Gå til innhold

Norske trikker blant de farligste i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De trikkene vi har nå har bondefanger, en rist som faller ned foran trikken hvis noe kommer i veien. Som barn fikk vi tidvis fotballen i den.
Det skulle redusere faren ved høy bakkeklaring, uten at man kommer i klem under trikken.
Har de nye trikkene et slikt system?
Hvis ikke skulle man tro at det er farligere å havne under de nye trikkene. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Elektroavdelingen said:

Hvis ikke skulle man tro at det er farligere å havne under de nye trikkene. 

Trikkene i Bergen  (kalt bybanevogner) har en forholdsvis rund front, men det har likevel vært to dødsulykker hvor personen er truffet av fronten, og har havnet inn under vognen. 

Problemer med skinnegående transport på vei og uinngjerdet spor, er vel først og fremst den lange stoppdistansen. Flere steder er stoppdistansen til en overgang lengre enn fri sikt for føreren. På sikt bør nok alle trikker  erstattes med busser med automatisk styring og bremsing. Slike busser kan jo også sammenkobles viruelt i konvoier. slik at det blir få og små mellomrom. og heller ikke behov for koblingsstenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner meg ikke på trikk overhodet. Har kjørt med dem både i Bergen og Oslo. De er trafikkfarlige, særlig for motorsyklister, syklister og folk til fots, de er små, de har få seter, og har ingen fleksibilitet. Hva er egentlig gunstig med dem? Hvorfor har vi dem? Er det av tradisjonshensyn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (20 minutter siden):

For farlig med skinnegående transport om den ikke er innegjerdet. Enten må de kjøre veldig sakte fart eller de bør erstattes med buss.

Det aller meste av jernbane her i landet er ikke inngjerdet. Mener du virkelig at noe sånt som 90% av tog brude kjøre veldig sakte eller erstattes med buss? Burde ikke folk heller ta litt ansvar for egen sikkerhet og holde seg unna jernbanen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Outlier616 said:

Jeg skjønner meg ikke på trikk overhodet. Har kjørt med dem både i Bergen og Oslo. De er trafikkfarlige, særlig for motorsyklister, syklister og folk til fots, de er små, de har få seter, og har ingen fleksibilitet. Hva er egentlig gunstig med dem? Hvorfor har vi dem? Er det av tradisjonshensyn?

Er enig men en trikk har vel mer plass enn en buss samme gjelder ledd buss og.

Personlig syns jeg man burde byttet ut trikken med lange el busser, i kina så har man disse 18 meter lange el bussene, verste problemet med trikk er hvis det blir ulykke så kommer ingen andre trikker forbi.

 

 

001ec949c4901618259d40.jpg

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner meg ikke på trikk overhodet. Har kjørt med dem både i Bergen og Oslo. De er trafikkfarlige, særlig for motorsyklister, syklister og folk til fots, de er små, de har få seter, og har ingen fleksibilitet. Hva er egentlig gunstig med dem? Hvorfor har vi dem? Er det av tradisjonshensyn?

Det er mye tradisjon. Jeg synes trikk hører hjemme i en by, men på den annen side så er det direkte skummelt med disse beistene kjørende rundt. Det er også enormt dyrt, spesielt disse årelange graveprosjektene for å vedlikeholde traseene.

Så er det støy og setningsskader. Det høres jo ut som en tanks kommer slæddende ned asfalten når man sitter i en leilighet i en bygård på Oslo Vest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner meg ikke på trikk overhodet. Har kjørt med dem både i Bergen og Oslo. De er trafikkfarlige, særlig for motorsyklister, syklister og folk til fots, de er små, de har få seter, og har ingen fleksibilitet. Hva er egentlig gunstig med dem? Hvorfor har vi dem? Er det av tradisjonshensyn?

Trikkene har langt større kapasitet enn busser og flere stopp enn tog, har forkjørsrett og kjører relativt rett frem. De går gjerne jevnere, så om man står, så er det sjeldnere mellom bråstoppene sammenlignet med buss Ofte går de på delstrekker der de ikke forstyrres så mye av annen trafikk, foruten ved krysninger. T-bane er noe midt mellom tog og trikk, og hadde antageligvis blitt foretrukket om disse hadde gått i nærheten.

Skal jeg til byen, kan jeg faktisk velge mellom trikk, tog og buss, men trikkeholdeplass er nærmest. Dog ikke lengre enn at blir det lenge å vente, går jeg til togstasjonen. Buss er definitivt sistevalget av alle fire. Men skal sies at de går flest steder og ofte nærmest dit jeg skal, så ofte må man kombinere.

Tog og trikkelinjer er ikke heldig for MCer, men heldigvis få steder man må krysse over togspor, og der dette skjer er det som regel 90 grader på sporet. Selve trikkene er farlig for alle som ikke evner å ta hensyn, og samtidig husker på at disse har forkjørsrett, og at de i svinger stikker noe mere ut.

Utenom dette, er de ikke spesielt ille, om man følger med litt. Og det skal man jo, ikke gå og stirre ned i telefonen  når man krysser veien.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (40 minutter siden):

Jeg skjønner meg ikke på trikk overhodet. Har kjørt med dem både i Bergen og Oslo. De er trafikkfarlige, særlig for motorsyklister, syklister og folk til fots, de er små, de har få seter, og har ingen fleksibilitet. Hva er egentlig gunstig med dem? Hvorfor har vi dem? Er det av tradisjonshensyn?

Nå er det ikke trikk i Bergen, men bybane og det er noe annet. Byene i Norge som har trikk er Trondheim og Oslo. Jeg tror nok at Oslo drar opp snittet når det kommer til ulykker med trikk i Norge. Jeg vet ikke om tilfeller der det har vært trikkeulykke i Trondheim. Nå skal det også sies at trikkebanen i Trondheim er mindre enn den i Oslo, og store deler av trikkesystemet i Trondheim ble nedlagt på 80-tallet. Hvorfor Oslo enda har så mye trikkebane som de har er for meg et mysterium. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (28 minutter siden):

Trikkene har langt større kapasitet enn busser og flere stopp enn tog, har forkjørsrett og kjører relativt rett frem. De går gjerne jevnere, så om man står, så er det sjeldnere mellom bråstoppene sammenlignet med buss Ofte går de på delstrekker der de ikke forstyrres så mye av annen trafikk, foruten ved krysninger.

Alt du nevner kan man helt fint få til med buss dersom de gis samme prioritet og rette traséer som trikker. Mange sjåfører kunne også med fordel fått er kurs i behagelig kjørestil. Jeg vil faktisk påstå at man ville kunne åpne større kapasitet med buss, da disse kan kjøres svært tett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (46 minutter siden):

Jeg skjønner meg ikke på trikk overhodet. Har kjørt med dem både i Bergen og Oslo. De er trafikkfarlige, særlig for motorsyklister, syklister og folk til fots, de er små, de har få seter, og har ingen fleksibilitet. Hva er egentlig gunstig med dem? Hvorfor har vi dem? Er det av tradisjonshensyn?

De er det mest behagelige transportmiddelet. De går bokstavelig talt på skinner. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (7 minutter siden):

Alt du nevner kan man helt fint få til med buss dersom de gis samme prioritet og rette traséer som trikker. Mange sjåfører kunne også med fordel fått er kurs i behagelig kjørestil. Jeg vil faktisk påstå at man ville kunne åpne større kapasitet med buss, da disse kan kjøres svært tett. 

Det er godt mulig, jeg bare nevnte hva som var fordelene.  Dog trikkene kjører temmelig jevnlig, og er ganske nøyaktige, om det ikke skjer noen hendelser.

I Oslo så er det på de fleste linjer 5 minutter mellom hver trikk skal stoppe i "prime time". Når disse da kommer til de steder linjene deles, så kjører de mer eller mindre rett etter hverandre. Pga stoppene, så er det naturlig litt slakk, men ikke mye.

Med mindre man skal bygge bredere busser som skal få like god kapasitet som trikkevogner, så sliter jeg med å se at busser skal klare å bli like effektive, og uansett klarer trikken mye brattere sving, pga at de har full sving både fremme og bake. De er tross alt laget for å kunne flytte sjåføren, fremfor å snu kjøretøyet utenom egne snuplasser.

Og ekstra bredde, vil dessuten gjøre "busstrikker" uegnet på andre veier, og dermed ikke så fleksible som de ellers ville vært. Tror dessuten store og tunge trikker er noe bilister flest "respekterer" (frykter), og er dermed flinkere til å holde seg i skinnet og slippe de frem. Men klart, en buss kan i utgangspunktet lettere svinge seg forbi om det er en som har stoppet, og dermed blokkerer linja.

Selv om de bråker godt, og man kan skvette til når de kaster seg på hornet for å advare bilister og fotgjengere om at "her kommer jeg, fløtt deg unna", så synes jeg de er sjarmerende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Mr.Duklain said:

Nå er det ikke trikk i Bergen, men bybane og det er noe annet. 

Hva er forskjellen ? De kjører dels i blandet trafikk med biler og busser, dels på egen trasé. De har samme sporvidde, samme spenning på kjøreledningen og ser ellers ganske like ut.

image.jpeg.4f481fff74c65a2476c7f49cef5d390c.jpegimage.jpeg.affa16ff9714a699455723d17891f8c6.jpeg

Endret av J-Å
  • Liker 3
Lenke til kommentar
J-Å skrev (22 minutter siden):

Hva er forskjellen ? De kjører dels i blandet trafikk med biler og busser, dels på egen trasé. De har samme sporvidde, samme spenning på kjøreledningen og ser ellers ganske like ut.

Det er bybaner som ja ser veldig likt ut som trikk. Men tror det er en forskjell (kan ta feil).

Dette er trikker

En av Gråkallbanens trikker på holdeplassen i St. Olavs gate

 

1280px-Tram_SL79-II_TRS_050410_001.jpg

 

Nå er jeg enig at det er ikke stor forskjell på dem. Men tror at man har strømledning på toppen er det som skiller en trikk og en bybane. Oslo har begge deler. Bergen har bybane og Trondheim har trikk. Fellesbetegnelsen for begge er sporvei. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Jeg søkte opp. Man prøver å gjøre et poeng av at en bybane går i egen trasé, noe ikke trikken gjør. Men du viser jo på bildene at trikken og går i egen trasé., selv om traséen av og til er laget slik at den tillater at biler krysser banen og i visse tilfeller deler banen i korte strekk. Som f.eks. i Vogts gate i Oslo.

Om bybane eller trikk henter strøm via pantograf eller kjøreledning i sporet, ser ikke ut til å nevnes som forskjell på disse. Begge deler kan brukes. Men bildene dine viser og at trikkene kan være identiske, så det er rett og slett sporet som avgjør om det er en "simpel" trikk, eller en "bybane". Altså man sminker grisen for å få det til å høres så mye bedre ut enn det er.

Det riktige er derfor å si det er en trikk som har egen adskilt trasé, der den ikke deler veibane, utenom noen krysninger, med annen trafikk. SÅ får det så være at noen bergensere nå blir fornærmet. 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...