Gå til innhold

Leie ut deler av bolig til eget AS


Nina80

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har i dag en stor bolig, hvor jeg eier godkjent utleie-del som er langt mindre enn resten av boligen. Den er godkjent for vanlig utleie. Jeg har lenge hatt en drøm om egen bedrift, og har derfor startet eget AS. Med et aksjekapital på en halv million håper jeg dette vil være nok til at hjulene etter 2år går litt av seg selv. Jeg kommer ikke til å ta ut lønn i denne perioden. Leiligheten har egen inngang, 2 soverom (som kan brukes som møterom og kontor) samt andre fasiliteter. Det vil også bli skiltet til riktig inngang.

Mitt spørsmål er da om dette lar seg gjøre, da jeg er eneste eier og ikke tar ut lønn. Det vil bli mye jobbing på kveldstid (fra 14:00 og utover) da jeg har en annen jobb utenom bedriften jeg selv driver. Er dette innenfor regelverket? Jeg har prøvd å lese meg litt opp. Alt ser egentlig greit ut, men blir veldig usikker med tanke på at jeg ikke tar ut fast lønn de første årene.

Må dette godkjennes av noen da det allerede er godkjent som vanlig utleie for familier etc? Jeg er klar over at man må skrive kontrakt for leieforholdet. Er det bare å "begynne" arbeidet med å gjøre om soverommene til kontor/møterom slik at jeg kan komme i gang? (dekkes av "huseier" (meg selv)) går jeg ut i fra. Det er utrolig frustrerende å måtte jobbe i hovedboligen, da det er alt for mye forstyrrelser som hemmer arbeidet.

Er det krav om f.eks. timeføring? Det vil jo den første perioden bli mye "dugnad" for å få alt på plass.

Noen som har innspill eller vært borti lignende situasjoner?

Endret av Nina80
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Llandari skrev (3 minutter siden):

Lokalet som skal brukes må omreguleres fra bolig til næringslokale.

Dette var nytt for meg, kjenner flere som har gjort det samme, og aldri hørt om dette. Hvor kan jeg finne mer informasjon om at dette er lovpålagt og informasjon om hvordan jeg går frem? Det må i så fall være adressen som omreguleres, ikke boligen. Jeg bor jo selv i den største delen? Med mindre jeg misforstår det du sier.

Endret av Nina80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...