Gå til innhold

Ny nettleie fra i dag: Slik blir prisene – og dette bør elbileiere gjøre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Strøm mafia. Landssvikere! Innfører effekt tariffer på tross av mange protester, og at langt mene priseffektove løsninger finnes. Griske lederlønninger og bonuser basert på å loppe aleneforeldre og folk ellers med dårlig råd. Ualminnelig lowlife! Hater denne bransjen som før ellers hadde godt renommé. Får fingern av meg..

Endret av N8591NB4
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi bruker veldig lite strøm og aldri over 5kW snitt og likevel blir vår nettleie vesentlig dyrere! Vi klarer oss fint men hundretusener av nordmenn kommer til å slite noe vanvittig! Ingen må bli overrasket dersom det klikker helt for noen middels fattige som faller utenfor alle støtteordninger. Når folk presses til ytterste grense kan absolutt alt skje. Det er en grunn til at PST roper varsku, de vet hva konsekvensen kan bli.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"at samfunnet unngår unødvendig dyr opprustning av nettet."
Hvor mye er brukt på å ruste opp nettet hittil. Man får fort inntrykk av at det er lite vedlikehold og opprustning som har skjedd i senere år, bortsett for å gjøre det lettere å eksportere strøm.
Hvor går nettleien? Er det til den "kontinuerlige driften og vedlikeholdet"?
Jeg spør fordi jeg ikke vet og det er ikke så lett å klarhet i heller.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Gaf said:

Hvor går nettleien? Er det til den "kontinuerlige driften og vedlikeholdet"?

https://www.nve.no/energi/energisystem/nett/kraftsystemutredninger/

Må nok ha litt basiskunnskap om kraftsystemet, men her er det rapportar frå ulike regionar i landet.
Du finn link til lista med nyaste Kraftsystemutredningar der.

Her finn du info om nettleige og regulering av denne:
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/regulering/nettvirksomhet/nettleie/
 

Statnett sine prosjekt kan ein finne her:
https://www.statnett.no/vare-prosjekter/

NVE har eit kart over kraftlinjer i Norge her https://temakart.nve.no/tema/nettanlegg men det er litt rotete med litt utdaterte data og litt duplikat av linjer her og der.

https://openinframap.org visar kraftsystem over heile verden basert på data i OpenStreetMap.
Her kan eg gå god for over 90% av det som er i Norge sidan det er manuelt kartlagt av meg siste 4-5 åra.
NB! kablar er estimert og kan ofte vere feil. I Oslo veit eg det er fleire som ikkje er rett plassert.
Manglar det meste av distribusjonsnettet sidan det er eit alt for tidkrevjande arbeid å kartlegge for ein person.

 

Endret av Gazer75
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes jo det er litt morsomt med all klagingen også. Faktum er jo at både strøm og drivstoff spiste en mye større del av familiebudsjettet for 50 år siden enn i dag, men nå slipper man å sende brev til "Leserinnlegg i Aftenposten" for å sutre...

Vi nordmenn er jo eksperter i sløse! En liten tur utenfor norges grenser slår man f.eks. av lyset hver gang man forlater et rom, her har vi varmetråder i innkjøringen til hyttene våre som vi bruker et par ganger i året?

Og det drøyde nesten til februar før det var mulig å få sove etter julens lysende nisser og fyrverkeri for 4-500 millioner.

Stakkars oss 😮

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

«Det vil fra nå av baseres på hvor mye strøm man bruker samtidig gjennom en time. Altså vil ikke kortvarig bruk som vannkoker og mikrobølgeovn slå inn på gjennomsnittet.»

Seriøst? «Hvor mye strøm man bruker samtidig»? Det er vel «hvor mye energi man bruker totalt i løpet av en time»? Og all kortvarig bruk vil da uansett påvirke «gjennomsnittet» den timen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trn100 skrev (4 timer siden):

Vi nordmenn er jo eksperter i sløse! En liten tur utenfor norges grenser slår man f.eks. av lyset hver gang man forlater et rom

 😮

Man trenger ikke være særlig oppegående for å forstå hvor forsvinnende liten andel av strømforbruket går til lys nå som alle med et snev av intelligens bruker led. F. Eks. Så bruker vannkokeren min like mye som 300 spotter. Elbilladingen trekker like mye som ca 1250 spotter. Så er det rart at folk ikke gidder å bruke tid på skru av og på lys hele dagen for å spare strøm? 

Endret av Selvstendigsaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gaf skrev (8 timer siden):

"at samfunnet unngår unødvendig dyr opprustning av nettet."
Hvor mye er brukt på å ruste opp nettet hittil. Man får fort inntrykk av at det er lite vedlikehold og opprustning som har skjedd i senere år, bortsett for å gjøre det lettere å eksportere strøm.
Hvor går nettleien? Er det til den "kontinuerlige driften og vedlikeholdet"?
Jeg spør fordi jeg ikke vet og det er ikke så lett å klarhet i heller.

Dette har vært styrt mot grunn i mange år. De har gjort interne kostnader kunstig høye og klaget sin nød i årevis. Nå skal de igjen ha betalt for å faktisk gjøre den jobben vi allerede har betalt de for å gjøre.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (8 timer siden):


Vi nordmenn er jo eksperter i sløse! En liten tur utenfor norges grenser slår man f.eks. av lyset hver gang man forlater et rom, her har vi varmetråder i innkjøringen til hyttene våre som vi bruker et par ganger i året?

Slå av lys har kun en effekt i land hvor en ikke trenger oppvarming, eller bruker andre og billigere varmekilder. Men det finnes mange som deg som ikke forstår slike sammenhenger. Noen få watt fra en lyspære gjør at varmen ellers bruker tilsvarende mindre. Lys er det absolutt siste tiltaket en skal bry seg om, spesielt nå som nesten alt er LED. At folk har lagd seg dårlige løsninger med innfelte spotter endrer ikke det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gaf skrev (21 timer siden):

Hvor går nettleien? Er det til den "kontinuerlige driften og vedlikeholdet"?
Jeg spør fordi jeg ikke vet og det er ikke så lett å klarhet i heller.

Drift, vedlikehold, fornyelse av nett, etablering av nytt nett, samfunnsberedskap, måling og tilgjengeliggjøring av måleverdier, fakturering, kundeservice, kabelpåvisning, det lokale eltilsyn, avgifter til staten (stor andel), osv. Alt som er nødvendig for å overføre og bruke strøm samt det staten krever i avgifter (forbruksavgift, avgift til Enova og mva).

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (2 timer siden):

Dette dreier seg om nettselskapene. Det har stadig vært avdekket svindel og inkompetanse der. 

Har du eksempler på svindel og inkompetanse som er avdekket?

Forventer at du kommer opp med en lang liste som tar for seg konkrete forhold og navngitte selskap, siden du påstår at det stadig har vært avdekket.

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar
On 7/3/2022 at 4:11 AM, TorHansen said:

Har du eksempler på svindel og inkompetanse som er avdekket?

Forventer at du kommer opp med en lang liste som tar for seg konkrete forhold og navngitte selskap, siden du påstår at det stadig har vært avdekket.

Tjaa.... Du hadde jo en god mengde som tok seg godt betalt over lengre tid

Quote

Totalt skyldte i 2020 59 norske nettselskaper husholdningskundene sine hele 2,6 milliarder kroner. 

https://www.huseierne.no/nyheter/mange-nettselskaper-skylder-kundene-penger/

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 3.7.2022 den 1.45):

Pussig da at mitt nettselskap (et av landets største) har hatt mulighet til å innføre effekttariff i flere år allerede, men ikke har gjort det.

Nettselskaper levde i sus og dus med veldig lite investeringer og ekstremt lite vedlikehold som endte opp med blåmandag hvor DSB vekket bransjen oppetter tidenes tornerose søvn, som hadde pågått siden markedsliberaliseringen på begynnelsen av 90 tallet. DSB påla nettselkapene å gjenoppta vedlikehold på grunn av hyppige strømbrudd og lange nedetider. 
I etterkant fikk vel brushodene bakoversveis, da de har blitt fortalt av ansvarlige ingeniører, at etterslepet av gale prioriteringene, null respekt for forvaltningsansvaret og kompetansemangel har påført befolkningen ett etterslep på 143 milliarder. Siden den gang at brushodene jobbet på spreng for å flytte den kostnadsbomben i fanget på forbrukerne, med effekt tariff nettleie. Siden 2009 har man pådratt seg enda med unødige utgifter og idiotiske kalkunprosjekter. Vanstyret vil ingen ende ta, og politikerne er kun valgt innfor 4 år, og det tar lenger tid å rydde opp i til nå 30år gamle galskapen enn det.

Endret av N8591NB4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 3.7.2022 den 1.45):

Pussig da at mitt nettselskap (et av landets største) har hatt mulighet til å innføre effekttariff i flere år allerede, men ikke har gjort det.

De har vel skjønt at det ville bli bråk om de gjorde det alene. Nå som hele bransjen gjør det i felleskap er det tryggere. :( 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...