Gå til innhold

Plugg og lad – ja takk!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

  • Stå en halvtime+ i lade kø? Null problem..
  • Være usikker på hvem som er først i køen? Null problem..
  • Ingen garantier for oppetid på ladere du er avhengig av? Null problem..
  • Umulig å lade med hegner? Null problem..
  • Bruke ti minutter en gang vert tredje år for å oppdatere kortinformasjon? HELT KRISE!!


Det er utrolig dumt at man ikke kan fokusere på å bedre de tingene som ER et problem, og at man heller løpe finansadelens ærend og prøve å tvinge inn utdøende teknologi.. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

10-14k hurtigladere innen 2030 virker litt lavt. I følge artikkelen har Tesla over 1000 ladepunkter i Norge i dag samtidig som det er registrert omtrent 86000 Teslaer i Norge. Omtrent 80 biler per ladepunkt altså(tallet har steget over tid). Teslas har i tilegg åpnet for andre så kanskje vi kan anta omtrent 100 biler per ladepunkt når bilparken nærmer seg fullelektrifisert? Da blir det 20-25k ladepunkter bare for privatbilene våre..

Hva valg av standard angår virker det åpenbart at PlugnCharge som standard ikke har livets rett. Den er for kompleks og dessuten har bilbransjen helt bevisst søkt å misbruke standarden for å skvise ut ladeleverandørene. Vi trenger derimot ikke rope på EU helt ennå, vi kan i det minste se hva som skjer med den nye standarden som er i ferd med å vokse frem.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (10 minutter siden):

 

  • Stå en halvtime+ i lade kø? Null problem..
  • Være usikker på hvem som er først i køen? Null problem..
  • Ingen garantier for oppetid på ladere du er avhengig av? Null problem..
  • Umulig å lade med hegner? Null problem..
  • Bruke ti minutter en gang vert tredje år for å oppdatere kortinformasjon? HELT KRISE!!


Det er utrolig dumt at man ikke kan fokusere på å bedre de tingene som ER et problem, og at man heller løpe finansadelens ærend og prøve å tvinge inn utdøende teknologi.. 

Det handler vel om psykologi for å få folk over på kortbetaling. Det første jeg gjorde når jeg kjøpte elbil var å registrere brikken min på alle de kjente ladeoperatørene. På den måten bruker jeg aldri appene, bare brikken (omtrent som et kort). Men det krevde jo en halvtime med forarbeid.

Men så er jeg også over gjennomsnittet teknisk oppegående. At bestefar med doro-telefon skal forstå seg på dette har jeg ingen tro på, og det er jo betalende kunder dette også. Kortbetaling er derfor en enkel måte å gjøre ladestasjoner mer vennlig ovenfor skeptikerne.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (13 minutter siden):
  • Stå en halvtime+ i lade kø? Null problem..
  • Være usikker på hvem som er først i køen? Null problem..
  • Ingen garantier for oppetid på ladere du er avhengig av? Null problem..
  • Umulig å lade med hegner? Null problem..
  • Bruke ti minutter en gang vert tredje år for å oppdatere kortinformasjon? HELT KRISE!! 

Usikker på hvor lenge de foran deg skal lade, e-golf som står på en lynlader, og skal lade fra 5% til 100%...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 minutter siden):

Hvilken ny standard? Det er kun to standarder som finnes her: Alminnelig kortbetaling og ISO 15118 P&C. Meg bekjent er det ingen andre standarder under utvikling.

Autocharge. Den er muligens ikke en formell standard ennå og da har vel du unnskyldningen du trenger for å late som den ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
Just now, Kahuna said:

Autocharge. Den er muligens ikke en formell standard ennå og da har vel du unnskyldningen du trenger for å late som den ikke eksisterer.

Autocharge er som du sier ikke en standard, og har heller ingen sjangse til å bli en standard. Den kan vi avskrive med en gang.

Man kommer aldri til å standardisere noe som har så store og åpenbare sikkerhetshull for noe som involverer betaling. Når man standardiserer noe så fanger bordet. Man vedtar ikke bare en standard for seg selv så lenge det passer, man forplikter seg til denne standarden for lang tid og på tvers av mange organisasjoner. Når man har ratifisert så kan man ikke gjøre endringer så man kommer spesifikt ikke til å ratifisere noe som autocharge som en standard som så forplikter bilprodusenter og ladeoperatører til å låse seg til den.

Jeg har deltatt i standardiseringsarbeid før. Noe slikt som autocharge vil kastes rett ut, og nå vil man i tilegg peke på ISO 15118 og ganske riktig påpeke at vi alt har en standard. (Standardorganisasjoner vil normalt ikke lage en standard som ikke gjør noe nytt sammenlignet med en eksisterende). Deltagerne er også teknisk kompetente nok til å ganske riktig påpeke at denne påståtte tekniske utfordringen med ISO 15118 er kun er et spill for galleriet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (Akkurat nå):

Autocharge er som du sier ikke en standard, og har heller ingen sjangse til å bli en standard. Den kan vi avskrive med en gang.

 

Det der er bare  din svært ukvalifiserte gjetning. Det er mange standarder der ute som ikke er er perfekte sikkerhetsmessig.
Autocharge er enklere og kan utsettes for person i midten (antagelig en mann 🙂 ) .I praksis er det svært vanskelig og det kan relativt enkelt gjøres enda sikrere på både betalingshåntereres og strømleverandørs side. feks med geolokasjon.

Og så er Autocharge allerede svært mye sikrere enn RFID.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Redaktøren skriver dette i starten av innlegget:

"Teknisk Ukeblad har i flere artikler skrevet om forviklingene som ligger bak ladekaoset. For eksempel lanserte Audi en Plug & Charge-løsning i 2018 til sine e-tron-modeller, men standarden ble trenert av ulike grunner, blant annet fordi den var teknisk kompleks med en tredjepart, en såkalt Mobility Service Provider, som skulle klarere bilens digitale sertifikat overfor ladepunktoperatøren."

Her har nok redaktøren i beste fall misforstått. Det er ikke teknisk komplisert. Dette tar det en programmerer i beste fall noen timer å skrive kode på. Så skal det riktignok testes mot de forskjellige implementeringene av standarden, som har vært mulig å tolke forskjellig.

Hele problemet hviler på spørsmålet om hvem som skal "eie" kundene (kundedataene), og hvordan dette skal prises. Og som sedvanlig, den som "eier" kunden, er for grådig for de andre selskapene. Så kan vi og si at de enkelte ladetilbyderne også er for griske, som helst ikke vil dele mer enn smuler av kaka.

Redaktøren kommer riktignok til dette, så lederen er i utgangspunktet bra. Men jeg reagerer altså på en skikkelig nesegrev-skrapende snubling helt i starten. Her er det betydelig rom for omskriving. 😉

Plug'n charge er absolutt forlokkende, men man må ha en "eier" av løsningen som helst skal ned på kostpris-nivå for tjenesten. Med maks 4-5 % påslag for uforutsette utgifter. Tross alt, om "alle" må via dem, så vil de likevel tjene millioner og kanskje og milliarder, om enhver elbil skal inn i dems kundebase.

Så er det og det med hvem som kan kreves å koble seg til. Skal alle elbiler inn her, også biler som ikke lengre selges nye? Og hvilken jobb må gjøres for at dette skal funger, både på laderne og bilene? Jeg tror det er lettere å få gjennom kortbetalingsløsning, selv om begge deler bør fungere, frem til 95 % av bilparken er støttet av Plug'n charge. Selv tviler jeg stort på at Hyundai vil oppdatere min Kona til å støtte dette, og det er tross alt ikke eldre enn fra 2019...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

For de som vil se litt på forskjellene mellom Autocharge og Plug&Charge. Bare vær obs på at den er skrevet av aktører innen P&C segmentet.:
https://uploads-ssl.webflow.com/607417b42ba2bfea543956dd/60c33c6cc823f9bb6bd4f275_Whitepaper-Autocharge-vs-ISO15118-Plug-and-Charge.pdf

P&C er definitivt mer kompleks og har ekstra unødige aktører i kjeden. Det er vel derfor den også fungere såpass dårlig som den gjør.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snowleopard said:

Redaktøren skriver dette i starten av innlegget:

"Teknisk Ukeblad har i flere artikler skrevet om forviklingene som ligger bak ladekaoset. For eksempel lanserte Audi en Plug & Charge-løsning i 2018 til sine e-tron-modeller, men standarden ble trenert av ulike grunner, blant annet fordi den var teknisk kompleks med en tredjepart, en såkalt Mobility Service Provider, som skulle klarere bilens digitale sertifikat overfor ladepunktoperatøren."

Her har nok redaktøren i beste fall misforstått. Det er ikke teknisk komplisert. Dette tar det en programmerer i beste fall noen timer å skrive kode på. Så skal det riktignok testes mot de forskjellige implementeringene av standarden, som har vært mulig å tolke forskjellig.

Hele problemet hviler på spørsmålet om hvem som skal "eie" kundene (kundedataene), og hvordan dette skal prises. Og som sedvanlig, den som "eier" kunden, er for grådig for de andre selskapene. Så kan vi og si at de enkelte ladetilbyderne også er for griske, som helst ikke vil dele mer enn smuler av kaka.

Bingo. Det er ingenting komplisert med P&C for noen som har et minimum av kunnskap om sikker kommunikasjon. Utfordringen er forretningsmessig ikke teknisk.

Det ville forøvrig vært helt innenfor ISO 15118 for ladeoperatørene å oprette sin egen sertifikatautoritet i konkurranse med hubject. De har da en utfordring i å få serifikatene inn i bilene, tilsvarende til at hubject har en utfordring i å få sine sertifikater inn i ladestasjonene. Begge kan også koeksistere akkurat slik multiple sertifikatautoriteter koeksisterer på PCen og mobilen vi bærer rundt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 6/30/2022 at 2:31 PM, Snowleopard said:

Redaktøren skriver dette i starten av innlegget:

"Teknisk Ukeblad har i flere artikler skrevet om forviklingene som ligger bak ladekaoset. For eksempel lanserte Audi en Plug & Charge-løsning i 2018 til sine e-tron-modeller, men standarden ble trenert av ulike grunner, blant annet fordi den var teknisk kompleks med en tredjepart, en såkalt Mobility Service Provider, som skulle klarere bilens digitale sertifikat overfor ladepunktoperatøren."

Her har nok redaktøren i beste fall misforstått. Det er ikke teknisk komplisert. Dette tar det en programmerer i beste fall noen timer å skrive kode på. Så skal det riktignok testes mot de forskjellige implementeringene av standarden, som har vært mulig å tolke forskjellig.

Jeg er helt enig med deg. Men innlegget er faktisk verre enn som så

Innlegget starter med:

"Fortsatt har vi ikke én standard for å betale for lading av elbiler utenfor hjemmet. Det er et vell av apper fra ladeselskaper og bilfabrikanter, ladebrikker som ikke gir den beste sikkerheten, ifølge Norsis, og mange forskjellige betalingsløsninger. 

Alle ønsker en plugg og lad-løsning, men det er bare Tesla som har fått det til for sine egne biler. "

Det ER en standard og det er flere bilmerker som allerede benytter seg av den. At Tesla har en proprietær ladeløsning som betinger at man er kunde er jo akkurat det myndighetene vil til livs.......

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...