Gå til innhold

Betale inn boliglån fra BSU eller vente?


Anbefalte innlegg

Hei, trenger noen råd om hva som er best å gjør i min (veldig udramatiske) situasjon. Enten sitte stille i båten eller faktisk gjør noen endringer med huslån, BSU og sparekonto.

I korte trekk kan jeg si at jeg har et huslån på 1 800 000 kr, boligen er verdt nærmere 3 000 000. Nedbetaling på 29 år. Har 200 000 stående på BSU og 150 000 på sparekonto (satt av til bolig/hus).

Renter på sparekonto er lik null, rentene på BSU var 5 000kr i fjor.

Spørsmål, er det best å beholde pengene på konto slik de står nå eller tjener jeg noe på å betale inn BSU og sparekonto (evt en av dem) inn i huslånet?

Hvis jeg casher inn BSU (200 000) sparer jeg 5 000kr årlig på renter, omtrent like mye som rentene på BSU. Beregnet etter siste ukes renteoppgang. Så her føler jeg det går i null, hverken spart eller tjent noe. Legger jeg til sparekonto sparer jeg noe mer på renter.

Planen videre er å beholde leiligheten i 1-2 år til før den selges og jeg kjøper noe sammen med samboeren. Da starter jeg "på nytt" med større bolig og større lån.

Har det noe for seg å bruke BSU/sparekonto til å betale inn på låner, eller er det bedre å beholde pengene disponible? Er det noe tydelig som snakker en eller annen retning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk BSU til å dekke renter avdrag på lånet løpende også setter du de frigjorte midlene du får hver mnd inn i fond/langsiktig sparing.

Historisk så gir fond/aksjemarkedet høyere avkastning enn renten på lånet ditt. Du får også skattefradrag på renteutgiftene dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Slagen mann skrev (2 minutter siden):

Du får vel lenger ikke rentefradrag på bsu når du eier bolig, tror jeg?

Riktig.

 

Virker for meg som du har en fornuftig løsning @Twine

Kona og jeg har løst sparingen ganske likt, men ettersom vi ikke har planer om å bytte bolig med det første, så har vi ikke behov for å holde like store deler av midlene disponible. 


BSU: Fram til i fjor spart i BSU ved å sette inn maksbeløpet hvert år for å få rentefradraget. Nå som det er nye regler, setter vi ikke inn nye penger på BSU, men beholder pengene som er der i BSU-konto fram til fylte 34 år. Skulle boliglånsrenta overstige BSU-renta før den tid, nedbetaler vi på boliglånet med BSU-pengene umiddelbart. Per nå 3,15% BSU vs. 2,46% eff. rente på boliglån. Banken godtok BSU-kontoen som en del av egenkapital da vi kjøpte bolig, så har ikke sett noen grunn til å "cashe de ut". 

Kortsiktig sparing: Har buffer på ca. tre månedslønner på sparekonto i banken. Brukes til større uforutsette utgifter som f.eks. ny turbo til båten nå sist. Fyller da buffer opp igjen de påfølgende månedene. 

Langsiktig sparing: Penger plassert i fire ulike indeksfond. 

YOLO-sparing: Kortsiktige aksjer. Ikke mer penger enn at jeg har råd til å tape de.

Lenke til kommentar

Må for guds skyld ikke følge rådet om aksjesparing, som er helt elendig (når du har sagt at du skal kjøpe ny bolig ila 1-2 år).

Aksjesparing - beste sparing når du har langsiktig perspektiv.

Du har kortsiktig perspektiv, og da er aksjemarkedet den verste formen for sparing, rett etter madrassen.

Behold BSU, da du kan låne opp på den om 2 år. Bankene gir pluss i boken for BSU-spareevne, så behold den så lenge den overstiger boliglånsrenten.

Når du bare har 1-2 års sparehorisont, så er det i grunn bare en ting å gjøre som er fornuftig; og det er å sette de 150k på høyrentekonto (ville unngått fastrente mtp de varslede renteoppgangene) og beholde BSU. Ikke sette den som trekkonto heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Twine said:

Hei, trenger noen råd om hva som er best å gjør i min (veldig udramatiske) situasjon. Enten sitte stille i båten eller faktisk gjør noen endringer med huslån, BSU og sparekonto.

I korte trekk kan jeg si at jeg har et huslån på 1 800 000 kr, boligen er verdt nærmere 3 000 000. Nedbetaling på 29 år. Har 200 000 stående på BSU og 150 000 på sparekonto (satt av til bolig/hus).

Renter på sparekonto er lik null, rentene på BSU var 5 000kr i fjor.

Spørsmål, er det best å beholde pengene på konto slik de står nå eller tjener jeg noe på å betale inn BSU og sparekonto (evt en av dem) inn i huslånet?

Hvis jeg casher inn BSU (200 000) sparer jeg 5 000kr årlig på renter, omtrent like mye som rentene på BSU. Beregnet etter siste ukes renteoppgang. Så her føler jeg det går i null, hverken spart eller tjent noe. Legger jeg til sparekonto sparer jeg noe mer på renter.

Planen videre er å beholde leiligheten i 1-2 år til før den selges og jeg kjøper noe sammen med samboeren. Da starter jeg "på nytt" med større bolig og større lån.

Har det noe for seg å bruke BSU/sparekonto til å betale inn på låner, eller er det bedre å beholde pengene disponible? Er det noe tydelig som snakker en eller annen retning?

Hold det slik du har nå. Vil tippe at du har 3 prosent på BSU og 2 prosent på lånet. Så da tjener du en prosent for hver krone som står på BSU

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...