig for dem å si når de får anledning. Så der må jeg ta runden i markedet. Det gadd jeg ikke her og nå, så jeg tok heller egen ferie.

I fortiden styrte jeg totaloppussing av et bad selv, ved å leie inn fagfolk. Det var litt krevende, men jeg sparte mye ved å konkret lete etter rimelige baderomsmøbler selv og å leie inn en og en fagmann til hvert steg. Plutselig stod vi uten brukende toalett og dusjmuligheter midt rundt nyttårstid (+15 år siden). Ble nødt å vri den til en ukes ferie, uten fungerende badeværelse, men det var verdt det. Likevel noe jeg ville kvie meg litt for å gjenta pga. hvor stressende denne prosessen ble. Sikkert enklere om man ikke bor i oppussingsobjektet 😆

Der fikk jeg fort høre at det lett kunne koste over 100 tusen å la rørlegger stå som oppussingsherre og trekke i alle trådene.

På rørleggerbiten av det prosjektet så fant jeg det mer fornuftig å bruke et rørleggerselskap med kun to ansatte. Hvor leder selv var engasjert i selve rørleggerbiten av jobben. De var også veldig effektive.

Vi har siden flyttet og det har ikke kommet klage på noentingen i løpet av alle disse årene. Greit for meg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...