Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Overvekt


Gjest 81321...2c9

Anbefalte innlegg

Gjest 81321...2c9

Tenk å være så stor... stavre seg opp fra kjelleren, bestille en buffet på iPaden til frokost...

Jeg er også overvektig, heldigvis ikke så stor som dette. Men, det er et helseproblem.

 

Anonymous poster hash: 81321...2c9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (12 minutter siden):

Ofte besteforeldre. 
For de så er tykke personer, rike personer. 
Selv når en er stappmett og sier nei så prøver de å prakke på deg mer mat. 

Besteforeldre-generasjonen bruker mat som en måte å vise kjærlighet på. Kaker til kaffen. Spis nå ett rundstykke til, da.

Men jeg har aldri vært så mye sammen med besteforeldrene mine at det har utgjort en betydelig del av kosten min?

Jeg har heller tro på kjærester, foreldre, søsken, barn og venner som «enablere». Evt take-away firma som leverer pizza til noen som burde ha gått til butikken mens de enda kunne.

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 81321...2c9

Med den tankegangen er alle "enablere". Alt fra venner til familien til staten til butikken. Alle som ikke gjør noe er da enabler. Men det er bare en person som kan gjøre noe, og det er personen som driver med spisingen. Det er selvsagt patologisk, men det er likevel en selv som har skylda. Det er ingen som tvinger en til å dytte alt det der ned mat-hullet. Og, det er kanskje det de må få høre av "enablerene" også, i stedet for å bare la de fortsette med å spise og samtidig sutre for å spise.

Anonymous poster hash: 81321...2c9

Lenke til kommentar
Gjest 81321...2c9 skrev (20 minutter siden):

Med den tankegangen er alle "enablere". Alt fra venner til familien til staten til butikken. Alle som ikke gjør noe er da enabler. Men det er bare en person som kan gjøre noe, og det er personen som driver med spisingen. Det er selvsagt patologisk, men det er likevel en selv som har skylda. Det er ingen som tvinger en til å dytte alt det der ned mat-hullet. Og, det er kanskje det de må få høre av "enablerene" også, i stedet for å bare la de fortsette med å spise og samtidig sutre for å spise.

Anonymous poster hash: 81321...2c9

Voksne, myndige personer har et ensvar for egen velvær.

Hvis jeg ser en voksen mann som skal til å hoppe foran toget så vil jeg prøve å snakke ham ut av det, og hvis nødvendig/mulig legge ham i bakken heller enn å la ham hoppe. Hvis han spør meg om å hjelpe ham opp på rekkverket for å hoppe så vil jeg ikke hjelpe ham.

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Oldemor ga oss ungene loff med meierismør og et tjukt lag med sukker på. Spesielt å tenke tilbake på, dette behov for rett og slett å feite opp barna.

Etter hennes syn var vi sikkert ikke i stand til å overleve oppveksten med så lite fett på kroppen, en oppvekst som hun sikkert så for seg lik sik egen oppvekst på starten av 1900-tallet på en gård på landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (40 minutter siden):


Joa. Men det er som med narkomane, alkoholikere osv. Personens evne til å ivareta sine egne interesser er for lengst borte.

Hvis du ser på resten av innlegget så legger jeg opp til inngripen og tvang ovenfor de som (etter min bedømmelse) ikke er i stand til å ta vare på seg selv.

Fram til man evt er umyndiggjort så har man fremdeles et overordnet ansvar for seg selv, og muligheten vi har til å nekte den narkomane dop er begrenset.

-k

Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (44 minutter siden):

Oldemor ga oss ungene loff med meierismør og et tjukt lag med sukker på. Spesielt å tenke tilbake på, dette behov for rett og slett å feite opp barna.

Etter hennes syn var vi sikkert ikke i stand til å overleve oppveksten med så lite fett på kroppen, en oppvekst som hun sikkert så for seg lik sik egen oppvekst på starten av 1900-tallet på en gård på landet.

Ja, sånn var tidene. Det var en gang at å «være i godt hold» var et positivt utsagn. Et tegn på at du var frisk og greide å ta til det mat og hadde råd til næringsrik mat var at du hadde et pr kilo ekstra.

Kulturen blant de eldre i familien min er at overskudd på mat, 7 poteter pr gjest er en måte å vise omsorg på. Litt som familien Larkins. Med dagens økonomi, kaloririk og lettfordøyelig mat og stillesittende skole/jobb burde vi kanskje lære oss det motsatte. At det å lage litt lite mat er en måte å bry seg om hverandre på.

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 81321...2c9

Etter alt å dømme er det mer enn "7 poteter" det går i her. Det er mer 7 middager - til frokost.

Trist at folk lever sånne liv. Det er ikke noe luksusliv, det er bare trist.

Anonymous poster hash: 81321...2c9

Lenke til kommentar

De har et avhengighetsforhold til mat, nærmest som dop. Det er derfor de trenger behandling hos psykolog.  Har sett noen av de programmene og det er jo enkelt å bare bestille mat og få det levert på døra. 
Tror det er vanskelig for oss som ikke er i den situasjonen å forstå hvordan de har det... og sikkert deres nærmeste også. 
 

Endret av Mentos2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ekstrem overvekt - og det blir mer og mer av det. Demografiske data viser at gjennomsnittsvekten stadig øker.

Etter 13 års grunnskolegang hadde jeg knapt lært om helse. Litt her og litt der, men ikke slik at jeg forstod hvor lett det er å bli overvektig, hvor vanskelig det er å gå ned i vekt, og hvor destruerende det er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv leger har utrolig lite kunnskap om ernæring. Det er som regel bare noen veldig få timer med ernæringsundervisning på medisin.

Og selv kliniske ernæringsfysiologer læres stort sett opp i ting som er gammeldags og ansees som "trygt" av den eldre garde. Ernæringsforskning bruker noe slikt som 21 år på å filtrere ned i undervisningen.

 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Outlier616 said:

Selv leger har utrolig lite kunnskap om ernæring. Det er som regel bare noen veldig få timer med ernæringsundervisning på medisin.

Og selv kliniske ernæringsfysiologer læres stort sett opp i ting som er gammeldags og ansees som "trygt" av den eldre garde. Ernæringsforskning bruker noe slikt som 21 år på å filtrere ned i undervisningen.

 

Helt feil. Leger har ikke utrolig lite kunnskap om ernæring. Hva får deg til å tro det?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...