Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tilkobling av støpsel til komfyr


Anbefalte innlegg

Har mottatt ny komfyr, og skal sette på støpsel. Dog litt usikker på tilkoblingene. Komfyrens kabel har 3 ledere + jord (brun, sort, blå, og gul/grønn). Det jeg vet om mitt eget nett er at det er 230V IT, og at kursen til komfyren er 20A og 2x4 mm2. De tre lederne inne i komfyren er koblet slik:

1=brun, 2=ingenting, 3=sort, 4=blå, 5=ingenting (shuntet til 4)

På baksiden står skissen under.

image.png.95fa850abc1ea6ba54180c471ab4a0ca.png

Hvis denne informasjonen fører til en åpenbar slutning med tanke på hvilke to ledere som nødvendigvis må kobles på samme stift i støpslet, så hadde det vært supert om noen ga lyd fra seg :) Takk!

Endret av -Siberian-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, Deimos_Anomaly said:

Det er ofte et klistremerke bakpå komfyren som viser hvilken leder som er hva for de forskjellige tilkoblingsmulighetene.

Har lagt ved skjemaet på baksiden. 2N~ synes å passe best med det jeg ser inni komfyren, men usikker på hva det innebærer for støpslets del.

Lenke til kommentar
-Siberian- skrev (6 timer siden):

Men jeg må vel fortsatt laske mellom 1-2-3 hvis målet er den norske varianten nederst på skjemaet?

Ved å koble ihop erstatter du den ene lasken men mulig du må legge inn en lask mot 2 hvis det er 3 varmeelement. Det må du sjekke på komfyren, ofte er det klargjort fra fabrikk med tanke på steinaldernettet i norge(IT-nett).

Lenke til kommentar
1 hour ago, Powertrainer said:

Ved å koble ihop erstatter du den ene lasken men mulig du må legge inn en lask mot 2 hvis det er 3 varmeelement. Det må du sjekke på komfyren, ofte er det klargjort fra fabrikk med tanke på steinaldernettet i norge(IT-nett).

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor 2 er involvert i det hele tatt ettersom ingenting går videre innover derfra...

Lenke til kommentar
-Siberian- skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor 2 er involvert i det hele tatt ettersom ingenting går videre innover derfra...

Da har du antagelig en versjon med kun 2stk varmeelementer, alså beregnet på 2N på et TN-nett opprinnelig. Da skulle det holde å koble sort og brun sammen på L1 og blå på L2, og selvsagt gul/grønn til jord.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, SkyMarshall Arts said:

Siden du skal tilkoble 1-fas IT, så skal du følge tegningen for det. Alle de siste 400 platetoppene jeg har koblet til så er det medfølgende kobberlasker som gjerne sitter på baksiden av koblingslokket eller i en liten holder inne i koblingsrommet. Disse kobler du til som vist på tegningen for å få tiltenkt funksjon av ovnen.

Det var planen, men det er ingen lasker å finne med unntak av den ene som allerede var montert. Nedenfor ser du hvordan ting henger sammen inni.

image.png.94071e672414090f328312139ffc234d.png

Lenke til kommentar

Dette er utrolig enkelt. Hvis man ikke klarer det bør man kanskje få tak i elektriker eller noen som kan det.

Komfyren skal laskes som nederst på bildet. Du skal bruke 3 ledninger i kabelen. Jord, L1 og L2.

Jord til PE (Protective Earth)

L1 til 1, 2 eller 3.

L2 til 4 eller 5.

Om du bytter om L1 og L2 har ingenting å si.

Lenke til kommentar
-Siberian- skrev (1 minutt siden):

Det var planen, men det er ingen lasker å finne med unntak av den ene som allerede var montert. Nedenfor ser du hvordan ting henger sammen inni.

image.png.94071e672414090f328312139ffc234d.png

Jøss, det er sjeldent. Og slitsomt. 
Men ja, følg tegningen din og lask som forevist.
Kabelen din er universell for denne ovnen og tiltenkt eventuell trefas.
Du sier du har 4mm2 20A 1fas IT, og da trenger du bare brun, blå og jord fra støpselet - så kabelen hadde jeg erstattet.
Det er tydelig du ikke driver med dette, så husk endehylser om du bare klipper biter fra RKn du allerede har før du tilkobler. 

Vet folk hater dette, men ring en elektriker om du er usikker. Om du er i Drammensområdet kan jeg ta det 😇

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...