Gå til innhold

Økte konsumpriser


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Når prisene på mat går opp, vil også trygdeutbetalinger gå opp. I alle fall sosialhjelp, som reguleres ut i fra hva det faktisk koster å leve.

Og folk vil ha høyere lønninger og pensjon.

Så, hvem er det som taper? Hvis ting bli dyrere men folk får mer penger (hvis de gjør det).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siesta-mann skrev (10 timer siden):

Når prisene på mat går opp, vil også trygdeutbetalinger gå opp. I alle fall sosialhjelp, som reguleres ut i fra hva det faktisk koster å leve.

Og folk vil ha høyere lønninger og pensjon.

jeg ville ikke veddet på at trygder/pensjon/lønninger holder tritt med all verdens prisøkninger vi ser om dagen.

Største prishopp på mat på over 40 år

https://www.nrk.no/norge/storste-prishopp-pa-mat-pa-over-40-ar-1.15886464

dette var i februar/mars.

nå øker matprisene igjen, og strøm og drivstoff fortsetter skyhøyt.

så litt avhengig av livssituasjon og hva man eier og forbruk, så blir det mindre i lommeboka.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ingen kommer til å sulte i Norge. Vi står veldig godt stilt sammenlignet med resten av verden. Hovedproblemet vårt til vinteren blir strøm - fordi idiotene som eier kraftverkene (ca 90% stat og kommune fremdeles) har solgt ut alt vannet i magasinene, og vi ikke engang er sikre på om vi får kjøpt kraft fra Europa når de stenger sine kabler. Disse kablene skulle gi leveringssikkerhet 😄

Noe av det som påvirker fattige mest er inflasjon, og den er skyhøy og stigende (det vil si, i våre øyne er den skyhøy når vi ser 6-8%, men Tyrkia f.eks har inflasjon på 100%). At prisene går opp kan også motvirke inflasjon.

Jeg la selv merke til at prisene på Kiwi hadde steget tildels voldsomt, på lørdag morgen. Matolje f.eks har omtrent doblet seg i pris. Det meste som inneholder korn går også opp.

Så jeg har egentlig tre spørsmål til politikerne våre. Hva i all verden tenkte dere på når dere

  1. La disse kablene?
  2. Tømte magasinene?
  3. Fjernet beredskapslagrene for korn?

Personlig ser jeg allerede på flere måter å senke strømforbruket mitt, selv om det allerede er uhyre lavt (sentralvarme bla.). Jeg har også begynt å hamstre mat som kan langres lenge. Korn, mel, pasta, bokser, sauser og andre ting. Prisene på disse tingene kommer bare til å stige.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
5 minutes ago, Outlier616 said:

Korn, mel, pasta, bokser, sauser og andre ting. Prisene på disse tingene kommer bare til å stige.

Bra investering for fremtiden.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Outlier616 said:

Ingen kommer til å sulte i Norge. Vi står veldig godt stilt sammenlignet med resten av verden. Hovedproblemet vårt til vinteren blir strøm - fordi idiotene som eier kraftverkene (ca 90% stat og kommune fremdeles) har solgt ut alt vannet i magasinene, og vi ikke engang er sikre på om vi får kjøpt kraft fra Europa når de stenger sine kabler. Disse kablene skulle gi leveringssikkerhet 😄

Noe av det som påvirker fattige mest er inflasjon, og den er skyhøy og stigende (det vil si, i våre øyne er den skyhøy når vi ser 6-8%, men Tyrkia f.eks har inflasjon på 100%). At prisene går opp kan også motvirke inflasjon.

Jeg la selv merke til at prisene på Kiwi hadde steget tildels voldsomt, på lørdag morgen. Matolje f.eks har omtrent doblet seg i pris. Det meste som inneholder korn går også opp.

Så jeg har egentlig tre spørsmål til politikerne våre. Hva i all verden tenkte dere på når dere

  1. La disse kablene?
  2. Tømte magasinene?
  3. Fjernet beredskapslagrene for korn?

Personlig ser jeg allerede på flere måter å senke strømforbruket mitt, selv om det allerede er uhyre lavt (sentralvarme bla.). Jeg har også begynt å hamstre mat som kan langres lenge. Korn, mel, pasta, bokser, sauser og andre ting. Prisene på disse tingene kommer bare til å stige.

Det blir en temmelig nedsotet vinter. Vedsalget gikk tom for ved mange steder allerede før sommerferien startet i år. Det er unormalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
14 minutes ago, G said:

Det blir en temmelig nedsotet vinter. Vedsalget gikk tom for ved mange steder allerede før sommerferien startet i år. Det er unormalt.

Ved, det er vel en bra investering! Kjøpe skogen.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, G said:

Det blir en temmelig nedsotet vinter. Vedsalget gikk tom for ved mange steder allerede før sommerferien startet i år. Det er unormalt.



Foreldrene mine er mye avhengige av ved, og bor i en eldre OBOS leilighet, så jeg tipper det kan bli kaldt for dem til vinteren 😕

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
On 7/5/2022 at 9:30 AM, Mr.M said:

for egen del blir det å begynne handle mat i Sverige. blitt dyrere der og, men nå må man ta med seg de kronene en kan.

Koster å kjøre og, men de bensinprisene.

Lenke til kommentar
Siesta-mann skrev (10 timer siden):

Koster å kjøre og, men de bensinprisene.

jo, men er over der 2-3 ganger i måneden å kjøper røyk, nå blir det turer innom matbutikken i tillegg. Mat har bare vært sporadisk tidligere. Nå blir det å systematisk fylle fryseboksen med kjøttvarer og pålegg, og ost er også billig. Utover det, får jeg oppdatere meg på stedet hva som lønner seg å handle for tiden.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (43 minutter siden):

jo, men er over der 2-3 ganger i måneden å kjøper røyk, nå blir det turer innom matbutikken i tillegg. Mat har bare vært sporadisk tidligere. Nå blir det å systematisk fylle fryseboksen med kjøttvarer og pålegg, og ost er også billig. Utover det, får jeg oppdatere meg på stedet hva som lønner seg å handle for tiden.

Med all respekt, hvis du opplever økonomisk trange tider er det totalt idiotisk å bruke penger på røyk. Full forståelse for at det er lettere sagt enn gjort å slutte, har vært gjennom det selv.

Dette er grunnen til at jeg ofte irriterer meg over nyhetsartikler om mennesker som opplever å ha dårlig råd. Det er fullstendig verdiløst all den tid vi ikke vet hva disse menneskene faktisk bruker pengene sine på. Det er mange i Norge som kjøper en pakke røyk daglig, det er ca. 4500 kr i måneden.  Jeg mener rett og slett man mister retten til å klage over økonomi hvis man bruker så mye penger på noe totalt unyttig.

 Dette er ikke for å si at jeg ikke tror veldig mange i Norge i dag opplever reelle økonomiske utfordringer. Men gjennom jobben min får jeg en del innsikt i hvor mange mennesker det er som har lite til ingen kontroll på forbruket sitt, og det irriterer meg da veldig når disse samme menneskene klager over høye priser/lave lønninger etc.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Mange som klager burde sett skikkelig over forbruket sitt. Småhandling på butikk og kiosk 2-3 ganger per dag blir enorme summer per år. En baguett og en red bull f.eks, 70 kroner. Mange, og da særlig den yngre generasjonen, er storforbrukere av energidrikke og snus. Folk får gjøre hva de vil for min del, men personlig bruker jeg null og niks på dette da jeg ser på det som ødeleggelse av kroppen.

Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (9 timer siden):

Med all respekt, hvis du opplever økonomisk trange tider er det totalt idiotisk å bruke penger på røyk. Full forståelse for at det er lettere sagt enn gjort å slutte, har vært gjennom det selv.

Jeg mener rett og slett man mister retten til å klage over økonomi hvis man bruker så mye penger på noe totalt unyttig.

ventet på den den der.  (er en "klassiker" hvis man flagger å røyke) 🙂

men, se litt bredere på det. Kjenner folk som ikke røyker, men liker gå ut å ta seg en øl, noen spiser ofte ute, noen kjøper vin og koser seg hjemme. Slikt er også dyre vaner. Eller folk har kostbare "unødvendige" hobby'er osv.

Så "mitt" regnestykke/privatøkonomi kommer ikke så dårlig ut tror jeg, hvis jeg sammenligner med alt rart folk bruker penger på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...