Gå til innhold

Ukrainske flyktninger krever å bo maks 50km fra Oslo


Anbefalte innlegg

https://www.aftenposten.no/norge/i/lVRya9/ukrainas-ambassadoer-ba-om-at-familie-skulle-slippe-aa-flytte-til-bygda

En del ukrainske flyktninger er nå så misfornøyde med innkvarteringen og avstanden til Oslo at de heller velger å returnere til Kyiv. Man må da nesten spørre seg hvor reelt behovet for beskyttelse er? Ingenting er vel bedre enn at de kan returnere hjem igjen. Eller er det vi som burde imøtekomme kravet om bolig sentralt på Østlandet, i et allerede svært presset boligmarked?

 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikkje tilgang til å lese artikkelen, men det som står i ingressen er at ei ukrainsk familie heller ville returnere enn å busette seg ein stad utan kjentfolk. 

Det at ein som flyktning også ønsker ei viss form for sosialt sikkerheitsnett er forståeleg. Kva som meines med kjentfolk veit eg ikkje, det er forskjell på å busette segbein stad der ein har vennar frå før og det å busette seg i ei lita bygd som den einaste flyktningfamlien. Særleg tungt er det nok å måtte starte heilt på nytt med å bygge seg sosialt nettverk om ein har som målsetting å kunne returnere så raskt som råd. Flyktningar som kjem til Norge med ein plan om å busette seg her permanent og aldri returnere har nok eit litt anna syn det. 

Mange flyktningar har nok eit reelt behov for å kunne snakke ut og bearbeide inntrykka med andre som har opplevd det samme. 

Vi kjem nok ikkje unna at vi må fordele belastninga med å ta imot eit stort antall flyktningar, alle kan ikkje busette seg i same kommune. Men at ein gjerne vil bu såpass sentralt at det er mogleg å ta bussen for å reise på besøk til folk som ein kjenner frå før og som også har flykta til Noreg forstår eg veldig godt, det er berre det at det ikkje er så enkelt å få til i praksis. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (35 minutter siden):

Det er mennesker som virkelig er i fare vi skal beskytte. Folk som er i livsfare flytter ikke hjem igjen fordi de blir innkvartert på bygda. 

Folk som ikke forstår språk, har opplevd å bli utnyttet, drept og skutt på av folk de ikke kjenner.

Sterke traumer, spesielt kampsituasjoner kan gjør helt merkelige ting med sinnet - dette kan jeg litt om. Man har rett til å være litt fucka i hue da.

Personlig synes jeg vi kan sende ut folk som hele tiden klager over flykninger. Vi tar vare på de i Norge, bare å pakke - Russland er langt strengere der. Hadet! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er lov å ha flere tanker i hodet samtidig.

  • Mesteparten av Ukraina er nå RELATIVT trygt
  • Det er derfor de store bølgene av flyktninger nå uteblir og millioner har vendt hjem igjen
  • Vi må fortsette å støtte ukrainerne med alt de trenger slik at de fortsetter å kunne trygge landet sitt
  • Det er sansyneligvis også nettopp fordi store deler av Ukraina ER trygge at disse personene tillater seg å komme med tonedøve krav om hvor de vil bosettes
  • Da er det faktisk bedre om de reiser hjem igjen, slik at noen som virkelig er traumatisert, kan ta plassen deres
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er rimelig å tro at ved den ukrainske ambassaden (som altså representerer ukraina) er man opptatt av at flyktningene skal returnere så fort som mulig for å bygge opp landet. Det bør norske myndigheter prøve å ta hensyn til. Spesielt ved den ukrainske ambassaden ønsker en vel å unngå at flyktningene integreres permanent i Norge - i motsetning til vanlig norsk praksis der man blander sammen mirgrering/innvandring og flyktninge-politikk. Egne ukrainske skole-klasser etc kan ha sin gode begrunnelse (kombinert med internet-basert fjern-undervisning). Husk at flyktningene ikke flykter fra ukrainske myndigheter - men fra russiske myndigheter. Ukrinske flyktninger må antaes å være velkommen hjem så fort som mulig.

Det er altså fornuft i at ukrainere holder kontakt med hverandre i et ukrainsk miljø og ikke forsøkes å bli integrert permanent i Norge. Det er ingen grunn til å gjøre noe negativt poeng ut av dette. Dette er hjelp til våre naboer som fører krigen vår og som avslører hvor ille en annen nabo er (Russland). Kanskje må vi en dag selv flykte til Ukraina - uten å bli forsøkt integrert permanent der.

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Outlier616 said:

 

  • Da er det faktisk bedre om de reiser hjem igjen, slik at noen som virkelig er traumatisert, kan ta plassen deres

Det vrker som at det gjør de også. Jeg tror vi slipper å bedrive arrestasjoner og kostbare returneringer basert på siste nytt fra fronten.

Jeg ser forøvrig på hjelpen til ukraina som delvis utøvelse av politisk egeninteresse. Jeg forventer ikke at dette kal være et globalt godhets-prosjekt. Hjelper jeg naboen min - delvis av egeninteresse - så bør du ikke kalle meg "dobbel-moralsk"/hyklersk fordi jeg er lokalt orientert.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...