Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 5008 rister på tomgang


Anbefalte innlegg

Kjøpte en 5008 1.6hdi 2012 for et par dager siden. Det rister i bilen ved tomgang og høyere turtall, opp til 2000 ish. Merker ikke stort til det ved kjøring. Ingen ulyder, og motoren går veldig pent. Kan det være svinghjulet? Ville tro det var noen ekstra lyder da. Bilen har bare kjørt 55.000. Skal sies at regreim ble byttet dagen før jeg hentet bilen, så vet ikke om den var sånn før byttet. Er det evt symptomer på skjev montert reim?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at motoren rister, men gangen på motoren er meget fin. Hadde jeg ikke hørt feiltenning? Hadde håpt og utelukke svinghjul da det er kostbart og man må av med kassa for og sjekke tilstanden. Noen som vet om en feil montert regreim kan resultere i vibrasjoner? Takk for svar så langt😀

Lenke til kommentar
2 hours ago, Gavekort said:

Timingproblemer eller en coil som ikke sitter skikkelig på vil jeg tippe. Det er ikke urimelig å tenke at det er tilknyttet regreim-byttet, så ville reklamert og bedt dem se over den en gang til.

Coil på en turbodiesel?

Feil timing er helt klart en mulighet.

Lenke til kommentar
LA8PV skrev (14 timer siden):

5008 1.6hdi 2012 for et par dager siden. Det rister i bilen ved tomgang og høyere turtall, opp til 2000 ish. Merker ikke stort til det ved kjøring. Ingen ulyder, og motoren går veldig pent. Kan det være svinghjulet? Ville tro det var noen ekstra lyder da. Bilen har bare kjørt 55.000

55k km på ti år… Vet du noe om kjøremønsteret til forrige eier? Hvor ofte er det tatt service? Aner meg at det kan ha vært mye småkjøring og det kan fort gjøre at eks. EGR-ventilen sotes ned samt at diverse sensorer som måler luft og avgasser kan få belegg som kan gi ukorrekte verdier til motorstyringen og ulike symptomer (som kan ligne dine). 

Avlesning av eventuelle feilkoder (via OBD II-porten) kan med fordel gjøres.

Ble den kjøpt privat eller fra profesjonell part? Du bør uansett ta det opp med selger.

Som nevnt over, enkel test av motorfestene: 

 

Lenke til kommentar

Vet ikke mye ang kjøremønsteret til forrige eier, men servicer er fulgt. Ville det ikke kommet feilmelding? Har kjøpt av firma, som seff er 22 mil unna. Der er også firmaet som tok regreim byttet. Selger merket ikke noe da han brukte bilen noen dager, og jeg prøvde ikke bilen før regreimen ble byttet. Tror da det kan være feil timing på jobben. Er det noe enkel måte og rense egr osv?

Lenke til kommentar

Kan også være tett partikkelfilter. Motoren i bilen du har kjøpt har en rekke kjente problemer, de fleste av disse dyre. Det er litt av forklaringen til hvorfor biler med slik motor er veldig billig på bruktmarkedet. I tillegg har Peugeot ganske dårlig rykte fra før av.

Lenke til kommentar
zanta skrev (13 minutter siden):

Hva venter du når du spør her? Prøvde du bilen før du kjøpte den? Merket du dette da?

Håpte kun at noen kunne komme med tips ang det jeg lurte på, og det har mange gjort. Takknemmelig for det😀 etter hva jeg har lest skal det være ganske solide motorer? Prøvekjørte ikke før kjøp da bilen stod langt unna, så jeg fikk selger til og levere bilen for regreim bytte. 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (32 minutter siden):

Et alternativ å ta den tilbake til selger for å sjekke det er å dra til et annet verksted for feilsøking.

Det er nok løsningen ja, de vil ha den for og sjekke på verkstedet. Bare kjipt det er 44 mil tur/retur

Lenke til kommentar
LA8PV skrev (5 minutter siden):

Takknemmelig for det😀 etter hva jeg har lest skal det være ganske solide motorer?

Mange sider på nett hvor det er fokus på problemer med 1.6 HDi fra PSA. Turbohavari, injektorer, oljepumpe som feiler, over nevnte EGR som går tett etc.

Mange som anbefaler at man tar oljeskift (m/filter) minst dobbelt så ofte som anbefalt for å forebygge spesielt tubohavari (som krever full åpning/demontering av motoren for å fjerne biter som har løsnet fra turboen. Dyrt…).

Selvfølgelig viktig å huske at man ‘aldri’ hører om de som har motorer som bare fungerer men kan virke som at feilraten er ‘relativt’ høy på (enkelte årganger) av motoren.

Lenke til kommentar

Hvis turboen går er det egentlig bare å kaste bilen. 90+% sjanse for at oljekanalene i motoren og oljesilen er tette. Ny turbo vil vare et par måneder maks. Selger har nok vært svært heldig her og kommet over en intetanende kjøper. Etter hva jeg kan se er dette en bil som er verdt 30-40 tusen og da er det begrenset hva man kan forvente. At den varer mer enn 2-3 år uten vesentlige påkostninger vil jeg anse som et mirakel. Men gå for all del på selger. Du har egentlig en sterkere sak mot han siden du ikke har prøvekjørt bilen. Men siden du sier motoren går pent men rister høres det ut som svinghjul. Det er egentlig rart at det skal være mulig å slite ut dette på 50 tusen km. Kanskje gått bare et par kilometer per dag bilen, ikke bra det heller.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...